אותן הלכות במוקצה שנדונו בפרק זה היו בעיקרן רק באחד מסוגי המוקצה. עד לפרקנו זה נדונו בעיקר דיני מוקצה שבכלים, ואילו בפרק זה דובר בצד המוקצה שיש בחומרים ובחמרי גלם שונים. והרי סוג מוקצה זה שונה במידה מרובה ממוקצה שבכלים, שכן הכלי מעצם טיבו עשוי כדי להיות מוכן לשימוש, ואף יש צורך בהקצאה מיותרת, במפורש או מכללא, למען הוצאתו מגדר נכונותו זו. ואילו חמרי גלם בלבד אינם מוכנים מצד עצמם, ולהיפך: יש צורך בהכשרתם המפורשת ליעודם. ואכן רואים אנו בפרק זה כיצד נהגו חכמים בנושא זה, וכיצד ביססו את הבחנותיהם בין דברים המותרים והאסורים בטלטול. This chapter continued the discussion of the halakhot of items that have been set aside from Shabbat use. Until this chapter, the Gemara primarily addressed the laws of utensils that have been set aside from Shabbat use, whereas this chapter addressed the quite different laws of raw materials and other items that are not utensils. Since utensils by definition are made to be used, it is necessary to decide explicitly or implicitly not to use them in order to remove them from the category of items designated for use on Shabbat. In contrast, raw materials are not inherently considered ready for use, and one must explicitly designate them for use to ensure that they are not set-aside [muktze]. In this chapter, we saw how the Sages acted with regard to this issue and how they determined which items are permitted or forbidden to be handled.
ביחס לטיפול בבעלי חיים, ודיני מוקצה וטלטול הקשורים בכך, כללים מבוררים פחות או יותר, ועיקרם — שבכל מקום שהאיסור הוא רק מדברי חכמים ויש צער בעלי חיים בדבר (הפסד ממון של הבעלים אינו משמש כאן נימוק חשוב), יש לדחות איסור חכמים מפני מצוות צער בעלי חיים, שהיא מן התורה. The Gemara also established guidelines with regard to the application of the laws of muktze to the care of animals on Shabbat. When an animal is likely to suffer pain due to a prohibition of rabbinic origin, that prohibition is overridden in order to care for the animal, as cruelty to animals is itself a Torah prohibition. In this area, loss of money to the animal's owner is not a significant factor.
נושא שלישי שדובר בו, היה דרכי הטיפול בחולה בשבת. אמנם, תחילת הדיון היא ביולדת, ואולם בהמשך הדברים עוסקים גם בדינים הנוגעים לשאר חולים בשבת. Finally, this chapter discussed the permissible methods of attending to the sick on Shabbat. First it addressed the case of a woman after childbirth, and then it proceeded to address the laws of treating people with other ailments.
להלכה מבחינים בדרגות אחדות של חולי. זו שיש בה משום סכנת נפשות אין מבחינים בה בין איסור מדברי חכמים ובין איסור מדברי תורה — שהכל מותר מפני פיקוח נפש. ואילו כאשר יש רק חשש של פיקוח נפש, או הרגשה אישית של החולה שהוא מסוכן, והרופאים המומחים מעידים שאין בכך סכנה — מחמירים מעט יותר. וכאן מקום לזכור שבהלכה מתחשבים בהרגשתו של החולה ובשל החשש שהוא לא יסתכן מחמת הפחד והדאגה התירו החכמים להכין בשבילו דברים להרגיעו ופעמים אף מלאכה גמורה האסורה מן התורה. לגבי יולדת, וכן לגבי הרך הנולד סוכם, כי בימים הראשונים שלאחר הלידה הם תמיד בבחינת מסוכנים, וכל טיפול ראשוני ביולדת ובנולד הוא בגדר טיפול במצב של פיקוח נפש, שכל הדרוש נעשה ברשות גמורה בלי לחשוש כלל מכל איסור שיש בדבר. The halakha distinguishes between different levels of illness. Whenever there is a danger to life, no distinction is made between Torah law and rabbinic law; it is permitted to do whatever is necessary to save a person's life. However, the halakha is somewhat more stringent when there is only a concern for possible danger, or when the patient feels that his life is in danger but the expert doctors testify otherwise. It is important to note that the halakha also takes into account the patient's feelings. The Sages were concerned that the patient's anxiety could cause his condition to deteriorate and become life-threatening. They therefore permitted preparing things for a patient in order to calm him, and under certain conditions they even permitted the performance of labors prohibited by Torah law. The Sages agreed in this chapter that a newborn and a woman after childbirth are included in the category of the dangerously ill for the first few days after birth. Any medical attention they need immediately after childbirth is considered to be a medical procedure undertaken in order to save a life, and those caring for them may take all necessary measures without concern for any prohibitions that would otherwise apply.