בענין מלאכת המחמר הגיעו חכמים למסקנה כי מלאכה זו — אף שהיא אסורה מן התורה — איננה מנויה בכלל שלושים ותשע המלאכות, שיש עליהן עונש סקילה, אלא היא מלאכה בפני עצמה, ואיסורה יש לו מקור לעצמו ואין להחמיר בה עד כדי כך. ומשום כך אף התירו חכמים בשעת הדחק, כשיש סכנת הפסד ממון וכיוצא בכך, להשתמש בבעלי חיים, בשינוי מסוים. ואילו במה שהיה לברר בענין האכלת בעלי חיים בשבת, נראה כי כל דבר הכרחי לבעלי חיים — מותר לעשותו בשבת (אם אין בכך מלאכה גמורה), הן בתיקון סוגים שונים של מוקצה והן בהכנת אוכל לבעלי חיים. ואולם אף איסורי חכמים לא הותרו בדברים שיש בהם רק משום תוספת ועינוג יתר לבהמה. Although driving a laden animal on Shabbat is prohibited by Torah law, the Sages concluded that this activity is not one of the thirty-nine prohibited labors for which one is liable to be punished with stoning. Rather, it is an independent prohibition with its own source, and it is not as severe as the thirty-nine prohibited labors. Therefore, the Sages permitted making use of animals in cases of significant need, such as in order to avoid a financial loss, provided one does so differently than usual.
על פי שיקול והבחנה בין מה שבגדר ההכרח לבעלי חיים ובין מה שהוא בגדר של תוספת בלבד, אסרו על הטיפול בבעלי חיים שאפשר להם להתפרנס בעצמם מן השדה, אף שהם שייכים לאדם מסוים והוא נהנה מהם תדיר. וכך אסרו חכמים להאביס ולהלעיט בעלי חיים לצורכו של האדם שיש בכך משום מלאכה כאשר אין בעלי החיים עצמם נזקקים לאוכל זה, או בכמות כזו, ואין בהימנעות מהאכלתם משום צער להם. וכדי לסיים בהלכה הנוגעת בצורכי אדם דוקא, סוכמו בסופו של הפרק שתי בעיות שיש בהן משום חשש שבות: בעיית הנדרים — הפרתם והתרתם בשבת, ובעיית המדידה בשבת. החכמים התירו דברים אלה, אם יש בהם צורך לשבת, או בשעת הדחק כשאין הדבר יכול להיעשות בזמן או במקום אחר. וכמובן, בכל מקרה שיש בו צורך מצוה הותרו אף דברים שיש בהם סרך מלאכה מדברי חכמים, כי במקום מצוה לא גזרו חכמים, שכן יש בכך משום כבוד השבת אם עוסקים בה בצרכי מצוה. With regard to the parameters concerning food preparation for animals on Shabbat, it appears that anything which is absolutely necessary for the animal may be done on Shabbat as long as it does not involve a full-fledged prohibited labor. This includes handling set-aside items and preparing food. However, even rabbinic prohibitions may not be violated for anything non-essential or in order to provide an animal a higher level of comfort.