ביחס לשלושת הנושאים שהועמדו לבירור בפרק זה: הקינוי, הסתירה והטומאה היו דעות חלוקות בין התנאים, וסיכום ההלכה הוא כי אין הקינוי והסתירה נחשבים אלא כאשר היו שני עדים המעידים על כך, ואילו לגבי טומאה די בעדות של עד אחד כדי לאוסרה. The chapter began with a discussion of the three initial stages of the sota process: The warning issued by the husband, the woman's seclusion with the man about whom she was warned, and the defilement of the woman through adulterous sexual intercourse. There is a dispute as to whether the warning need be issued in the presence of witnesses, as well as a dispute as to whether the woman's seclusion needs to be known through the testimony of two witnesses. The halakhic conclusion is that the warning must be issued in the presence of two witnesses and the seclusion must be known through the testimony of two witnesses. Once these conditions are met, the wife and husband may not engage in sexual intercourse until and unless it has been proven through the sota evaluation (see Numbers, chapter 5) that she is innocent of any wrongdoing. However, it is sufficient for one witness to testify to the woman's actual defilement in order to render her forbidden to her husband and deny her the possibility of proving her innocence through the drinking of the bitter water.
ובפרטי בדברים הוסבר כי קינוי הוא התראה שמתרה הבעל באשה שלא תשהה במקום סתר עם אדם (או אנשים מסויימים). וקינוי זה חובה הוא על הבעל. וסתירה היא כאשר מתייחדת האשה במקום נסתר עם האיש שהבעל מקנא לו, ויש לכך שיעור זמן — כדי הזמן של ביאה כלשהי (״העראה״). The wording to be employed when issuing a warning was also discussed, specifically, that the warning must state that the woman should not seclude herself with a particular man. A man who suspects his wife of adultery is enjoined to issue a warning to her. In order for the woman to assume the status of a sota, her seclusion with the man must be for a specific duration, as recorded in the Gemara.
אין האיש מביא את אשתו החשודה מיד למקדש, אלא תחילה הולך בפני ביתדין שבמקומו, ואם החליט בית הדין שיש מקום לבדיקה מוסרים לו שני תלמידי חכמים המלווים את שניהם למקדש. ואף במקדש מביאים את האשה לפני בית הדין הגדול (סנהדרין גדולה) ושם מנסים לשכנעה בדברים רכים שאם חטאה מוטב לה שתודה ולא תזקיק עצמה לבדיקה זו. ורק אם האשה עומדת על דעתה שלא נטמאה והיא מוכנה להיבדק מביאם אותה אל הכהן, ומעמידים אותה ״לפני ה׳״ בשער המזרח, ושם בפני קהל רב (נשים, וגם גברים) הכהן קורע את מקצת בגדיה העליונים, מסיר את כיסוי ראשה ומגלה את שערותיה. After the woman secludes herself with the man, the husband does not immediately bring his wife to the Temple. First he goes to his local court, which decides whether the evidence requires that the wife be brought to the Temple for the sota evaluation rite. If the court decides in the affirmative, it appoints two Torah scholars to escort the couple to the Temple. After arriving at the Temple the woman is taken to the Sanhedrin, where its members attempt to persuade her not to drink the water if she is guilty. Only if the woman is adamant in her desire to drink and be evaluated is she then brought before a priest, who has her stand at the eastern gate of the Temple in the presence of the public. He then tears part of her outer garment and removes her head covering.
דברי האגדה מרובים שבפרק זה עוסקים בכמה נושאים, מצד אחד יש דיון מקיף ביחס לנפשו של אדם, כיצד מידות רעות, שאינן תמיד עבירות מפורשות לעצמן כמו החמדנות (״נותן עיניו במה שאינו שלו״), התאווה והגאווה, גורמים לאנשים (ואפילו אנשים גדולים) להידרדר לחטאים חמורים ביותר. ומאידך — בכוחה של התשובה לכפר ולתקן עבירותיו של החוטא. דיון אחר יסודי מאד מתחיל בבזיונה ובעונשה של הסוטה, ועובר משם לבאר דוגמאות מכל תולדות ישראל והעולם כיצד קיים קו אחד בכולם — של תשלום מידה כנגד מידה. ודבר זה קיים הן בעונש המגיע לאדם, הבא לו לפי הדברים שחטא בהם, והן בתשלום הגמול — שמקבל שכר כעין הדברים שזכה לעשותם. A fair amount of aggada was taught in this chapter, including a discussion of some devastating character traits that can bring about one's downfall, as well as the power of repentance. The nature of divine retribution in the case of an unfaithful sota also generated a discussion of divine retribution in general. God's administration of punishments and rewards measure for measure for sins or good deeds was also discussed at length.