הצד השוה שבמעמדות ובימי קרבן העצים הוא, שבימים אלה היה עם ישראל משתתף בצורה מסויימת בעבודת המקדש, שאף כי עצם העבודה נעשית על ידי הכהנים, מכל מקום היה העם כולו (או קבוצות מיוחדות בו) משתתף באופן סמלי בעבודת הקודש. מלבד פרטים שונים בדיני המעמדות וימי קרבן העצים נתבאר בכללו של דבר שכל יום שיש בו צד של שמחה, אם משום שהוא יום חג הקבוע בתורה או יום שאומרים בו הלל או יום שיש בו קרבן עצים — ממעטים בו בצד התפילה והתענית שבמעמד, ומוסיפים בשמחה השייכת לאותו יום. The common denominator of the non-priestly watches and the dates the wood offerings are brought is that they both are occasions when the Jewish people participate to a certain extent in the Temple service. Although the service itself is performed solely by priests, the entire people, or at least a representative group, symbolically join them in their ministering. In addition to the various details of the non-priestly watches and the wood offerings, the Gemara established that on any commemorative day, whether a fixed Festival from the Torah or a day on which hallel is recited, the prayers and fasting of the watches are diminished and the joy of the day is emphasized.
נושא אחר שסוכם בפרק זה הוא בדיני תעניות הציבור הקבועות, והוסבר בו מדוע נקבעו ימי תענית אלה, וכן משום מה קבעו אותם לדורות. בעיקר נתבארו דיני תשעה באב, שבגלל רוב האסונות הכלל-לאומיים שארעו בו פעם אחר פעם, לא רק שעשאוהו תענית-ציבור קבועה, אלא החמירו בדיניו מצד אחד כמו בתעניות הציבור הגדולות, להתחיל מהערב ולנהוג בו בחמישה עינויים. וגם הוסיפו בו מנהגי אבל, שבעיקרו נוהגים בו כל הדינים הנוהגים באבלו של אדם פרטי — שלא לעשות בו כל דבר המשמח את הלב. ולא תשעה באב בלבד, אלא גם זמן מסוים לפניו, השבוע שחל בו, ומראש חודש. Another topic that was addressed in this chapter was the fixed days of communal fasts. The Mishna and Gemara explained why these dates were chosen for the memorial fasts, and why they were established as permanent fast days. The main focus was on the Ninth of Av which, due to the numerous national disasters that occurred on this date, is not only established as a fixed communal fast, but is equal in severity to the extreme fasts for rain in that it begins at nightfall and requires all five categories of affliction to be observed. Certain practices of mourning are observed on the Ninth of Av. Essentially, all halakhot that apply to an individual mourner are obligatory for everyone on this day, as no actions that gladden the heart may be performed. Moreover, certain periods before the Ninth of Av, specifically the week in which it occurs and the previous eight days of the month, are included in various aspects of the mourning.
וכדי לגמור בכי טוב מסיימים בהזכרת האוירה החגיגית שהיתה שרויה ביום הכיפורים ובחמשה עשר באב, שהיו עורכים בהם חגיגות מיוחדות לכל העם מתוך המגמה לקרב את הלבבות ולהרבות שמחה בישראל. The tractate ends on a positive note, as the Mishna mentions the celebratory atmosphere of Yom Kippur and of the fifteenth of Av, on which special festive events were staged for the entire nation with the aim of bringing the Jewish people together and increasing joy among them.