בסיכומם של הדברים שנידונו בפרק זה עלה כי בקדשי מזבח (הם הקרבנות שהוקדשו להקרבה על גבי המזבח), כיון שהתקדשו בקדושת הגוף, יש פסולים החלים עליהם בלבד — נותר ופיגול וטמא, ונפסלים במומים ובטרפה. ואילו בקדשי בדק הבית אין נוהגים פסולים אלה. ועוד נבדלים קדשי המזבח מקדשי בדק הבית, שהשוחט קדשי מזבח מחוץ למקדש — חייב (מלקות — בהתראה, כרת — במזיד בלא התראה). This chapter stated that as animals consecrated for the altar have inherent sanctity, they can become disqualified as piggul, notar, or by ritual impurity, and they are disqualified when blemished or when they have sustained a wound that will cause them to die within twelve months. By contrast, animals consecrated for Temple maintenance cannot become disqualified in any of the aforementioned ways. Additionally, one who slaughters an animal consecrated for the altar outside the Temple courtyard is liable to receive karet if he did so intentionally but without forewarning, or to receive lashes if he acted intentionally and with forewarning.
וקדושה מסויימת נשארת בהם גם לאחר פדיונם, שחלבם וולדם אסורים בהנאה גם לאחר פדיון. מה שאין כן בקדשי בדק הבית. כשם שהאיסורים על קדשי מזבח רחבים יותר, ואולם חלותם מצומצמת — שאין קדושה זו חלה אלא על בהמות טהורות, עופות (תורים ובני יונה) ומקצת סלתות ושמן (למנחות) ויין (לנסכים). ואילו קדשי בדק הבדק חלים על כל דבר שיש לו ערך ממוני. Furthermore, an animal consecrated for the altar maintains a level of sanctity even after it is redeemed, which means that benefit from its milk and its offspring remains prohibited. None of these halakhot apply to animals consecrated for Temple maintenance. Although there are many prohibitions associated with items consecrated for the altar, these prohibitions apply to only a select few items: Kosher animals, doves, and pigeons; flour and oil of meal offerings; and wine used for libations. By contrast, any item of monetary value may be consecrated for Temple maintenance.
ובענין הנושא העיקרי של המסכת: נבדלים קדשי מזבח מקדשי בדק הבית, שבקדשי מזבח חל דין התמורה, ואין הוא נוהג בקדשי בדק הבית. Another distinction between items consecrated for the altar and those consecrated for Temple maintenance involves the halakhot of substitution. One can render an animal exchanged for an animal consecrated for the altar a substitute, but this cannot be done with animals consecrated for Temple maintenance.
ואולם יש גם צדדים שוים בכל מיני ההקדשות, שדבר שהוקדש למטרה אחת אסור לשנותו למטרה אחרת. אכן על כל הקדש יכול אדם להחיל הקדש נוסף (״הקדש עילוי״) או להחיל עליו קדושת חרם. There are also certain similarities between these two categories of consecrated items. For example, one may not alter the designation of a consecrated item from one form of sanctity to another. Nevertheless, one may consecrate any consecrated item with an additional consecration, i.e., consecration of its value, and likewise one may dedicate a consecrated item.
נושא אחר שנידון בפרק זה הוא מה עושים בקדשים שמתו מעצמם, שאיסור הנאה שבהם לא בטל. ולפיכך קדשי מזבח שמתו — קוברים אותם. אבל קדשים שנפסלו ושאר איסורי הנאה — נשרפים. ואותם דברים שאינם יכולים להישרף (כגון משקים) — אף הם ייקברו. ובכלל נקבע שדברים שדינם להקבר — לא יישרפו, והנשרפים — לא יקברו. ויש איסורים, הן מצד קדושה או מחמת איסור הנאה, שאין בהם קדושה כלל — דינם שהם הולכים לים המלח. לאמר, מובאים לכלל אובדן מלא, באופן שלא יכשלו בהם בני אדם. This chapter also discussed the halakha of a consecrated animal that died naturally, from which benefit remains prohibited even after its death. Sacrificial animals that died are buried, whereas disqualified sacrificial animals and some other prohibited items are burned. Items that cannot be burned, e.g., liquids, are buried. In principle, items that are buried may not be burned and items that are burned may not be buried.