תוך בירור הדברים בפרקנו יוצא, כי המאמר והגט שניהם אינם עושים ביבמה מעשה גמור, וכי אף שהמאמר קונה אותה במקצת והגט דוחה אותה במקצת — בכל זאת יש מקום למעשה אחֵר שיחול אחריהם, ואף יש תוקף למעשה הנוסף ההוא (וזאת בין שנעשה על ידי אותו יבם ביבמה אחרת, או על ידי יבם אחר באותה יבמה). From the discussion in this chapter it became clear that neither performing levirate betrothal nor giving a bill of divorce is a completely efficacious act for a woman requiring levirate marriage. While levirate betrothal effects some degree of acquisition and a bill of divorce effects some degree of release, there is room for subsequent acts to be applied, and if performed they are legally binding. This is true regardless of whether the act was performed by the original yavam with a different yevama or by a different yavam with the original yevama.
ביחס לביאה וחליצה אין הדינים זהים. מצד אחד יפה כוח הביאה ביבמה, שלאחר ביאה שנעשתה ״בתחילה״ (כלומר, בלא שיקדם לה מעשה המבטל את תוקפה) אין לכל מעשה אחר תוקף הלכתי כלשהו, מה שאין כן בביאה הנעשית לאחר מעשה (״בסוף״) שיש תוקף למעשה הנעשה אחריה. ואילו לגבי חליצה אין הבדל אם נעשתה בתחילה או בסוף, שלאחר חליצה אין מעשה של דיחוי (חליצה או גט) מועיל כלל, אבל מעשה של קנין (ביאה או מאמר) עדיין יש לו תוקף. Insofar as intercourse and halitza are concerned, we find that their halakhot are not identical. On the one hand, intercourse with a yevama is completely efficacious, and so long as the intercourse occurred first, i.e., before any other act that might invalidate it, any subsequent act is halakhically insignificant. However, if the act of intercourse followed a different previous act, the intercourse is considered invalid and other subsequent acts have legal implications. On the other hand, with regard to halitza, it makes no difference whether it was performed first or after another act; after halitza no other act of nullification, neither halitza nor a bill of divorce, holds any legal validity. However, acts of acquisition, i.e., intercourse or levirate betrothal, are still efficacious.
בעיקרו של דבר אין הבדל אם כל אחד מן הצירופים הללו נעשה על ידי יבם אחד ביבמה אחת או בשתי יבמות, או על ידי שני יבמים ביבמה אחת או בשתים. אלא שביבם אחד ביבמה אחת, אם עשה מאמר ובָעל — הרי זו בעצם המצוה לכתחילה, ואם בעל ונתן גט — הרי קיים את המצוה וגרש את האשה. In practice, it makes no difference whether any one of these combinations was performed by a single yavam with a single yevama or two yevamot, or by two yevamin with a single yevama or two yevamot. However, if a single yavam performed levirate betrothal and engaged in sexual relations with a single yevama, this is the proper way to perform the mitzva of levirate marriage. If he engaged in intercourse and then gave her a bill of divorce, then he performed the mitzva of levirate marriage and subsequently divorced the woman.