מאחר שהיבמה נקנית לו ליבם מגזירת הכתוב, סוכם בפרק זה, כי מעשה הקנין ביבמה על ידי הבּיאה אינו קשור ברצונם, או בכוונתם, של הצדדים, וכאשר נעשה מעשה של ביאה, הריהו יוצר קנין ביבמה בלי להתייחס כלל לכוונה (ויוצאים מכלל זה רק מקרים שבהם לא היתה כל כוונה לבעילה). ומבחינת הגדרת הביאה, הרי התחלת הביאה (״העראה״) בין שהיתה כדרכה או שלא כדרכה — נחשבת לביאה ויוצרת קנין אישות. ביאת היבמה נבדלת מביאות אחרות, של היתר ושל איסור, בכך, שאין בה חשיבות לצד הכוונה, בעוד שהעונשים על ביאת איסור תלויים בכוונה ובכושר השיפוט של עושי המעשה, ואין עונשים את מי שעבר בזדון או שאינו בר דעת. הבדל זה הוא לענין העונש, אבל מבחינת האיסור במעשה, ומבחינת הפסול באשה באמת אין הבדל בין ביאה לביאה, לא מצד הכוונה ולא מצד פרטי המעשה (חוץ משפחה חרופה, שאינה אלא בביאה גמורה כדרכה). The Torah decrees that a woman is acquired by her yavam in levirate marriage through sexual intercourse. This chapter clarified that as long as they intended to engage in an act of intercourse it makes no difference whether they did so willingly or whether they intended only to fulfill the mitzva of levirate marriage; the very act itself serves to consummate and validate the levirate bond. With regard to the definition of the sexual act, even the first stage of sexual intercourse is considered an act of intercourse and consummates the levirate marriage. With regard to other forbidden sexual relations, the intention of the parties involved is relevant with regard to punishment, as one is not punished unless he intentionally violates a prohibition. However, other ramifications of forbidden relations apply regardless of intent. This includes the disqualification of a zona, i.e., a woman who had relations with a man whom she is forbidden to marry, from marrying a priest.
לענין הפסולות לכהונה נתבאר כי לא רק הביאה פוסלתן, אלא אף המשתמרת לביאה פסולה — נפסלת לשעתה מבחינת קדושת כהונה. לענין כהנים סוכם כי הפסולות הן גרושה (ומדברי סופרים חלוצה) וזונה — זו שנבעלה בעילת איסור גמורה (ומדברי סופרים אף הגיורת). ואילו כהן גדול מותר רק בנערה בתולה שלא נתארסה, אלא שאם נתמנה להיות כהן גדול לאחר קידושין אינו נאסר באשה שהיתה מותרת לו בהיותו כהן הדיוט. With regard to women disqualified from the priesthood, the Gemara clarified that even if a woman is considered reserved for an invalid act of intercourse, she is, at least temporarily, disqualified from partaking of teruma. A common priest may not marry a zona, a divorcée, a woman who underwent halitza, or a convert. The High Priest may marry only a minor or a maiden, i.e., a woman within the first twelve months of adulthood, who is a virgin and has never been betrothed. However, if a priest betrothed a widow and was then appointed to be High Priest, he may marry her.
חובת הנישואין מוטלת על כל גבר מישראל, ומן התורה — אם לא קיים עדיין מצוַת פריה ורביה. ואין מצוה זו מתקיימת אלא אם יש לו לאיש בן ובת דווקא (ואם מתו — אף צאצאיהם נמנים לו). ובתוך כך נתברר שמעיקר הדין אם לא קיים אדם עדיין מצוה זו חייב הוא אף לגרש את אשתו כדי לשאת אשה הראויה ללדת, וכן מתברר כאן כיצד קובעים מי היא אשה שאינה ראויה לכך, ומה הן זכויותיה במקרה של גירושין. All Jewish men are obligated by Torah law to marry and have children in order to fulfill the mitzva to be fruitful and multiply. One has fulfilled this mitzva if he has both a son and a daughter. If his children die after bearing children of their own, he may still be in fulfillment of the mitzva through his grandchildren. One is even required to divorce his wife in order to marry another woman and fulfill the mitzva to be fruitful and multiply, if his wife is unable to bear children. This chapter further clarified when this obligation applies, when a woman is presumed to be unable to bear children, and what the rights of a woman who cannot bear children are when she is divorced from her husband.
בתוך פרק זה מובאים גם דברי מוסר ואגדה כלליים בענין מצוַת פריה ורביה בפרט, וביחס לקשר שבין איש ואשה — בכלל. Also included were aggadic statements pertaining to marriage in general, and the mitzva to be fruitful and multiply in particular.