וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה אֶל הָעֵדָה זֶה הַדָּבָר אֲשֶׁר צִוָּה ה׳ לַעֲשׂוֹת. (ויקרא ח, ה) And Moses said unto the congregation: This is the thing which the Lord commanded to be done. (Leviticus 8:5)
וּבָא אַהֲרֹן אֶל אֹהֶל מוֹעֵד וּפָשַׁט אֶת בִּגְדֵי הַבָּד אֲשֶׁר לָבַשׁ בְּבֹאוֹ אֶל הַקֹּדֶשׁ וְהִנִּיחָם שָׁם. וְרָחַץ אֶת בְּשָׂרוֹ בַמַּיִם בְּמָקוֹם קָדוֹשׁ וְלָבַשׁ אֶת בְּגָדָיו וְיָצָא וְעָשָׂה אֶת עֹלָתוֹ וְאֶת עֹלַת הָעָם וְכִפֶּר בַּעֲדוֹ וּבְעַד הָעָם. (ויקרא טז, כג-כד) And Aaron shall come into the Tent of Meeting, and shall put off the linen garments, which he put on when he went into the Sanctuary, and shall leave them there. And he shall bathe his flesh in water in a holy place, and put on his other garments, and he shall exit and make his burnt-offering and the burnt-offering of the people, and make atonement for himself and for the people. (Leviticus 16:23–24)
וּבֶעָשׂוֹר לַחֹדֶשׁ הַשְּׁבִיעִי הַזֶּה מִקְרָא קֹדֶשׁ יִהְיֶה לָכֶם וְעִנִּיתֶם אֶת נַפְשֹׁתֵיכֶם כָּל מְלָאכָה לֹא תַעֲשׂוּ. וְהִקְרַבְתֶּם עֹלָה לַה׳ רֵיחַ נִיחֹחַ פַּר בֶּן בָּקָר אֶחָד אַיִל אֶחָד כְּבָשִׂים בְּנֵי שָׁנָה שִׁבְעָה תְּמִימִם יִהְיוּ לָכֶם. וּמִנְחָתָם סֹלֶת בְּלוּלָה בַשָּׁמֶן שְׁלֹשָׁה עֶשְׂרֹנִים לַפָּר שְׁנֵי עֶשְׂרֹנִים לָאַיִל הָאֶחָד. עִשָּׂרוֹן עִשָּׂרוֹן לַכֶּבֶשׂ הָאֶחָד לְשִׁבְעַת הַכְּבָשִׂים. שְׂעִיר עִזִּים אֶחָד חַטָּאת מִלְּבַד חַטַּאת הַכִּפֻּרִים וְעֹלַת הַתָּמִיד וּמִנְחָתָהּ וְנִסְכֵּיהֶם. (במדבר כט, ז-יא) And on the tenth day of this seventh month you shall have a holy convocation; and you shall afflict your souls; you shall do no manner of work. And you shall sacrifice a burnt-offering to the Lord of pleasing odor: One young bull, one ram, seven unblemished year-old lambs shall be unto you. And their meal-offering, fine flour mingled with oil, three-tenth parts for the bull, two-tenth parts for the one ram. A several-tenth part for every lamb of the seven lambs. One goat for a sin-offering besides the sin-offering of atonement and the daily burnt-offering, and its meal-offering, and their libations. (Numbers 29:7–11)
וְכִפֶּר הַכֹּהֵן אֲשֶׁר יִמְשַׁח אֹתוֹ וַאֲשֶׁר יְמַלֵּא אֶת יָדוֹ לְכַהֵן תַּחַת אָבִיו וְלָבַשׁ אֶת בִּגְדֵי הַבָּד בִּגְדֵי הַקֹּדֶשׁ. (ויקרא טז, לב) And the goat shall bear upon him all their iniquities unto a land which is cut off; and he shall let go the goat in the wilderness. (Leviticus 16:22)
חלק מסדר היום הוא שהכהן הגדול קורא לפני העם בתורה את הדברים המתארים את חובות היום. ומצאו סמך לדבר מקרבנות המלואים, שאף בהם נצטוה משה להודיע לעם את דברי ה׳ ומצוותו, ולא להסתפק בעשייתם בלבד. The order of the day involves not only the sacrifice of the various offerings but also the High Priest's public reading of the Torah from the relevant passages describing the order of the day. The notion that in addition to bringing the offerings, the details as to how they are brought should also be publically announced is foreshadowed by the inauguration of the Tabernacle, when Moses not only performed the various rites involved but was also required to explain them to the people. The details of the High Priest's Torah reading and associated issues are discussed in this chapter. Despite the detailed presentation in the Torah of the order of the day, there are some points that remain unclear. There are two sets of offerings that must be brought on Yom Kippur: Those detailed in the chapter in Leviticus that delineates the unique rites of the day, and also the daily and additional offerings, due on each Festival, which are described in the book of Numbers. At what point in the day the daily and additional offerings are sacrificed is not explicitly stated in the Torah. The chapter begins to organize the details to present a complete picture.
בעיה חשובה, שהכתובים עצמם אינם מספקים לה תשובה מלאה, היא סדר העבודה של שאר קרבנות היום. מסורת הלכה היתה שמשַנים מעט מסדר הכתובים כך שלאחר סיום סדרי העבודה העיקריים היה הכהן הגדול לובש שוב את בגדי הלבן ומוציא מקודש הקודשים את הכף והמחתה. ואולם לא נתבאר מתי מקריבים את קרבנות יום הכיפורים שאינם נעשים בקודש הקודשים; את איל העולה של הכהן, וכן את קרבנות המוספים של החג, הנזכרים בספר אחר בתורה. In addition, the precise order of the sacrifices as described in the verses in Leviticus is not absolutely clear. Tradition teaches that despite the order of the verses, which suggest otherwise, after entering the Holy of Holies and performing the primary rites of the day there, the High Priest would leave and perform the other parts of the sacrificial order, returning to the Holy of Holies only at a later point. If so, it must be clarified at what point those offerings, which are not associated with the Holy of Holies, are sacrificed.
חילוף הבגדים של הכהן הגדול במשך היום מבגדי הלבן לבגדי הזהב, מבגדי הכהונה של כהן גדול לבגדי הכהן הפרטיים, מעלה כמה שאלות. יש לברר עד כמה רשאים הכהנים להשתמש בבגדי הכהונה למטרות פרטיות. כן יש מקום לברר כמה פרטים בעשיית בגדי הכהונה עצמם — כיצד נארגים בגדי הכהן הגדול, ומי הם הרשאים ללבוש בגדים אלה, האם מיוחדים הם לכהן הגדול לבדו, או גם לכהן מיוחד אחר — הכהן ״משוח המלחמה״, שנוסף לתפקידו לברך את העם בצאתו למלחמה, מוטלת עליו גם החובה לשאול באורים ובתומים. ואגב כך, קביעת היחסים בין הכהנים החשובים הללו, ותיאור תפקידיהם, אף הם מן הנושאים המתבררים בפרק זה. The High Priest changes his garments many times throughout the day, both at the beginning and end of the day, when he changes his personal garments for the priestly vestments, and throughout the day, when he changes from the white to the golden garments and vice versa. This raises various questions concerning the priestly vestments: To what extent are priests allowed to derive benefit from the priestly vestments? How are the priestly vestments fashioned? What are the differences between the dress of the common priest and that of the High Priest? Are the garments of the High Priest uniquely worn by him, or may the priest anointed for war or a previous High Priest also wear them? The chapter also discusses the unique function of the Urim VeTummim and when and how it is consulted.