וְכָל נֶפֶשׁ אֲשֶׁר תֹּאכַל נְבֵלָה וּטְרֵפָה בָּאֶזְרָח וּבַגֵּר וְכִבֶּס בְּגָדָיו וְרָחַץ בַּמַּיִם וְטָמֵא עַד הָעֶרֶב וְטָהֵר. (ויקרא יז, טו) And every person that eats that which died of itself, or that which was torn by beasts, whether it be one of your own country, or a stranger, he shall both wash his clothes, and bathe himself in water, and be unclean until evening: then shall he be clean. (Leviticus 17:15)
נְבֵלָה וּטְרֵפָה לֹא יֹאכַל לְטָמְאָה בָהּ אֲנִי ה׳. (ויקרא כב, ח) That which dies of itself, or is torn with beasts, he shall not eat to defile himself with it: I am the Lord. (Leviticus 22:8)
וְחֵלֶב נְבֵלָה וְחֵלֶב טְרֵפָה יֵעָשֶׂה לְכָל מְלָאכָה וְאָכֹל לֹא תֹאכְלֻהוּ. (ויקרא ז, כד) And the fat of the beast that dies of itself, and the fat of that which is torn with beasts, may be used in any other use: but you shall by no means eat of it. (Leviticus 7:24)
פרק זה הוא המשכו של הפרק הקודם העוסק בקרבנות העוף, העולה והחטאת, כשנעשו שלא דינם, ובו נשלם הדיון בעניינם. בחלקו השני דן הפרק בדינה של טומאת נבלת העוף, וביחוד במה שנוגע לעופות קדשים שנפסלו. The first part of this chapter continues the discussion begun in the previous chapter with regard to the halakhot of improperly sacrificed bird offerings. The second part addresses the halakhot of the impurity of carcasses of birds, especially of disqualified bird offerings.
שני סוגי קרבנות העוף הללו שונים זה מזה בצדדים שונים שנדונו בפרק הקודם, הן בדרך עשייתם (האם מבדיל את הראש מהגוף או לא, האם ממצה את הדם או מזה אותו, ועוד), הן במקום עשייתם (עולה למעלה וחטאת למטה), והן בפסול המחשבה (שעולה כשרה אם עשאה שלא לשמה, וחטאת פסולה), ומתוך ריבוי ההבדלים והאפשרויות של עשיית קרבן העוף, באופן ראוי ושאינו ראוי, יש צורך ברשימה מסודרת של האופנים השונים לדיניהם, ובכך פותח הפרק שלפנינו. As discussed in the previous chapter, there are two types of bird offerings: A burnt offering and a sin offering. These offerings are different from one another in both the manner and location of their sacrifice: The head of a burnt offering is completely severed and its blood squeezed from the neck onto the wall of the altar above the red line. The head of a sin offering remains partially attached, and its blood is first sprinkled directly from the neck onto the wall of the altar below the red line and the remainder is then squeezed onto the wall of the altar and drips onto the base. Additionally, a bird burnt offering that was sacrificed for the sake of a different type of offering remains fit, while a sin offering sacrificed with such an intent is disqualified. These distinctions give rise to several ways in which a bird offering may be improperly sacrificed, and the chapter opens with a detailed list of such cases.
אגב העיסוק בפירוט המקרים השונים של עשיית קרבנות העוף, כדינם ושלא כדינם, דנים בהשלכות הנוגעות לכך בשני עניינים שאינם מעיקר עניינה של מסכתנו, בדין מעילה ובדין טומאת נבילה. בדין המעילה, כי הכלל בענין זה הוא שכל קרבן משעה שהכהנים מותרים בו בהנאה — שוב אין בו מעילה, ולפיכך רק בחטאת העוף שהכהנים אוכלים אותה ייתכן מצב כזה, ולא בעולה שקריבה כליל. ויש איפוא מקום לדון מה יהא דינה של חטאת שעשאה כעולה, ולהיפך. ובעיקרו עומדת השאלה האם עולה שעשאה כחטאת יוצאת על ידי כך מדין מעילה. Pursuant to the discussion of improperly sacrificed bird offerings, the chapter discusses the ramifications of such cases with regard to one's liability for the misuse of consecrated property and with regard to the impurity of a carcass. In general, once the meat of an offering is permitted to the priests for consumption it ceases to be consecrated property, and one who derives benefit from it is not liable for misuse of consecrated items. This is the halakha with regard to the sin offerings of birds as well. Bird burnt offerings are burned on the altar in their entirety and are never permitted to the priests for consumption, and so one will always be liable for their misuse. The Gemara discusses at length whether bird burnt offerings that are sacrificed as if they were sin offerings cease to be subject to the halakhot of misuse.
הצד השני, של טומאת נבלת העוף, קשור לאופן השחיטה של קרבנות העוף. לפי שכל בעל חיים כשר שהומת שלא על ידי שחיטה כשירה מן הצואר, אלא באופן אחר, כגון חניקה או מליקה — נבילה הוא, וחלה עליו טומאת נבילה, שהיא אחד מאבות הטומאה. אבל קרבנות העוף שונים מכלל זה, שהרי ציוותה בהם התורה במפורש על מליקה, והיא המכשירה את העוף להקרבה ולמליקה (ובוודאי שאין לדבר על טומאה לכתחילה במקום הקודש, שרוב ענייני הטהרה וההרחקה מטומאה קשורים בו). As for the impurity of the carcasses of the birds: In general, any animal slaughtered improperly, e.g., a non-sacred bird slaughtered by pinching the nape of its neck, assumes the impurity status of a carcass, i.e., it is a primary source of ritual impurity. The Torah mandates that bird offerings be slaughtered by the pinching of the bird's nape by a priest rather than by standard ritual slaughter. Proper pinching of a bird offering does not render it a carcass with regard to ritual impurity; on the contrary, it is a part of the sacrificial process.
יש מקום איפוא לברר מה דינם של עופות קדשים שנפסלו מחמת ששינה בעשייתם, כגון חטאת שעשאה כעולה וכדומה, האם מליקתם מוציאה גם אותם מידי טומאת נבילה או לא. ומתוך שדנים במקרים אלו דנים גם במקרים שונים של עופות קדשים שנפסלו להקרבה, מתי הועילה להם מליקתם ומתי לא; האם שחיטת עוף קדשים שדינו במליקה מועילה לטהרו? ומה דינם של חולין שנמלקו או שנשחטו בעזרה? תוך כדי העיסוק בשאלות אלו, דן פרק זה בהרחבה באופנים השונים בהם שחיטה ומליקה מוציאים את העוף והבהמה מטומאת נבילה, ובהשלכות שיש לכך גם על דינים אחרים, והוא עיקר עניינו של פרק זה. The Gemara discusses the limits of this exception, including whether or not bird offerings pinched improperly, e.g., a sin offering pinched in the manner of a burnt offering, assume the impurity status of carcasses. These discussions give rise to others with regard to various cases in which the purity of the bird's meat may be questioned: Does the standard ritual slaughter of a sacrificial bird render it a carcass since it should have been pinched? Do non-sacred birds that were pinched or slaughtered within the Temple courtyard assume the status of carcasses? Such questions and their ramifications with regard to other halakhot are the main subject of the chapter.