עבודת הקודש בבית המקדש (הקרויה בדברי חכמים ״עבודה״ סתם) היא מיסודי התורה, ואחד משלשה עמודים שהעולם עומד עליהם1אבות פ״א מ״ב.. למן ראשיתה מימי היות אדם על הארץ2בראשית ד, ג-ד. וראה ע״ז ח, א. שבת כח, ב. ועד לחזרתה לעתיד לבוא3ראה ישעיה ב, ב. וראה רמב״ם ספר שופטים הלכות מלכים פי״א ה״ד.. ואף שחרב בית המקדש, והלכות הקרבנות נעשו כ״הלכתא למשיחא״4זבחים מה ,א ועוד. לא חדלו לעסוק בהם בעיון רב, עד שיש בידינו תלמוד שלם לסדר קדשים5לפנינו מצוי תלמוד לסדר קדשים רק בתלמוד הבבלי. אבל יש מן הראשונים המעידים כי היה תלמוד ירושלמי לסדר זה, אלא שלא נשתמר, ואולי אבד לגמרי.. The sacrificial service in the Temple is one of the fundamental topics of the Torah, and according to Jewish belief it is one of the spiritual pillars upon which the world stands. Although the Temple was destroyed, and the halakhot of the Temple service have come to be known as: Halakha for the messianic period, they have always been studied thoroughly. A complete order of the Talmud, Kodashim, is devoted to these topics.
מסכת זבחים, הקרויה בתלמוד עצמו ״שחיטת קדשים״6סנהדרין נא, ב ועוד. עוסקת בביאור מקיף של דיני הקרבנות הבאים מן החי (כלומר, מן הבהמה ומן העוף, כאשר למנחות הבאות מן הצומח נתייחדה מסכת מנחות). בעיקרה עוסקת המסכת בדיני הקרבת הקרבנות; מקום הקרבתם, דרך עשייתם, והדברים הפוסלים אותם. ואולם אין היא מבארת ממה מביאים כל קרבן, ועל מה ומתי מביאים את הקרבנות לסוגיהם. נושאים אלה מבוארים במסכתות רבות אחרות, ולא רק בסדר קדשים7כגון עולת ראיה ושלמי חגיגה במסכת חגיגה, ולהבדיל ממנה, נקראת מסכת חולין בפי ראשונים ״שחיטת חולין״. קרבנות הנזיר במסכת נזיר שבסדר נשים, קרבנות שבועה במסכת שבועות, ודיני קרבן העלם דבר במסכת הוריות שבסדר נזיקין, וכן דיני קרבן מצורע במסכת נגעים שבסדר טהרות, ועוד.. כמו כן אין המסכת עוסקת בסדר העבודה שבמקדש, לא זה הקבוע, שנתייחדה לו מסכת תמיד, ואף לא זה השייך לימים ומועדים מיוחדים, שאף להם נתייחדו מסכתות מיוחדות, כגון פסחים ויומא. אמנם, בתחום המוגדר של דרכי הקרבת הקרבנות כוללת המסכת את רוב ההלכות. בהיותה המסכת הראשונה בסדר קדשים, ודיני הזבחים המבוארים בה נוגעים לעיקר הדברים הנעשים במקדש, כוללת מסכת זבחים גם מספר נושאים כלליים יותר, מעבר לנושא המוגדר שלה, ודברים אלה משמשים כתשתית למסכתות אחרות שבהן יש דיון בהלכות פרטיות יותר8אלא שבמסכתות שונות מצאנו פירוט יתר במה שנוגע לעניינן, כגון במסכת פסחים יש ביאור מפורט בהקרבת קרבן הפסח, ובמסכת יומא — בהקרבת קרבנות יום הכיפורים. וכיוצא בזה במסכת נזיר — תיאור הקרבת קרבנותיו, ועוד.. Tractate Zevahim, referred to in the Talmud as: Slaughter of Offerings, delineates the halakhot of animal offerings, and in particular, the halakhot of sacrificing them, e.g., the location of their sacrifice, the sacrificial process, and the manner in which animal offerings can be disqualified. The halakhot of meal offerings are detailed in tractate Menahot. Tractate Zevahim does not discuss topics such as the species from which each type of offering is brought, when it is brought, and for what purpose. These matters are addressed in other tractates, several of which are not in the order of Kodashim. The details of the daily Temple service are described in tractate Tamid.
אף שדיני הקרבנות נאמרו בתורה בפירוט רב9רובם בספר ויקרא, ומקצתם בספרי שמות, במדבר ודברים. הרי כדרך דברי התורה אין הם מסודרים ומוגדרים בכללים אלא כתיאורים ודינים פרטיים. וכדרכה של התורה, גם במקומות שבהם יש ״מקרא מרובה״ אין די בכתוב עצמו כדי להורות לנו מה יש לעשות בפועל, ואנו נזקקים למסורת הדורות ולדברי חכמים כדי להגיע לידי הלכה למעשה. כמו כן, עוסקת התורה שבכתב בעיקר בצד החיובי, באופן שבו יש לעשות את הדברים, ואינה מקדישה מקום רב למקרים בהם לא נעשו הדברים כראוי. ועל כן עניינה של מסכת זבחים הוא בהגדרות כוללות ומיון מסודר של עבודות הקרבנות למיניהם, בבירור מפורט של טעויות שגגות וזדונות אשר בגללם אין הדברים נעשים בדרך הראויה, וכיצד יש לנהוג במקרים אלה. Although the halakhot of offerings are described in the Torah at length, they are not organized in categories and according to principles, and many practical details are not explicit. Furthermore, the Torah allocates few verses to cases where the sacrificial process was not performed properly. These gaps are filled by the tradition of the Sages, which is recorded in the Mishna and Talmud in tractate Zevahim. Accordingly, the purpose of the tractate is to define and classify the halakhot of the different types of offerings, and to state the halakha in cases of deviation from the proper manner of sacrifice, whether unwittingly or intentionally.
באופן כללי יש לחלק את הקרבנות (מן החי) ואת דרכי עבודתם במספר אופנים. החלוקה הפשוטה היא בין זבחים (זבחי בהמה) ועופות, ששניהם נדונים במסכת זו לכל פרטי הדינים השייכים בכל אחד מסוגים אלה. כמו כן יש חלוקה של הבהמות הראויות לקרבן לפי סוגיהן (בקר או כבשים ועזים) לפי מינן ולפי גילן, שיש קרבנות שיכולים להביא מכולם, ויש קרבנות שיש להביאם רק מסוג אחד, ממין מסוים ובגיל מוגדר. Animal offerings can be categorized in several ways. One categorization is into animal offerings and bird offerings, both of which are discussed extensively in this tractate. The types of animal from which offerings may be brought can also be divided by species, age, and sex. While some offerings can be brought from a wide variety of animals, others must be brought from a narrower range in terms of species, age, and sex.
חלוקה אחרת היא לפי דרגות הקדושה בקרבנות, שבה מבחינים בין קדשי קדשים (וביניהם — בין קרבנות שמקריבים לפני ולפנים, וקרבנות שמקריבים בעזרה) ובין קדשים קלים. One may also distinguish between offerings of the most sacred order and offerings of lesser sanctity. Even within the former category, offerings whose blood is presented inside the Sanctuary are considered more sacred than offerings whose blood is presented on the altar in the courtyard.
הקרבנות השונים נבדלים זה מזה גם בכמה וכמה עניינים הנוגעים למקום ולזמן. לענין המקום, יש קרבנות הנשחטים רק בצפון העזרה ויש הנשחטים בכל מקום בה, יש שדמם נזרק בקדש הקדשים או על מזבח הזהב ויש שדמם נזרק על המזבח החיצון. ואף בזריקת הדם על המזבח החיצון יש מקומות שונים: יש שדמם נזרק מחצי המזבח ומעלה ואחרים שדמם נזרק מחציו ולמטה, יש הניתנים באצבע על ארבע קרנות המזבח ויש הניתנים ב״שתי מתנות שהן ארבע״, ואחרים די להם בנתינת דם אחת. Offerings differ from each other also with regard to the location in which they are sacrificed. Certain offerings may be slaughtered only in the northern portion of the Temple courtyard, whereas others may be slaughtered anywhere in the courtyard. The blood of some offerings is presented on the upper half of the external altar, the blood of other offerings is presented on the lower half, and the blood of a third category of offerings is presented in the Sanctuary, or even in the Holy of Holies. Within the category of offerings whose blood is presented on the external altar, the blood of some is presented once, that of others is presented twice on two opposite corners of the altar, and the blood of still other offerings is presented on all four corners of the altar.
וכן חלוקים הקרבנות לענין זמניהם, שיש קרבנות שיש זמן קבוע להקרבתם (כמו קרבנות הציבור), ויש כאלה שמביאים לפי צורך (כגון כפרת עוון), ויש שיכולים להתנדב ולהביאם בכל עת. Whereas some offerings, e.g., communal offerings, must be sacrificed at a designated time, others are brought for atonement whenever necessary, and others are brought voluntarily, as gifts to God.
יש מן הקרבנות שאינם נאכלים כלל (כחטאות הפנימיות ועולה) ויש שנאכלים לכהנים, ואחרים שמקצתם אוכלים הבעלים. ואף אלה חלוקים בזמן אכילתם — יש הנאכלים ליום ולילה שאחריו, ויש הנאכלים לשני ימים והלילה שביניהם. There are offerings whose meat may not be eaten at all, e.g., inner sin offerings and burnt offerings; there are offerings whose meat is eaten by priests; and there are some offerings whose meat is shared by the priests and the owner of the offering. Some may be eaten only on the day they are sacrificed and on the following night; others may be eaten on the following day as well.
בכל הזבחים (קרבנות הבהמה) יש ארבע עבודות קודש קבועות: שחיטה (הכשרה גם בזר), קבלת הדם מן הבהמה לכלי, הולכתו למזבח, וזריקת הדם. ובקרבנות העוף שנים: מליקה ונתינת הדם. רוב הקרבנות יש בהם (לפחות בחלק מהם, הקרוי ״אימורים״) שריפה או הקטרה (שריפה על גבי המזבח). Four sacrificial rites are required for all animal offerings: Slaughtering the animal, collecting its blood in a service vessel, conveying its blood to the altar, and presenting the blood on the altar. Bird offerings require two sacrificial rites: Killing the bird by pinching the nape of its neck, and presenting its blood on the altar. Once these rites have been performed properly, the offering is accepted. Still, the priests are afterward obligated, in the case of burnt offerings, to burn the offering on the altar, or in the case of other animal offerings, to burn specific portions on the altar. Only birds sacrificed as sin offerings do not have any portions that are burned on the altar.
גבולות הזמן והמקום ודרך העבודה המדוייקת חשובים ביותר בקרבנות, ויש קרבנות שכל שינוי באלה פוסלם. ויש קרבנות אחרים שאף שמעשיהם לכתחילה הם באופן אחד אין הם נפסלים לגמרי בשינוי כלשהו. Whether or not lack of precision in the sacrificial process disqualifies an offering depends on the type of offering. Some are disqualified by any deviation from their defined location, time, and sacrificial process, while others are not disqualified so easily.
מערכת דינים המיוחדת לקרבנות היא במה שהקרבנות יכולים להיפסל לא רק במעשה פסול (בשינוי המקום, הזמן, או אופן עשייתם) אלא גם במחשבה פסולה. ובאלה יש כמה דרגות: החושב בשעת אחת מעבודות הקודש להקריב או לאכול את הקרבן לאחר זמנו — הרי זה פיגול, וחייבים כרת על אכילתו; והחושב להקריב או לאכול שלא במקומו — הרי זה פסול. ושני אלה פוסלים בכל הקרבנות. ויש מחשבות אחרות, שאם חושב להקריב את הקרבן שלא לשמו אלא לשם קרבן אחר, ברוב הקרבנות הקרבן כשר אלא שלא יצאו הבעלים ידי חובתם (מלבד פסח וחטאת). וכן כאשר חושב להקריבו לשם אחרים שאינם בעליו — הקרבן כשר (חוץ מקרבן פסח) ולא יצאו הבעלים ידי חובתם. Offerings can be disqualified not only if the one sacrificing the offering deviates from the correct sacrificial process, but also if he lacks proper intent. There are several levels of improper intent: If one performs one of the main sacrificial rites of an offering with intent that it be burned on the altar or eaten after its designated time, the offering is rendered piggul. Not only is piggul disqualified as an offering, but one who partakes of its meat is liable to receive the punishment of excision from the World-to-Come [karet]. If the intent of the one performing the rite is to burn the offering on the altar or to eat its meat outside the designated area, the offering is disqualified but it is not rendered piggul, and one who eats its meat is not liable to receive karet. Other intentions, namely, sacrificing an offering of a certain type for the sake of an offering of a different type or for the sake of the wrong person, do not disqualify most offerings, but they do prevent them from satisfying the owner's obligation. In the case of a sin offering or a Paschal offering, such intent disqualifies the offering as well.
כיון שמסכת זבחים עוסקת בדרך הקרבת הקרבנות במקדש היא מגיעה גם לבירור מקיף של האיסור בתורה שלא להעלות קרבנות מחוץ למקדש, לפי שיש בין שני דברים אלה הקבלה בדרך ניגוד. וכן יש בה דיון יסודי (שיש לו משמעות לתחומים הלכתיים רבים) בדיני תערובת ובליעת איסורים. The prohibition by Torah law against sacrificing an offering outside the Temple is also addressed in this tractate, as its halakhot are parallel to those of sacrifice inside the Temple. The general halakhic topic of mixtures of permitted and forbidden foods is discussed tangentially.
במסכת זבחים יש גם דיון הנוגע לענייני קדשים בכללם, בצד המיוחד שיש למדרשי ההלכה בדיני קדשים, שמבדילם ממדרשי הלכה אחרים.אלה הם עיקר ענייניה של המסכת, אף שכדרך הגמרא נדונים בה גם נושאים אחרים בדרך אגב. The tractate also cites certain differences between the halakhot of offerings and other areas of halakha with regard to biblical exegesis. In addition, the halakhic discussions in the tractate are illuminated by several passages of aggada.
במסכת זבחים ארבעה עשר פרקים, שיש מהם מוגדרים בנושא אחד ויש שעוסקים בכמה נושאים, העוברים מפרק לפרק. Tractate Zevahim consists of fourteen chapters:
פרק ראשון ״כל הזבחים״ — עוסק בפסול הקרבנות במחשבה שלא לשמם. Chapter One focuses on offerings sacrificed with improper intent, either for the wrong person or for the sake of a different offering.
פרק שני ״כל הזבחים שקבלו דמן״ — דן בקרבנות שנפסלים משום שנעשו על ידי הפסול לכך או בדרך שאינה ראויה, וכן בדיני מחשבת חוץ לזמנו וחוץ למקומו. Chapter Two discusses offerings disqualified by improper sacrifice or sacrifice by an unfit individual. It also commences discussion of offerings sacrificed with intent to consume them beyond their designated time or area.
פרק שלישי ״כל הפסולין״ — דן בעיקר בדיני מחשבת חוץ לזמנו וחוץ למקומו, ובמחשבות בלתי ראויות שבכל זאת אינן פוסלות את הקרבן. Chapter Three completes the examination of intent to consume an offering beyond its designated time or area, and also mentions inappropriate intentions that do not disqualify an offering.
פרק רביעי ״בית שמאי״ — עוסק בעיקר בדברים שאין בהם משום פיגול או פסולים אחרים. Chapter Four addresses cases where piggul or other disqualifying circumstances are irrelevant.
פרק חמישי ״איזהו מקומן״ — הריהו תיאור כולל של הזבחים, מקומם וזמנם. Chapter Five contains a general description of the different types of animal offerings, their areas of sacrifice and consumption, and the designated times they may be eaten.
פרק שישי ״קדשי קדשים״ — עוסק בעיקרו בדרך ומקום הקרבת קרבנות העוף. Chapter Six mainly deals with the location and manner in which bird offerings are sacrificed.
פרק שביעי ״חטאת העוף״ — דן בשינויים שעושים בהקרבת קרבנות העוף, מה מהם פוסל ומה אינו פוסל. Chapter Seven addresses deviation from the sacrificial process of bird offerings. It delineates those deviations that disqualify the offering and those that do not.
פרק שמיני ״כל הזבחים״ — עוסק בדיני תערובות של קרבנות (וחלקי קרבנות) שנתערבו באחרים. Chapter Eight cites cases where offerings, or portions of offerings, are mixed together with other animals or offerings.
פרק תשיעי ״המזבח מקדש״ — עוסק באיזה אופן מקדש המזבח את העולה עליו, גם אם הוא פסול, וכן כיצד מקדש כלי שרת את הניתן בו. Chapter Nine discusses cases in which animals or offerings that are unfit to be sacrificed but were brought onto the altar anyway are consequently burned on the altar. Similarly, certain items that were mistakenly placed in service vessels are consecrated.
פרק עשירי ״כל התדיר״ — דן בדיני הקדימה של קרבנות מסוגים שונים. Chapter Ten delineates the order of precedence for different types of offerings.
פרק אחד עשר ״דם חטאת״ — עוסק בדיני המירוק והכיבוס וההכשרה של דברים שנבלע מהם דם קרבן או בשרו. Chapter Eleven describes the process in which utensils that were used for the blood or flesh of an offering are subsequently cleaned to be rendered fit for use another time. It also relates to the issue of clothing on which the blood of an offering was sprayed.
פרק שנים עשר ״טבול יום״ — עוסק בקרבן לאחר שנעשתה עבודת דמו והקטרת אימוריו. ובכלל זה בחלקם של הכהנים בקרבן, בכהנים הראויים ושאינם ראויים לקבל חלק מן הקרבנות. Chapter Twelve examines the halakhot of offerings after their blood and sacrificial portions are sacrificed. This includes distribution to the priests of its flesh and hide. The chapter distinguishes between priests who are fit to receive a portion of the offering and priests who are not fit.
פרק שלשה עשר ״השוחט והמעלה״ — דן באיסור של שחיטת או הקרבת קרבנות מחוץ למקדש. Chapter Thirteen explores the prohibition of sacrificing an offering outside the Temple.
פרק ארבעה עשר ״פרת חטאת״ — מגדיר מה הם הקרבנות שאין בהם איסור גמור של שחיטה והעלאה בחוץ, ובזמנים ובמקומות שיש בהם איסור זה.
יש במסכת זבחים דברי אגדה מעטים, ובעיקרם הם באים להאיר ולהוסיף על הסוגיות ההלכתיות שבה. Chapter Fourteen lists exemptions from the prohibition against sacrifice outside the Temple and periods in history when the prohibition did not apply.