שמעתי מפיו הקדוש ששאל למה קורין אותו שבת שבת חזון. ואמר כי בשבת זה יכולים לראות מה יהיה בעולם, וענין נביאה היא כשהנביאים רואים ח"ו דבר מה על ישראל רואים את הדבר כשכבר בא אל המידות כמו דאיתא בזוה"ק אית דמסתכלין בידין ואית דמסתכלין ברגלין וזה ענין המדות. ולכך אינם יכולים להמתיק הדבר עוד ולבטל הדבר. וזה מנצפ"ך צופים אמרום. פירוש מנצפ"ך הם גבורות. צופים הנביאים תיכף כשראו את הדבר אמרו לישראל שאין בכוחם לבטל מחמת שכבר בא אל המדות. אבל חכם עדיף מנביא כי החכם עיניו בראשו שרואה הדבר כשהוא עדיין בראש למעלה מהמדות. והיינו מחמת שהחכם הוא בחי' אי"ן ולכך רואה הדבר גם כן בבחי' אי"ן. ולכך יכול להמתיק ולבטל. וסיים מה רואה כשרואה אי"ן רק שרואה שאינו רואה:
אח"כ אמר כשיש דינים חס ושלום על ישראל אזי אני חולה ועצב. וכשיש רחמים אני בריא ושמח. כי הצדיק יכול להרגיש בגופו כל עניני השתנות שנעשה בעולם בכל פעם מרחמים לדין חס ושלום ומדין לרחמים. כי כמו שהמזלות יכולין לידע מה שנעשה בעולם מחמת שהמזלות קשורים בגלגלים וגלגלים קשורים בספירות וספירות באין סוף ב"ה. ולכך כשנעשה איזה השתנות והתפעלות מדין לרחמים או מרחמים לדין חס ושלום ניכר הדבר תיכף במזלות. כן הגוף של הצדיק מקושר בנשמתו ונשמתו להספירות והספירות לא"ס ב"ה ולכך יכול להרגיש בגופו כל השתנות כנ"ל. וזהו (במדבר כג) כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל פי' כעת כמו שיכול להבין במזלות שנקראו עתים כן יאמר ליעקב שהוא גופו של הצדיק מה פעל אל שמרגיש בגופו כל עניני התפעלות מרחמים לדין ומדין לרחמים. והרב מאפטא סיפר לי שבילדותו התחילו האברים שלו לומר לו עתידות ובקש מהשי"ת שיקח הדבר מאתו. והנה מה איכפת להצדיק כשהאברים אומרים לו עתידות אמנם כאשר הצדיק יכול להמתיק הדינים בשורשן טוב אבל כאשר יש התגברות הדינים חס ושלום ולא יש עת רצון כנאמר (איכה כג) סכות בענן לך וגו' אזי אי אפשר לבאר גודל הכאב לב שיש לו ע"כ יותר טוב לו שלא ידע כלל. גם הצדיק האמיתי אשר רוצה רק בדביקות הבורא יתברך שמו ירא להכניס א"ע בדברים אלו בענין הסתכלות. בכדי שלא ינתק מעבותות הדביקות ברגע ההוא ויפול הנופל חס ושלום:
סליק