יודע היה בצלאל לצרף אותיות שנבראו בהם שמים וארץ. כי משברא הקב"ה את העולם ברא אותו על מנת שיהיה כל העולם משכן ומקדש להקב"ה כמו מלאכים ושרפים בעולמות עליונים מרכבה לשכינה כך יהיה כל העולם כולו. אך לא היה העולם ראוי לזה ונלקח זה הכח מן העולם. ובצלאל היה אז חכם האמיתי והיה יכול להביא כל העולם לתכלית המכיון שהיה בעת בריאת העולם. שיהיה כל העולם משכן ומקדש להקב"ה. מה פי' יודע היה בצלאל לצרף דהיינו להביא כל העולם לראשית כוונת הקב"ה. (מלאכי ג) כי אני ה' לא שניתי הי' כמו שלמעלה אין במקור שום שינוי. כך באדם צדיק הדור וחכם האמיתי אין שום שינוי באברים דיליה. וזה הפי' יודע היה בצלאל לצרף אותיות וכו' כי כשהצדיק הדור וחכם האמיתי מצרף זה העולם שיהיה כמו עולמות העליונים. אין שום שינוי באברים דיליה. כי הוא ממש כדוגמת א"ק בעולם העליון כך הוא העוה"ז. ובצלאל היה חכם האמיתי והיה יכול לעשות כל העולם שיהיה כמו עולם המלאכים. וגם עכשיו אפשר לעשות כן רק מה אעשה שאין העולם כדאי לזה:
וזהו הפי' מה שכבר דברתי מזה שישעיה הנביא אמר לחזקיהו המלך (ישעיה לח) צו לביתך וגו' ולבסוף היה חי אחר זה ט"ו שנים ומפני מה לא המתיק ישעיה הדינים. אך כיון ששורש הנביאים נצח והוד ושם יש שינוים ומתהפך לכמה גוונים כי באמת מאתו לא תצא הרעה רק מתהפך הצירופים שונים בעולמות התחתונים, וישעיה היה משורש נצח והוד ולא היה יכול להמתיק לחזקיהו אבל חזקיהו המלך היה חכם הדור האמיתי וצדיק הדור האמיתי ומלך ישראל האמיתי אמר לישעיה זה לפי שורשך. אבל שורש שלי כי כך מקובלני מבית אבי אבא שהוא שורשי כידוע ליודעי בכתבי האר"י ז"ל בפי' של אבא ואבי אבא. אבא הוא חכמה. ואבי אבא הוא א"ק. ושם אפי' חרב חדה מונחת על צווארו אל ימנע עצמו מן הרחמים. כי הצדיק האמיתי הוא בדמות א"ק בעולם ע"כ אינו נעשה שום שינוי באברים דיליה. ואח"כ אמר הרב שמעו ישראל מה שעשיתי היום המתקה בעולמות העליונים, יה"ר שלא יהיה שום שינוי בכולם ושתקו כולם ואמר להם שיענו אמן אחר זה:
סליק