אדם כי יקריב מכם קרבן לה'. איתא בספרים מכ"ם ר"ת מדה מגד מדה. ולכן דורות הראשונים היו מתענים ומסגפים א"ע לפי שהיה בעולם תענוגים ושמחה והיה להם רתיחת הדמים. ע"כ היה צריך להיות מדה כנגד מדה להתענות ולסגף א"ע. אבל בדורות הללו אין צריך להיות רק זבחי אלהים רוח נשברה. כי הדורות חלשים מאוד והלבבות והמוחין קטנים. ולכן צריך כל אחד ואחד רק להתפלל לפני אלהים ברוח נשברה לב נשבר ונדכה אלהים לא תבזה. ועוד כי כשאדם אוכל מקריב כל הד' מדריגות דצמ"ח להשי"ת. אבל כשמתענה לא זה בלבד שמזיק בגשמיות אלא אף זו שיכול להזיק א"ע ח"ו ברוחניות ג"כ. (תהלים קטו) השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם. צריך האדם לקרב כל הארציות להשי"ת ואזי נקרא אדם השלם. ויכול אז לקרב כל העולם כולו להשי"ת:
וזהו אדם כי יקריב מכם קרבן לה'. ר"ל קרבן הוא שמקריב א"ע להשי"ת והתענית הוא ג"כ קרבן שממעט חלבו ודמו. אבל מי שלומד ומתפלל הוא ג"כ בחי' קרבן שבזה מקריב א"ע להשי"ת. ויכול אז לקרב כל העולם להשי"ת:
והרב מאפטא סיפר לי שבילדותו היה מתענה ושאל להרב ר' אלימלך זצ"ל על זה. והשיב לו אם תוכל אחר התענית לאכול אין מלכות קווארט קאשי יבישה שהיא ד' לוגין אז מותר לך להתענות ואמר בזה"ל אלמלא יהיה לי עוד שנים להצטרף עמי לבטל התעניתים הייתי מבטל אותן ע"כ, וכשם שמצוה לשמור ישראל מעבירה כן מצוה ליזהר לכל איש אם יש לו מעט רפיון כח שלא יתענה. והעיקר שאדם צריך לעבוד להשי"ת במדת האמת. ר"ל שלא ירגיש בשעת עבודתו ולא יתפעל בזה שהוא עובד להשי"ת. ואף שאדם נברא בהרגשה ואיך יכול שלא להרגיש. אמנם נראה כשהוא עושה רצון הלב האם מרגיש שום התפעלות מזה עבור שעשה רצון הלב. זאת לא יהיה אדרבה מקבלת מזה חיות. כן האדם כשמתפלל או לומד מקבל רק יותר חיות בכל פעם מהשי"ת:
אדם כי יקריב מכם קרבן לה'. הנה כתוב (תהלים נב) זבחי אלהים רוח נשברה כשאדם משבר רוחו וגופו ומהפך החומר לצורה אזי עושים מהגוף נשמה. והנה נר ה' נשמת אדם. אדם זה נשמת אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר. כתוב (ישעיה מג) ולכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו בראתיו הוא עולם הבריאה. יצרתיו זה העילם היצירה אף עשיתיו זה עולם העשיה. והנה בעולם העשיה אין שם רק דברים גשמיים ובהמיים ואדם נברא להעלותן לשרשן. לכן הזקיק אדם לכל דברים גשמיים יותר מכל הנבראים כי מחויב להעלותן. רק הצדיק כי בכל דור ודור יש צדיק. וזהו פי' אדם ולא כל אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה פי' כי יעלה דברים הבהמיים למקורם: תקריבו את קרבנכם יהיה נחשב בעיני כאלו אתם עצמיכם מעלים כל הדברים הבהמיים שלכם. כי הצדיק מעלה גשמיות מכל ישראל:
סליק