1
תירץ היא ז"ל מה שמקשים העולם איך שייך לומר נעשה קודם לנשמע דהלא צריך לשמוע מה לעשות ואמר הוא כן דהנה נראה כשאדם רוצה לעשות שום דבר פשיטא שאין צריך לומר להיד עשה כך וכך כי הראש והמוח הם כללות כל האברים וכשהמוח והראש רוצים לעשות דבר מה ממילא מרגיש היד שיעשה זאת ואין צריך לומר להיד כמו כן השי"ת הי' אז בשעת מ"ת הראש של כללות ישראל וא"כ כשהשי"ת הי' רוצה שיקבלו ישראל את התורה ממילא הי' כל ישראל מרגישים מה לעשות ולא הי' צריכים לומר להם רק מעצמם הבינו כל התורה והי' שייך נעשה קודם לנשמע והבן: