ויהי בשלח פרעה את העם וגו' זה פעמים רבות אמרנו וידוע מה דאיתא בזוה"ק דאית יראה ואית יראה פנימית וחצונית יראה עלאה ויראה תתאה ויראת העונש יש בה ג"כ ב' בחינות יש שירא מלחטוא שלא ימותו בניו ח"ו או שלא ירד מנכסיו וכדומה וכמאמר הכתוב והאלקים עשה שיראו מלפניו ויש שכבר נכשל בחטא ועון ובאו עליו יסורים ח"ו וזו נקרא יראה רעה רצועה בישא לאלקאה לחייביא רח"ל כידוע מזוה"ק וזוהי ויהי ל' צער, בשלח פרעה מלשון פרעון הם אוה"ע, את העם פי' כאשר בני ישראל נשלחים ונמסרים בגלות תהת אוה"ע וגוזרים עליהם גזירות רעות לקפח פרנסתם ומחייתם והן במה שמקבלים אותם לצבא צבא ובזוזי דבזוזי עד כי כשל כח הסבל בעוה"ר, ולא נחם אלקים דרך ארץ פלשתים פי' שגם מדה"ד ג"כ מסכים לזה שלא יתייסרו עוד. כי קרוב הוא פי' התורה נקרא קרוב כמ"ש כי קרוב אליך הדבר מאד ולכן לא תקום צרה פעמים שלא יתרחקו ח"ו מהתורה בסבות היסורין כי אמר אלקים פן ינחם וכו' פי' ע"י היסורין הקשים בגלות המר הזה בדוחקא בתר דוחקא הן בפרנסה הן בגזרות רעות שמתחדשים בכל יום תמיד ואין לך יום שאין כו' פן ינחם העם ח"ו ושבו מצרימה ויתרחקו מהתורה ח"ו לכן יסב אלקים פי' השי"ת מסבב סבות. דרך המדבר שהוא התוה"ק ע"ד וממדבר מתנה גם הצדיק נקרא מדבר המדבר ומורה לישראל את הדרך ילכו ואת המעשה אשר יעשון. ים סוף הוא בחי' אמונה סופא דכל דרגין וכאשר יהי' להם אמונה בד' ובצדיקים כמ"ש ויאמינו בד' ובמשה עבדו או אז יכול לבא לבחי' וחמישים עלו בני ישראל וחמישים הוא שער הנ"ל בחי' תשובה עלאה שע"י אמונתם בהצדיק אשר להם יוכל הצדיק להכניסם לשערי תשובה, ופרעה הקריב וגו' ויראו מאד ויצעקו בני ישראל אל ד' כי הי' להם אמונה בהקב"ה אבל לא במשה וכמש"כ אחריו ויאמרו אל משה המבלי אין קברים במצרים ואתרעמו על משה מצד חסרון אמונה במשה. ויאמר משה אל העם התיצבו וגו' ולכן כאשר עשה ד' ביום ההוא כהבטחת משה אז באו ע"י הישועה להאמין גם במשה עבדו לכן זכו לומר שירת הים אז ישיר משה השי"ת יעזור ויושיע לנו נס ישועה וגאולה שלימה ב"ב ויגאלנו גאולת עולם ויקויים בנו מקרא שכתוב כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות ונזכה לומר שיר חדש על גאולתנו ועל פדות נפשנו ברוך גואל ישראל אמן.