שופטים ושוטרים תתן לך וגו' כתיב תמים תהיה עם ד"א כי האדם צריך להיות שלם ברמ"ח מ"ע ושס"ה ל"ת ואז נקרא תמים באבריו וגידיו ובאם פוגם ח"ו באחת מהם במצות עשה או בל"ת ופגם באחת מאבריו וגידיו נעשה בעל מום ח"ו וא"ת הרי יש כמה מהמ"ע שאין ביד האדם לקיימם וא"כ ח"ו יהי' האדם חסר ואיך הזהירה התוה"ק תמים תהי' מה שא"א לאדם אכן האמת שהקב"ה מצרף מחשבה טובה למעשה היינו כל מצוה שאין לאל ידו לקיימה ורצונו באמת לקיימה יאמר רבש"ע אתה ידעת האמת שאני רוצה לעשות רצונך אבל מה אעשה כי אין לאל ידי לקיימה ואז השי"ת ברו"ח יחשוב לו כאלו עשאה בפועל וזהו בכל דרכיך דעה"ו והוא יישד ארחותיך כי כשמקבל עליו עומ"ש באמת אז השי"ת בעזרו שיוכל לקיים כל מצוה בשלימות והנה היראה נקראת שער כמ"ש זה השער לד' וע"י היראה יוכל לבא לכל הנ"ל וי"ל מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה היינו ע"י מחשבה טובה הקב"ה מזקק ומצרף ומטהר המעשה הגשמי שעושה כי המחשבה הוא רוחני והמעשה הוא גשמי והקב"ה מזכך גם המעשה ע"י מחשבה טובה כאלו עשאה כל המצוה בשלימות ואז נקראו תמים והנה ידוע דאית יראה עלאה יראת הרוממות ואית יראה תתאה יראת העונש וע"י י"ת יוכל לבא ליראת העונש כי הוא השער וזהו שופטי"ם היינו יראה עלאה בגין דאיהו רב ושליט בעליונים ובתחתונים ושוטרי"ם היינו יראה תתאה יראת העונש תתן לך בכל שעריך קודם עשית כ"ד שבקדושה כי כמו שהשער קודם לבית כן המחשבה קודמת למעשה וזהו בכל שעריך מחשבתיך אשר ד"א נותן לך כי באמת אעפ"י שהכל בידי שמים חוץ מיראת שמים שהוא מסירה להאדם עכ"ז צריך לישע אלקים לזה וזהו אשר ד"א נותן לך כי היא מאתו ית"ש והאדם אינו צריך רק לאד"לת ואזי ושפטו את העם משפט צדק היינו עי"ז יוכל לבא להאמת ועוד נוכל לפרש כי כבר אחז"ל צדיקים יצ"ט שופטן ורשעים יצה"ר שופטן ובינונים זו"ז שופטן ואין להחזיק עצמו לצדיק גם אין אדם משים עצמו רשע ח"ו כ"א לבינוני וזהו שופט צדק כאמרם ז"ל לעולם יראה א"ע כאלו הוא מחצה על מחצה וזהו שופטים לשון רבים שצריך לידע באמת שבכל מצותיו יש לשניהם חלק ליצר טוב וליצר רע וזהו בכל שעריך כי המצוה נקראת שער כידוע והבן.
תמים תהי' עם ד"א ותרגומו שלם תהא בדחלתא דה' ית"ש וצריך לדבין מהיכא הוציא המתרגום לשון יראה בד' תמים תהי' עם ד"א ונראה כי רש"י פירש התהלך עמו בתמימות ותצפה לו ולא תחקור אחר עתידות ובזוה"ק איתא אית יראה ואית יראה אית יראה עלאה בגין דאיהו רב ושליט עיקרא ושרשא דכ"ע ולית אתר פנוי מני' ויראה תתאה היא יראת העונש ורצועה לאלקאה בי' והאלקים עשה שיראו מפניו וביראה עלאה לא שייך עתידות כ"א ביראה תתאה וזהו שפרש"י לא תחקור אחר עתידות היינו יראה תתאה רק תתאמץ לבא ליראה עלאה יראת הרוממות וזש"ת אונקלוס שלום תהא בדחלתא דה' היינו שתהי' לך יראת ד' הרוממות וז"ש הכתוב שופטים היינו יראה עלאה ושוטרים היינו יראה תתאה וכמו שפרש"י ושוטרים הרודין בעם שמכין וכופתין במקל וברצועה תתן בכל שעריך היינו בכל הז' שערים שיש לאדם ב' אזנים ב' עינים ב' הנחירים והפה ישתדל ויתאמץ שיהי' לו יראה עלאה כי"ר אמן סליק