מ"ש לפ' וירא שנת תרכ"ד
וירא אליו ד' באלוני ממרא, כתוב שויתי ד' לנגדי תמיד אומר אני שאפילו ח"ו באים על האדם עונשים ויסורים צריך לחפש שם רחמים ולהאמין שהכל הוא לטובתו כמ"ש נחום איש גם זו לטיבה כי ע"י היסורים לבו של אדם נשבר ובא עי"ז לתשובה וכדרך שאדם מתנהג כן הש"י מתנהג עמו ועי"ז ממשיך האדם על עצמו רחמים משם הויה ב"ה שם הרחמים וזהו שויתי ד' לנגדי תמיד אפילו להתנגדות בחי' דין בא לידי שם הרחמים וזהו אעשה לו עזר כנגדו שאפילו בתוך התנגדות שלו נבקש לו עזר שצריך לעבוד את הש"י אפילו בבחי' התנגדות בחי' שהוא היצה"ר ולהסתכל בכ"ד תאוה בפנימית המחי' אותו ולהשליך ממנו החיצונית כי כל דבר אך מהקדושה המחי' אותו כמש"כ ואתה מחי' את כולם וזהו צדיקי' ילכו בם שהצדיקים עובדים להשי"ת בכל האופנים אפילו בבחי' התנגדות וזהו וירא אליו ד' באלני ממר"א מלשון ממרי"ם ר"ל אפילו בדברים הנוטים לענין רע גם בזה הסתכל א"א ע"ה בבחי' הוי' המחי' אותו דבר ונתדבק לנקודה הפנימית שבתוכה והשליך כל החיצונית וזהו מור מרע ועשה טוב. סליק. צ ח ו ק עשה לי אלקים מיראה עלאה נמשך שמחה ומיראת העונש נופל למרה שחורה ח"ו והנה יש ז' ספירות נמשכות מז' הויות וכל הוי' ד' אותיות הרי כ"ח אותיות וכנגדם כ"ח עיתים י"ד עתים לטובה נמשכים מז"מ הקדושים וזלע"ז בס"א י"ד להיפיך ח"ו לכן כל ימיו של יצחק היו בטובה כי יצחק הי' למעלה מהמדות כי יצחק בגי' חי"ת הויות ורוב ימיו של יעקב הי' בצער הוא הי' בתוך המדות כי יעקב בגי' ז' הויות רק בעת שהי' בשמחה כתיב באוה"ח הקדוש שאז הי' שמו ישראל לי ראש להורות. שהוא למעלה מחמדות והוא ג' ראשונות