קשין מזונותיו של אדם כקי"ס קשה איך אפשר לומר מלת קשה כלפי שמיא ואם מצד המקבל הלא כל העולם לא נברא אלא בשביל ישראל כידוע וא"כ למה יהי' קשה ק"ס בשביל' א"א שים סוף רומז לבחי' יראה סופא דכל דרגין ואית יראה ואית יראה והעיקר הוא יראה עלאה יראת הרוממות וכתיב ופרעה הקריב ופרש"י ז"ל שהקריב את לבם לאביהם שבשמים כמ"ש ויראו ב"י והנה מצרים נוסע אחריהם וייראו מאד והיו אז במדריגה קטנה שיראו מפני פרעה וחילו ולזה הי' קשה לעשות להם הנס של קי"ס א' מפני שלא הי' להם יראה עלאה ב' שגם זאת היראה גרם להם פרעה ולזה הי' ראוי גם הוא לאיזה נמול לכן הי' קשה לעשות להם הנס של קי"ס וז"ש להם משה אל תראו כי הע"ם הם אנשים פשוטים שלא הי' להם רק יראה חיצונית ויאמר משה אל תראו יראה כזאת התיצבו מיראה כזאת וראו את ישועת ד' בזכות אמונה ובטחון שהי' להם מקודם וד' אמר למשרע"ה דבר אל בנ"י דוקא הם הצדיקים שהם במדריגת יראה עלאה ויסעו פי' שילכו ממדריגה למדריגה בבחי' השב יען כי הצדיק מרגיש בכ"י תמיד שלא יצא י"ח עדיין בעבודתו ביום העבר וזשחז"ל קשין מזונותיו של אדם כקי"ס רשב"א אמר מימי לא ראיתי צבי כו' והם מתפרנסים שלא בצער כו' אלא שהרעותי את מעשי כו' המאמין באמונה שלימה שמזונותיו קצובים לו מראשית השנה עד אחרית השנה שעליו אין להוסיף וממנו אין לגרוע הש"י נותן לחם לכל בשר ואתה נותן להם אכלם בעתו לזה ודאי פרנסתו בניקל אך שהרעותי כו' וקפחתי וקשים כקי"ס כי קי"ס הי' במדת חו"ג חסד לישראל גבורה למצרים כי בעת שנבקע יררן לפני ישראל ונהר גנאי לפני רפב"י ע"ה אך אז לא הי' שום מדת גבורה לכן בעת בקיעתם הלכו המים לצד אחד ונשאר יבשה משא"כ בקי"ס הלכו המים ונצבו כמו נד כמשה"כ והמים להם חומה מימינם ומשמאלם והגבורות למצרים שנטבעו בים היו באמצע לזה הי' קשה קי"ס ושם ראינו שהקב"ה נתן עצות לישראל לקרבן לישועה כמו כן בזמה"ז הגם שישראל אינם ראוים ח"ו לנס עכ"ז הש"י ברוב רחמיו יודיע בלבבות עמו ישראל שישיבו אליו באמת בתשובה עלאה וכל טוב לישראל. היום ליל ז' ש"פ בחי' חכמה בחי' מחשבה בליל א' של פסח הי' שלא בהדרגא ואח"כ היו צריכין לתקן הז' מדות מחשבה טובה הקב"ה מצרפה למעשה ר"ל ע"י שהי' להם מחשבה טובה בחי' חכמה צרפה הקב"ה למעשה שיעשו אח"כ לתקן הז"מ ע"ד סוף מעשה במחשבה תחלה כתיב ויאמינו בד' ונכנסו במס"נ בים סוף עד כי באו מים עד נפש לכן האמין להם ד' ונקרע להם את הים והעבירם בתוכו בחרבה שהאמין להם שודאי יתקנו כל הז"מ בל"ב טו"ב ימי הספירה