ואבאר על קריאת שם חנוכה והנה כפי פשוטו היה לקרוא גם פורים חנו י"ד. ואתן טעם לשבח לדברי חז"ל שקראו אותו חנוכה. גם צריכין ליתן טעם למה קבעו לקרות מגילת אסתר לפרסם הנס שבימי מרדכי ואסתר, ולא קבעו לקרות מגילה לקרות הנס של מתתיהו בן יוחנן כהן גדול ושל יהודית אשר עשה להם השם יתברך במלכות יון הרשעה, כי הלא ידוע כי מנינן מתשרי השנה ובתחלה חנוכה ואחר כך פורים ואחר כך פסח ואח"כ שבועות. והנה הלא ידוע שכל הנסים וכל ההארות שנתגלה בימים קדמונים מתגלה בכל שנה ושנה. כגון בחנוכה, הנס של חנוכה והחסדים שהיה למתתיהו בן יוחנן כהן גדול כאשר אנו מדליקין הנרות של חנוכה. ובפורים, מתגלה הנסים והחסדים שנתגלה בימי מרדכי ואסתר וכן נתגלה בכל שנה ושנה. וכן ההארה דבשבועות, נתגלה בכל שנה ושנה קדושת מתן תורה. וכן בראש השנה, נתגלה ההארות בריאת העולם כמבואר בכתבי האר"י ולכן התקינו הברכה שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה. ועיין בט"ז בסימן תרפ"ב ס"ג סק"ה שהוקשה לו על הנוסח בזמן הזה ועיין שם שמביא בשם לבוש הנוסח ובזמן הזה: ... And I will discuss the calling of the name "Chanukah". Behold, according to the clear meaning, Purim should also be called "Chanu Yad" [kah כה has numerical value 25, yad יד has numerical value 14]! And I will give a reason to praise the words of Chaza"l who also called it Chanukah. It is also necessary to give a reason why they established the reading of Megillat Ester to publicise the miracle that happened in the days of Mordechai and Ester, and didn't establish the reading of a megilla to read the miracle of Matityahu ben Yochanan, the High Priest, and of Yehudit, which Hashem Yitbarach did for them within the evil kingdom of Greece. For is it not known that we count the year from Tishrei, so Chanukah precedes Purim, and then Pesach and then Shavuot? And behold, is it not known that all th miracles and revelations, which were revealed back in the ancient days, are revealed again each and every year. Like on Hanukkah, the miracle of Hanukkah, and the favors that Matiṯyāhu ben Yōḥānān the High Priest received, are revealed to all of us when we light the Hanukkah candles. And on Purim, the miracles and kindnesses that were revealed in the days of Mordechai and Ester, so too are they revealed in each and every year. And so too the revelation of Shavuot; the holiness of the giving of the Torah is revealed in each and every year. And so too with Rosh haShanah, the revelation of the creation of the world is revealed, as is explained in the writings of the Ar"i, and so they established the blessing "who performed miracles for our ancestors in those days at this time". And see the Ta"z in siman 682, subsection 3 105, who connects it to the phrase "at this time", and see there that he brings the phrase "at this time" in the name of the Levush.
אבל לי הפעוט והצעיר נראה לי כפשוטו, דהנה צריכין להבין למה עשאו יום טוב וקבעו בהלל ובהודאה על הנס דשמונת ימי חנוכה ודפורים, ולא עשאו יום טוב ביום מלחמות סיסרא וביום מלחמות סנחרב אשר היה נס גדול שרצה האל יתברך לעשות חזקיהו משיח וכו', וביתר נסים שבכל יום. אלא הנס שראו אבותינו ונביאים הקדמונים ואנשי כנסת הגדולה שעשה גם כן פעולה במעשינו הטובים שאלו החסדים נתגלה בכל שנה ושנה ובכל דור דור ומאירים אלו הנסים לפי גודל מעשיהם אשר עשו הקדמונים שיתגלה תמיד עשאום יום טוב כגון חנוכה, ופורים, ושלש רגלים, אבל במלחמות סיסרא וסנחרב וכדומה להם ראו הקדמונים שלא היה כח בידם שיתגלה זה ההארה לזה הנס והחסדים ההמה בכל דוד ודור ובכל שנה ושנה לכן לא עשאום י"ט. וזה היה כונת אנשי כנסת הגדולה שעשה נסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה, כלומר שאלו החסדים והניסים וההארות שהיו אז בימי מתתיהו בן יוחנן כהן גדול נתגלה עד עכשיו בזמן הזה. וגם בנוסח דעל הנסים נאמר גם כן ולעמך ישראל עשית תשועה גדולה ופורקן כהיום הזה, ולכאורה תיבת ופורקן כהיום הזה אין לו הבנה. ולפי עניות דעתי יתכן לומר, כלומר שכהיום הזה הפורקן והתשועה שהיה אז בימים ההם בימי מתתיהו כו'. וזהו לשנה אחרת עשאום י"ט וקבעום בהלל ובהודאה, כלומר שקבעו שאלו ההאדות והנסים והחסדים יהיו תמיד ובזה אנו ממשיכין ההארה תמיד בכל זמן וזה קבעום כלומר שקבעו אותם בכל דור ודור ועוד נבאר אי"ה: But for me, the inexperienced and insignificant, it appears to me according to its simple meaning: that behold, it's necessary to understand why it was made a Yom Tov and why Hallel was established and praise about the miracle of the eight days of Chanukah - and Purim was not made a Yom Tov, and the wars of Sisera, and the day of the wars of Sancheriv, which was a great miracle, that Blessed God wanted to make Chizkiyahu the Mashiach, etc, and with the excess of miracles which are every day. Rather, the miracle that our ancestors and the original prophets and men of the Great Assembly saw, that they also exerted force in our good deeds, that these kindnesses which are revealed every year and in every generation and illuminate these miracles, according to the greatness of their deeds which the original ones did...
והנה דע שעל ידי הניסים ניכר לעין כל שהעולם הוא מחודש ושיש עילת כל העילות אשר חדש את עולמו ושכל העולמות מחודשים חוץ ממנו יתברך שמו כמבואר בטור על קידוש זכר ליציאת מצרים וברמב"ן בחומש בהרבה מקומות ובפרט בסוף פרשת בא וביתר מקומות, מבואר שעל ידי הנסים ניכר לעין כל שהעולם מחודש. וידוע שכל מה שניכר בעולם של מטה גם בעולמות העליונים עושין כך רשימה וגם בעולמות העליונים השמחה של התחדשות וחנוכה הוא לשון החדשות כמו מזמור שיר חנוכת הבית. (תהלים ל, א) וכיון שע"י נתגלה לעין כל שהעולם מחודש ובחינות התחדשות העולמות העליונים לכן נקרא חנוכה, לשון התחדשות. וגם נקרא חנוכה, כידוע שכל הטובות של כל השנה נכתבו ונחתמו בראש השנה ויום הכיפורים ובשמיני עצרת ומתגלה בכל יום ויום כאשר אבאר בסודות ראש השנה בס"ד, ובחנוכה מה שנחתם בראש השנה ויום הכיפורים החסדים של חנוכה שהמה קבועים תמיד כמו בזמן מתתיהו וכו', ובפורים, נתגלה החסדים מה שנחתם בר"ה ויה"כ ושמיני עצרת החסדים של פורים וכן של פסח, ושל שבועות, וההארה ראשונה של כל השנה אחר ר"ה וי"כ ושמיני עצרת הוא חנוכה, שעדיין לא היה שום י"ט מש"ע, לכן נקרא חנוכה לשון התחלה, וראשון של דבר נקרא חנוכה, כאשר כתבנו למעלה לשון חנוכת הבית, והוא ההארה ראשונה שבשנה לכן נקרא חנוכה והבן: ... We have to understand why they (the rabbis) made a holiday, and established that we should say Hallal and praise, on the miracles of the eighth days of Hanukkah and of Purim, but did not make a holiday on the days of the wars of Sisera (Judges 4), and the wars of Sennacherib (Kings 19), that were also great miracles? ... But (the explanation is, that) only these miracles that are forefather and ancient prophets saw that with our good deeds and action these graces (good revelations) are being revealed again and again, in every year, and in every generation --- those where the days they turned into holidays. And that is why the Talmud says (Shabbat 36) that "on the next year they made it a holiday and established it with Hallal and praise." They mean, that they established that these revelations, and the miracles, and the the graces, will be forever. And with that we bring forward the light (revelation) forever, in every time. And that is what they mean they have "established" it, meaning that they have established it in every generation. [translators note: this is a draft, and incomplete translation]