ויכתוב משה את מוצאיהם למסעיהם על פי ה' ואלה מסעיהם למוצאיהם (במדבר לג, ב). צריך לדקדק שינוי הלשון מתחילה כתיב מוצאיהם ואחר כך למסעיהם, ואחר כך הקדים מסעיהם למוצאיהם. ונראה, כי מודעת זאת שכל המסעות שנסעו בני ישראל במדבר הגדול והנורא מאת ה' היתה זאת לברר נצוצות הקדושים שנפלו שם בקליפות ולהוציא בלעו מפיו. והוא הטעם שהיו ישראל חונים במקום אחד זמן רב ובמקום אחר זמן מועט שהוא כפי מה שהיה צריך לברר הנצוצות שבמקום ההוא. והנה ביהושע כתיב במרגלים ששלח יהושע לחפור את כל הארץ באו, מה הלשון לחפור. אך הענין, עיקר כבישת הארץ היתה על ידי מצות ומעשים טובים שעשו במקום ההוא שהיו צריכין לכובשה והיו עובדים להבורא יתברך ביראת הרוממות ובאהבה האמיתית ובזה היו מעלים היראות והאהבות הרעים שהיה שם בארץ כנען כידוע זאת, כי ממנו ניקח לעבוד את ה' לקשר את עצמו ביראה ואהבה האמיתית וזו העלאת ניצוצות שבמקום ההוא להקדושה. והיתה הארץ מוכרחת להכניע וליבוש מפני בני ישראל ולעשות רצונם, כי המקבל הוא בוש מהמשפיע. וזהו הלשון לחפור את כל הארץ באו, מלשון וחפרה הלבנה, כי כל הארץ חפרה מפני בני ישראל בעשותם מצות ומעשים טובים ובעבדם להבורא יתברך ביראה ובאהבה האמיתיית והיתה מוכרחת לעשות רצון בני ישראל. והנה במ"ב מסעות שנסעו בני ישראל כתיב ויחנו בחרדה וכו', ויחנו במתקה וכו', ויחנו בהר שפר, כלומר כשהיו ישראל חונים באיזה מקום שהיה שם יראה רעות רחמנא ליצלן אזי היו עובדים להשם יתברך ביראת הרוממות לירא מפני פחדו והדר גאונו. וזו ויחנו בחרדה, מדת היראה שהיו צריכין לעבוד הבורא יתברך במקום ההוא במדת היראה. וכשהיו חונים באיזה מקום שהיה שם אהבות רעות שנפלו שם מהשבירה כידוע היו צריכין לעבוד השם יתברך במדת האהבה אמיתיית וזו ויחנו במתקה, מדת אהבה. וכן ויחנו בהר שפר, הוא מדת התפארות. ובזה היו מעלים כל הניצוצות שנפלו שם והעלו אותם לשרשן למקום הקדושה וזו היתה עיקר נסיעתם במדבר. וזו ויכתוב משה את מוצאיהם, הוא העלאת הניצוצות שהוציאו ממקום הקליפות. למסעיהם על פי ה', כלומר זאת היתה מאת ה' על ידי מסעיהם. ואלה מסעיהם, כלומר אלה המסעות שנסעו ישראל במדבר הודיע לנו הכתוב שעיקר נסיעתם היתה למוצאיהם, להוציא הנצוצות ולהעלותם למקור הקדושה ודו"ק: Numbers 33,2. “Moses made a written record of their departures and their journeys, and these are their journeys according to their departures.”
We need to understand why our verse first describes the journey of the Israelites chronologically, i.e. mentioning their departures before their journeys, whereas as soon as the report switches to the past tense, it lists the journeys before mentioning their departures, מוצאיהם?
The reader is presumed to know that every journey, i.e. every separate departure and encampment, occurred at the command of G’d, [as the Israelites did not have a map to travel by. Ed.] We have also pointed out previously that the purpose of this journey through inhospitable territory had been, amongst others, to identify “sparks” of “fallen” holiness along the way and by associating with it to assist these “sparks” to be elevated spiritually and be reunited with their sacred origins. This was also the reason why the Israelites remained stationary in one location sometimes for only a day and night, and on occasion as long as for 19 years (Kadesh) at a time. It all had to do with locating and disgorging from its collective mouth (compare Jeremiah 51,44) the spiritually foul material absorbed through having made contact with idolatrous concepts absorbed by these “fallen” sparks of original holy origin. These “fallen” sparks that had originally been part of the garment of the Shechinah, had absorbed varying degrees of pollution before found by the Israelites.
When Joshua sent out two spies to Jericho, (Joshua 2,2) the word describing their task was: לחפור את כל הארץ, “to spy out the whole country,” [in the words of the King of Jericho, as opposed of the word describing their task used by Joshua, Ed.].
We need to examine the word לחפור for a moment, [a word also used by the Jewish people when they demanded to send spies to the land of Canaan, (Deuteronomy 1,22).Ed.]
However, we must remember that by far the greatest part of the land of Israel was conquered successfully due to the observance of G’d’s commandments in the Torah by the Israelites and their performing deeds of loving kindness for their fellow Jews. These deeds were performed in the locations that required conquest. In other words, the vast majority of the Israelites were engaged in serving their Creator from the loftiest motives. They were equally concerned with being models in their relations to other Jews. By doing so, and being observed to do so by the gentiles surrounding them, they succeeded in enabling the “sparks,” (creatures who had “fallen” from their moral/ethical lofty heights) to become rehabilitated. As soon as the Israelites had performed these deeds, the soil of the Holy Land was bound to respond to such a people and allowed itself to be conquered by them. The land would cooperate willingly with the demand made upon it by the new conquerors. Anyone receiving “handouts” is in a state of “shame” vis a vis the donor. This is what is meant by the expression לחפור, i.e. to qualify as someone ashamed, just as the moon and sun (symbols worshipped by the pagans) are viewed by Isaiah 24,23 as ashamed at having been defeated by the Creator.
When viewing the 42 journeys required by the Israelites in their trek from Egypt to the Holy Land, we find among other way stations the expression: ויחנו בחרדה,ויחנו במתקה, ויחנו בהר ששפר, the names of these places reflecting that the Israelites had had reason to be afraid of unpleasant occurrences when they encamped there, or the reverse. [Reference to חרדה is the former, trembling, fear, and הר שפר, a mountain known for its beauty, reminiscent of the emanation תפארת and מתקה “sweetness,” i.e. the opposite of fear. Ed.] When the Israelites arrived at places that inspired fear they worshipped G’d as He wished to be worshipped, exalting His highest attributes, whereas when they encamped in locations promising material benefits, they worshipped Him by invoking other attributes. The names of the various locations reflect how in each location, according to the level of the “sparks” of fallen former angels, the Israelites reacted with the appropriate attribute in order to help these “fallen” creatures to rehabilitate themselves and regain their original holy status. When Moses once speaks of מוצאיהם למסעיהם and another time of מסעיהם למוצאיהם, he merely alludes to the fact that seeing that each move was at the command of Hashem, על פי ה' , that the task of assisting in the rehabilitation of the “fallen,” different approaches had to be used in accordance with the spiritual state they found these “fallen” one time angels in.
[This editor finds it remarkable that our author views the journeys of the Israelites, especially those after the debacle with the spies, when the Israelites themselves had to rehabilitate themselves spiritually through the younger generation, as inspiring other “fallen” creatures to do the same. The Torah alluding to this at the conclusion of its narrative is most appropriate. Ed.].
סליק ספר במדבר