ויקרא אל משה וידבר ה׳ אליו מאוהל מועד וגו׳ ויש להבין שמתחלה סתם ויקרא ולא פירש מי קרא ואחר כך פירש וידבר ה׳ אליו, הנה הענין הוא שהשם יתברך הוציאנו ממצרים ונתן לנו תיכף מצות פסח ומילה ואחר כך קרע לנו את הים ואחר כך הוליכנו במדבר בעמוד ענן יומם ובעמוד אש לילה ואחר כך נתן לנו את התורה ואחר כך צוה לעשות משכן כאמור (שמות כ״ה, ח׳) ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם בתוכו לא נאמר כו׳ כמשל מי שהיה מעולם במקום חושך ולא ראה אור מימיו אם היו מוציאין אותו פתאום לאויר העולם לא היה יכול לסבול האור ולכן צריך להראות לו בהדרגה שמתחלה עושין לו סדק קטן שיכול לראות משם מעט אור ואחר כך מרחיבין לו הסדק עד שנעשה חלון ואחר כך מוציאין אותו לאויר העולם ומראין לו האור כך ישראל במצרים היו משוקעים בנ׳ שערי טומאה ואלו היה מראה להם תיכף זיו שכינתו לא היו יכולין לסבול לכן הוצרכו לכל הדרגות הנ״ל ועיקר התכלית היה ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם וגו׳: The Lord called to Moses and spoke to him from the Tent of Meeting... There is to understand that the beginning could have only been "And He called" without explaining who was calling, bu after this it's explained "And the Lord spoke to him". The matter is that Hashem Yitbarach brought us out from Egypt and gave us immediately the commandments of Pesach and circumcision. After this (God) split for us the sea, and then brought us into the wilderness (under) a pillar of cloud by day and a pillar of fire by night. After this (God) gave us the Torah and after this commanded us to build the Mishkan as is said (Exodus 25:8) "And let them make Me a sanctuary that I may dwell among them." In "it" is not written, etc. As a parable (states): One that was from the world in a dark place and never saw light in his days. If he were brought out suddenly to the openness of the world, he would not be able to stand the light. Thus, it's need to show it to him on the level that he can begin. Make for him a small crack that he can see from there a little light, and after this, widen the crack until it becomes a window, and only then bring him out to the openness of the world and show him the light. Thus Israel was in Egypt: they were sunk below 50 gates of impurity. If they were suddenly shown the rays of God's light, they would not have been able to stand it. Thus they need each level as it were. And the essence of the purpose (of these levels) was "Make Me a sanctuary, and I will dwell in them"
והנה אמרו רז״ל המהלך במקום סכנה מתפלל תפלה קצרה בכל פרשת העבור יהיו צרכיהם לפניך וקא מפרש בגמרא אפילו בשעה שהם פורשין לעבירה יהיו צרכיהם גלוים לפניך הענין הוא שהבורא ברוך הוא מצומצם אצל כל אחד מישראל ואפילו אצל רשע גדול יש אצלו עדיין הבורא יתברך והראיה שלכל רשע באים לו הרהורים תשובה דהיינו שהקב״ה קורא אותו בעצמו ואומר שוב אלי רק שאינו מבין שהשם יתברך קורא אותו: Our Rabbis taught that One who is walking in a place of danger, recites a brief prayer…at parashat ha’ibur. It's then explained in the Gemara (Berachot 29b), "Even when they are engaged in sin, may all of their needs before You," The matter is that the Creator Baruch Hu is retracted near/within each person from Israel, and even the most wicked one The Creator Yitbarach is still with him. The proof is that for ever wicked person comes thoughts of Teshuva, which is the Holy Blessed One calling him individually and saying, "Return to Me." It's only that he does not understand is that it is Hashem Yitbarach is calling him.
וזהו ויקרא אל משה כתיב אל״ף זעירא דהיינו שהשם יתברך שהוא אלופו של עולם הוא מצומצם אצל כל אחד מישראל וקורא אותו לשוב דהיינו הרהורי תשובה שבאים לו רק מפני שאינו מבין שזה קורא אותו השם יתברך ב״ה לכן כתיב ויקרא סתם. אבל כשמבין שזה קורא אותו השם יתברך לשוב מדרכו הרעה והוא משיב עצמו אל הבורא יתברך אז אחר כך וידבר ה׳ אליו מאוהל מועד לאמר דהיינו כשבא לעשות איזה עבירה והקב״ה מונע אותו על ידי איזה סיבה שלא יוכל לעשות העבירה הרי הוא כמו שמדבר אליו שובה אלי עד מתי תלך אחר הבליך וזהו שאמרו רז״ל מתפלל תפלה קצרה לקצר הקליפות הושע השם את עמך את וכו׳ אפילו בשעה שהם פורשים לעבירה כו׳ וזהו שאמרו רז״ל תפשו הקב״ה לירבעם חזור בך היינו בשעה שהיה בוגד שהיה עומד ומקריב לעבודה זרה והוכיח אותו הנביא ורצה לשלוח יד בו ותיבש ידו ולא יהיה יכול לעבוד עבודה זרה והיינו כמו שאמר הקב״ה חזור בך דהיינו במה שמנע ממנו כו׳: This is why "And He called to Moshe" is written with a diminished Alef. That Hashem Yitbarach is "Aluf (Master) of the world. Go retracts Himself within every person of Israel and calls him to return. These are the thoughts of Teshuva that come to him. But a person does not understand that it is Hashem Yitbarach calling him. This is why it's not only written "And He Called"" But when he comes to understand that Hashem Yitbarach is calling him to return from his wicked ways, and he returns himself to the Boreh Yitbarach, only then "the Lord spoke to him from the Tent of Meeting saying," This is that when a person comes to do some sin, but Hakadosh Baruch Hu prevents him by way of some reason that he can't actually commit the sin, this is likened to God saying to him "Return to Me! How long will you go after your emptiness!" This is what our Rabbis z'l meant when they said "Pray a shortened prayer" To shorten the "husks". Save Hashem, Your people, etc." Even when they are engaged in sins, etc. This is what our Rabbis z''l meant when they said "After HaKadosh Baruch Hu held Jeroboam, saying "Return to yourself!" In the hour that he was rebelling and standing to offer idolatrous sacrifices, the prophet rebuked him and wanted to strike him. His hand dried up and he could not perform idol worship. This what God meant when He said "Return to yourself" That in this he was prevented from it."