דרשה זו דרשתי שנת לשמ"חה אחר השריפה אשר נשרפו בתים בקראקא ברשות אלקי האלקים אדון כל הנשמות. המציל נפשותינו מן השעות הרעות. (תהלים צד) אל נקמות ה' אל נקמות: וברשות התורה הקדושה כלולה מכל החכמות. וברשות חכמים ונבונים השונים בנסתרות ובנעלמות. וברשות כל איש ישראל ראשי אלפי ישראל המה הגדולים אשר מעולם הם אנשי שמות. (שם מו) לכו חזו מפעלות אלקים אשר שם בארץ שמות. מפני אלה תאבל הארץ מן שבועות וחרמות (שם מד) הלא אלקים יחקר זאת כי הוא יודע תעלומות. (שם סח) נורא אלקים ממקדשיך אל ישראל הוא נותן לעם עוז ותעצומות. (שם קלב) לא אתן שנת לעיני ולעפעפי תנומו'. עד אמצ' מקום לה' לאמר קושיות עצומו'. בפ' אחרי מות:
תנינן בגיטין פרק הנזקין אמר ר' לוי שמנה פרשיות נאמרו בו ביום שהוקם המשכן פרשת כהנים פרשת לוים פרשת טמאים ופרשת שילוח טמאים פרשת אחרי מות פרשת נרות פרשת שתויי יין ופרשת פרה אדומה. הטעם שהי' שמנה פרשיות לפי שהיה יום שמיני למילואים שנתמלא ונתבסם העולם על עומדו ועל תיקונו והיה אז שם מלא על עולם מלא ונתלבש הכ"ג בשמנה בגדים הן הן ארבע בגדי לבן נגד ד' אותיות הויה וד' בגדי אדום נגד ד' אותיות אדני שהם חיות קטנות עם גדולות ז"ס מלואים ומאחר שהיה העולם מלא ונתמלא בכל רחמים בעולם איך יצאת זאת מלפניו יתברך לעורר מדת הדין ולשלוט בהם הלא אמר (שמות כב) אשר ירשיעון אלקים על אשר אמרו (שם לב) עשה לנו אלקים ועוד למה אמר אחרי מות שהוא מופלג הלא באותו יום הי' אחר מבעי לי' כי באותו יום מיד נאמרה פרשה זו ועוד בקרבתם לפני ה' הלא חנון ורחום ה' לפני אלקים מבעי ליה שהוא דין קשה כי אותו היום (משלי ט) חכמות בנתה ביתה של משכן (שם) חצבה עמודיה שבעה ז' ימי מלואים (שם) טבחה טבחה ב' טביחות נדב ואביהוא (שם) מסכה יינה שתויי יין היו אף ערכה שולחנה כי אותו היום היה יום א"ף כי היום ה' נראה אליכם בקמץ על מד"הד שירד לעולם ועוד קושיית הזוהר פסוק ראשון מתחזי יתיר דבר אל אהרן אחיך מכאן שירותא דפרשתא ר' אליעזר תירץ בזוהר. ובמדרש הנגלה הי' ר"א בן עזריא אומר משלו משל למה"ד לחולה שנכנס לרופא כו' במדרש בזאת יבא אהרן אל הקודש מפני מה אין הכהן משתמש בבגדי זהב משום גאוה שנאמר (משלי כה) אל תתהדר לפני מלך בפר זה אברהם שנ' (בראשי' יח) ואל הבקר רץ אברהם איל לעולה זה יצחק (שם כב) והנה איל אחר נאחז בסבך. עז בזכות יעקב (שם לז) קח לי משם שני גדיי עזים טובים לך טובים לבניך טובים לך שע"י תקבל הברכות וטובים לבניך שעליהם מתכפר להם בי"הכ הה"ד כי ביום הזה יכפר אין לי אלא אבות אמהות מנין ת"ל בד בבד יהיה עכ"ל וקשה מי בקש זאת מידו שיהיה עמו זכות אבות ואמהות שעשה ממנו קושיא אין לי אלא אבות אמהות מנין ולפי הדרש יש לפי שבעל המאמר יודע סוד פסוק חכמות בנתה ביתה הנדרש על יום הקמת המשכן שאמר שם חצבה עמודי' שבעה דהיינו שבשביל ז' עמודים שהעולם עומד עליהם הוקם המשכן על כן היו ז' ימי מלואים וסוד ז' עמודים הם ג' אבות שין של תלת ראשין של תפילין ד' אמהות שהם שין של ד' ראשין לכן הקריבו באותו יום ז' קרבנות כמו שביציאת מצרים הי' (שיר ב) קול דודי בא בזכות אבות (שם) מדלג על ההרים בזכות אמהות מקפץ על הגבעות. וכן הוא אומר (שמות יב) שה לבית אבות אלו אבות שה לבית בזכות אמהות כן בשעת הקמת המשכן הנה זה עומד כזה וכזה אחר כתלינו שהוא המשכן משגיח מן החלונות אבות מציץ מן החרכים אמהות הם סוד ז' צינורות שעליהם הושתת העולם ז' עמודים ממש או נאמר שבזה היום הי' כיום שנבראו בו שמים וארץ ונתקן חטא אד"הר וחוה וכמו שתיקונו של אד"הר ע"י ג' אבות נר"נ כן תיקון חוה הי' ע"י ד' אמהות לכן הוצרכו כ"ג להיות זכר ונקיבה וכפר בעדו ובעד ביתו כי שניהם צריכים כפרה לכן סבר ר"י מכינים עוד אשה לכ"ג קודם יוה"כ זהו שנאמר בזאת יבא אהרן אל הקודש ר כשהיה אהרן רוצה לבא אל בית המקדש הוצרך להכין לו אשה שנקראת זאת (בראשית ב) לזאת יקרא אשה וזה הטעם שמתו בניו של אהרן לפי שנא' אדם כי יקריב מכם ר"ל צריך להיות זכר ונקיבה שנקראו אדם זאת תורת העולה היא העולה וקרינן הוא כי צריכין להיות זכר ונקיבה והם לא נשאו אשה ופגמו בחצי הראשון של שם שהוא י"ה נקרא לפני ה' לכן יצא אש מלפני ה' ותאכל אותם לכן בא המשל מ הרופא שהזהירו אל יבא בכל עת גו' ולא ימות גו' בזאת יבא שלא ימות כדרך שמתו נדב ואביהוא שלא שת לבם גם לזאת ובזו זרזו יותר מן הראשון שאמר בזאת לכן הקשה בעל המדרש ג' קרבנות אלו מורים ג' אבות אבל אמהות מנין שעל אמהות מורה זה הענין לכן הביא פסוק בד בבד יהיה ר"ל שצריך להיותתיקון כתונת בד של אד"הר שאיתא במדרש בגדי כ"ג נתלבש אד"הר לכן ב"פ וילבישם במסורה (שם ג) כתנות עור וילבישם ובזו הפרשה בגדי קודש ולבשם והנה בזה היום הוצרך כ"ג ליקח ג' תיקונין של ג' אבות כי בעון עגל נתקלקו ג' קטרין נר"נ לכן הוצרך משה להעיר באומרו (שמות לב) זכור לאברהם ליצחק ולישראל עבדיך כי קלקולם הי' ע"ז ג"ע ש"ד כמ"ש (שם) ויקומו לצחק ועתה בזה היום הוצרך לתקן שלשתן נגד תיקון נפש אברהם ע"ז נגד תיקון רוח יצחק ש"ד נגד תיקון נשמה יעקב ג"ע הן הן ג' עמודים שהעולם נכון עליהם:
בפרקא דיומא על שלשה דברים העולם עומד תורה ועבודה וג"ח יעקב יצחק אברהם כמ"ש (ויקרא כו) וזכרתי את בריתי יעקב וגו' ובמצרים אמר (שמות ב) ויזכור אלקים את בריתו את אברהם את יצחק ואת יעקב הרי ג' אבות ג' אתין מרבין ג' אמהות ו' של ואת מרבה תרין רח"ל ולא"ה חושבנייהו פ"ר לתקן פר דינים שהמשיך אד"הר במשכו ה' אתוון של מנצפ"ך בעולם כי מתחלה היו כ"ב אתוון בעולם וכשחטא אד"הר בחטה שהפריד ה' ירדו ה' אותיות ונסתמו האותיות בה' אתוון של מנצפ"ך שנסתמו הצינורות ונשאר חט. גם מצה שלימה נפרדה ה' ונשאר מ"ץ ותבן פטורים מן המעשר אשר רצה עשו ליתן מעשר מן תבן כי מעולם לא ירדה שכינה למטה מן עשר (ויקרא כז) העשירי הוא קידש לה' ואז ירדו פר דינים משם ירד הרו"ח טומא"ה בעולם בגי' פ"ר לכן הוצרך אדם הראשון להביא פר קרן א' הי' במצחו לתקן המשכן שיהיה אחד וכשיצאו ישראל ממצרים הוצרכו לאופן אחד בארץ שהוא סנדלפו"ן לתקן פר ז"ש (שמות יג) בעבו"ר זה עשה ה' לי בעבו"ר בגי' פ"ר ז"ס (במדבר כט) שלשה עשרונים לפר ר"ל ג' מצות לוקחין בפסח לתקן פר דינים וסוד ג' עשרונים ג' אבו"ת העול"ם בגי' פ"ר פ"ר בגימ' ישרי"ם וכ"א הוא יוד עשרון כי אברהם התחלתו באלף ראש של אלף הוא יוד יצחק התחלתו ביוד יעקב ביוד אברהם עשירי לדורות יצחק קבל אות ברית של יוד גם יעקב נתן מעשר מכל לכן חשיב במדרש יוד דברים על פסוק בזאת יבא אהרן שיוד ענינים היו עמו וחשיב ג' אבות בג' קרבנות בפר החטאת אשר לו דייקא כי הוא הוריד ה' מלאכי חבלה בעשיית העגל לקבל ה' אתוון של מנצפ"ך ולכן הקטירו בקטורת צרי צפורן חלבנה לבונה משקל ע' ע' מנה ד"פ ע' עולה פ"ר כי (דברים לג) ישימו קטורה באפך לשכך פ"ר דינים שהם בעולם ז"ש אין לי אלא אבות אמהות מנין ת"ל בד בבד יהיה שנאמר גבי קטורת שהוצרכו לשכך פר דינים פר מנה ואמהות הם משככין פר דינים שכן רח"ל ולא"ה חשבונם פ"ר ז"ש בפר זה אברהם כו' אין לי אלא אבות אמהות מנין ת"ל בד בבד יהיה שצריך להיות מדה במדה ומשקל במשקל בענין הקטורת פ"ר מנה הוא לתיקון פ"ר דינים ועיקר פר דינים נשתככו באמהות או בד זהו תיקון על אד"הר שהיה בד (בראשית ג) הן האדם הי' כאחד ממנו הרי שצריך ג"כ זכות אמהות כדלעיל. או ד"פ בד נאמר בפסוק לקבל ארבע אמהות כמ"ש במדרש כל אשה שהיא צנועה זוכה לבנים כ"ג שנאמר (תהלים מה) כל כבודה בת מלך שיושבת פנימה זוכה למשבצות זהב לבושה מעשה בקמחית כו' ז"ש ת"ל בד בבד יהיה כשיושבת אשה לבדה בצניעות זוכה לבנים שמתלבשין בבד להיות כ"ג ד' בגדים לקבל ד' עולמות שסודם (ישעיה נ) ובפשעכם שולחה א'מ'כ'ם א"בנט מ"צנפת כ"תונת מ"כנסים שבגלות ד' לבושים אלו הם נסתמין א"ל י"בא ב"כל ע"ת ר"ת אבי"ע בארבע תיבין של (תהלים פד) א"שרי י"ושבי ב"יתך ע"וד כי יכול האדם לתקן בתפלתו ולהעלות העולמות עד שמקום עשי' בא לבריאה ובריאה במקום יצירה יצירה במקום אצילות ז"ס (שם כט) ה' י"ברך א"ת ע"מו ב"שלום שיצירה יגיע למקום אצילות והיא יצירה ובריאה יהיה עשיה (בראשית יג) אל מקום אשר היה שם אהלו בתחלה קודם שחטא אד"הר (שם) בין בי"ת א"ל ובין הע"י שהוא סוד ארבע עולמות אלו שהן לקבל ד' אותיות השם י"ה בשמים ו"ה בארץ ר"ת ב"ית א"ל בריאה אצילות ע"י נוטריקון עשי' יצירה ז"ש א"שרי י"ושבי ב"יתך ע"וד יהי' מה שהי' מקדם שיעלו העולמות וכן יהללוך סלה לע"ל. ז"ש בד בבד יהיה אלו ב' רתיכין שהם ד' יהי' כמו שהי' בתחלה והענק ז' היכלות הם לקבל ג' אבות ארבע אמהות ויעלו ז' בשבעה מוצקות ז"ש בד בבד יהיה שיהיה כמו שהיה (איוב מא) אחד באחד יגשו. או יאמר בד בבד יהיה ע"ד מ"ש בסנהדרין (דף נ"ב) תניא אבא יוסי בן דוסתאי אמר כמין שני חוטין יצאו מבית קדשי הקדשים ונחלקו לארבע שסודם כדלקמן:
ע"ד הפשט ד' בנים היו לו לאהרן ראוין לישרף ז"ש ותצא אש מ"לפני ה'. ז"ש אחרי מות שני בני אהרן הלא הי' ראוי שימותו ד' לז"ה בקרבתם לפני ה' חנון ורחום ה' שלא מתו רק אלו השנים. ז"ש אחרי מופלג כי משה רבינו ע"ה ידע מרחוק מיתת נדב ואביהו משעה שבקש בעגל (שמות לב) זכור לאברהם ליצחק וליעקב איתא במדרש (פ' תשא) לפי שהיה צריך לזכור זכות עשרה וקחשיב אני ואהרן ופנחס אלעזר ואיתמר יהושע וכלב הרי ז' נחסרו עוד ב' לז"א זכור לאברהם וגו'. ע"ד הדרש כ"א הי' בידו חטא זולת חטא זה מכל חטא נברא קטיגור (מלאכי ג) בוער כתנור אש (ישעיה י) והיה אור ישראל לאש וקדושיו ללהבה כמו שמכל מצוה נברא מלאך א' כן מכל עבירה ז"ש אחרי מופלג שכבר נגזרה מיתה על בני אהרן. ז"ש (תהלים סח) נורא אלקים ממקדשיך. ז"ש כמין ב' חוטין יצאו ונחלקו לארבע להורות נתן בלבינו שלכל א' היו לו ב' חטאים ע"ד הרמז הקב"ה מאריך אפו וגבה דילי' ז"ש אחרי מות מופלג שהאריך להם אף אעפ"י שהם ב' גדולי הדור בני אהרן וגבה דילי' ר"ל חלק של הקב"ה שהיא הנשמה אבל הגוף חלק של ב' שותפין אב ואם לכן אמר בגמרא יוותרון בני מעוהי מדה כנגד מדהכי חלק של הקב"ה היא הנשמה אשר נפח בא"פו הוא מאריך להם אף ונוטל חלקו. ז"ש בקרבתם לפני ה' דרש לשון קרב ובטן ובני מעים שיוותרו בני מעייהו לפי שבלבם הרהרו לשון בקרב וכליות ז"ש לפני ה' שהיא הנשמה. על פי הקבלה כמין ב' חוטין על ב' נשמות של נדב ואביהוא שנחלקו אח"כ לד' נשמות נרמזים בר"ת אחרי מו"ת שנ"י בגימטריא נדב ואביהוא אליהו פנחס נחלקו לד' ז"ס סמיכות הפרשיות ולאיש אשר ישכב עם טמאה (נראה שר"ל שאז כשהרג פנחס את זמרי ששכב עם הטמאה זכה לנשמת נדב ואביהוא) או אחרי מופלג משעת עקידה של יצחק (בראשית כב) קח נ"א. לכן שני חוטין נחלקו לד' הן הן ב' קרני האיל או שני חוטין כי נדב ואביהוא היו לקבל מיכאל גבריאל אהרן לקבל רפאל ז"ש משל לרופא שנכנס לחולה כי עתה בזה היום היה אהרן במדרגת רפאל ונתנה לו הרפואה. וידוע כי ד' מלאכים במרכבה והם שנים ז"ש ב"ד בב"ד יהיה כמו שבקדושה יציאות השבת הקדושה שנים מיכאל וגבריאל שהם ארבע כן בקליפות ד' אינון והם שנים רק אף וחמה (משלי יז) וא"ח לצרה יולד ב"ד בהן שהן ד' כן בב"ד הקדושה ב' שהן ד' אין מתחילין בב"ד. או שרמזו החוטים שתים שהם ארבע על סוד יציאת השבת שהם סוד הנשמות שיוצאים מלמעלה כדאיתא בזוהר יומא דשבתא יומא דנשמתין בג"ד ישראל אמרי נשמת כל חי שתים כי הנשמות יוצאין זוגות זוגות מלמעלה והנה סוד שם בן ד' הוא תרין נוקבין ותרין דכורין אבא ואימא י"ה ברא וברתא ו"ה בג"ד קי"ל כב"ה (יבמות ד' ס) שמי שיש לו זכר ונקבה בן ובת קיים מצות פ"ו וכל מי שאין לו זכר ונקבה ממעט הדמות בדמותו ובצלמו ברא את האדם שהוא סוד ד' אתוון אלו והיכל העליון שהנשמו' יוצאין משם הוא היכל קודש הקדשים וחטא של נדב ואביהוא הי' שלא נשאו נשים ז"ש כמין ב' חוטים יצאו מבית קדשי הקדשים ונחלקו לארבע שהיה להם ליקח לכ"א בת זוג. או ב' חוטין על סוד ב' אותיות י"ה שפגמו בין איש לאשה שם יה נשתייר אש ואש ושרפן ומחצי השם נחלק לד' אותיות כי יוד הא בגי' כ"ו כמ"ש (תהלים קיח) מן המיצר קראתי יה ענני במרחב יה שהוא שלם ז"ש ב' חוטין מקדשי קדשים הם אתוון יה ונחלקו לד' או כמין ב' חוטין לרמוז שבשביל עון עגל מתו כמ"ש למשה (שמות לב) לך רד מגלותא לגלותא עד גלותא רביעאה הן הן ארבע מרכבות שראה זכרי' (זכרי' ו) יוצאת מבין שני ההרים וההרים הרי נחושת טורי דנחשא לכן הראה הקב"ה שבשביל זה מתו נדב ואביהו לכפר על הדורות שיהיו ישראל בין מראות נגעים שתים שהן ארבע שהן בשם ב' מלכיות בבל ואדום (שיר ב) קול דודי הנה זה ב"א ב"בל אדום שכל אחד מחריב בית (תהלים קלז) על נהרות בבל (שם) זכור ה' לבני אדום (ישעיה ח) והי' למקדש ולאבן נגף ולצור מכשול לשני בתי ישראל ונחלקו לד' (דברים לג) כי אש קדחה ב'א'פ'י ב"בל א"דום פ"רס יו"ן ז"ש (שיר ב) מדלג על ההרים הן הן ד' מלכיות (שם) הנה זה עומד אחר כתלינו על ב' בתי מקדשות לכן נחלקו החוטין שנים לד' ויצאו החוטין שנים מבית קדשי הקדשים לרמוז על ב' בתי מקדשות שנחרבו אח"כ נחלקו לד' כי ידיעות הטומאה ב' שהם ד':
או ב' ונחלקו לד' שכל מלכות הוא כפול שהם ח' מלכיות ב' שהם ד' דהיינו כל אחד כלול משנים וכן היו הבגדים של כה"ג שנים שהן ארבע דהיינו ב' שמות הקדושים כל אחד כלול מד' אותיות שהם סוד (תהלים קד) חיות קטנות עם גדולות דלעיל ונרמז שחטא של נדב ואביהוא שהיה על שהיו מחוסרי בגדים לכן מתו ע"כ צוה לאהרן שלא ימות וזרזו יותר מן הראשון ואמר בזאת יבא אהרן אל הקודש על ד' בגדי זהב נרמזין במלת בזא"ת שהוא סוד אדנ"י תמן דינא דמלכותא דינא ז"ס בקרבתם לפני ה' שנקרבו בד' אותיות אדנ"י שהוא סוד היכל מזוז"ה השער שהוא לפני ה' סוד ד' בגדי לבן:
או אמר דבר אל אהרן אחיך. וכי עד השתא אין אנו יודעין שהוא אחיו של משה ברזא דגלגולא משה סוד הבל שמת על שהציץ בשכינה כמ"ש (שמות ג) כי ירא מהביט שהיה ירא מאותו הבטה כמ"ש (שם יט) כ"י את"ה העדות"ה בנ"ו לאמר שסודו סוד קרבן עולה ויורד ס"ת (ירמיה ט) י"תהלל ה"מתהלל ה"שכל וידוע אחרי זאת תורת העולה קרבן עולה ויורד הי"א העולה הו"א העולה למקרא ולמסורת כי אם בזאת יתהלל לכן אמר לאהרן אל יבא בכל עת כי הוא אחיך בגלגולא קדמאה שהיה אהרן מן טוב של קין ומשה מן טוב של הבל ולפי שנדב ואביהוא נולדו מן טוב של קין לכן (שמות לב) ויקהלו על אהרן כי בר מזלייהו הוו ז"ש אהרן למשה (שם) אתה ידעת את העם כי ברע הוא דייקא דהם מן רע של קין לכן (שם) ויקח מיד"ם נענשו אלו השתים לקבל שתים של רע של הבל שהיה בלעם מן בל של הבל מן רע שלו זה נגד זה ז"ס (שם כב) שנים ישלם לרעהו קרי בי' לר"ע ה"וי לפי שהם רע של הבל יונוס וימברוס בנוי דבלעם חיובא ז"ש עתה לאהרן שיזכור (דברים לב) ימות עולם שהוא אחיך ועתה נענשת אז באותו השעה ומזה היה מתיירא משה שאמר להקב"ה (שבת נה) מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל פיהם ר"ל שאני הייתי בגלגול ראשון הב"ל וזה היה חטא של נדב ואביהוא בקרבתם לפני ה' שהציצו בשכינה לכן אמר בזאת יבא אהרן אל הקודש דרך ג' עולמות בפר לקבל אברהם שהוא סוד נפ"ש עולם עשייה ואיל לעולה זה יצחק סוד רוח ביצירה ועז לקבל יעקב סוד בריאה נשמה:
או אמר אהרן אחיך. במדרש א"ר לוי בכאן מבשרו שבית א' יעמוד ת"י שנה מנין בזא"ת מי הכריחו לרש"י להבית לפשט זה לפי שהוקשה לוג"כ קושיית אחרי שהוא מופלג מכאן שרמז לו רמז על הפלגת בית ראשון ומה שהראה לו בית ראשון לפי שחטא נדב ואביהוא הוא עגל ואמר (סנהדרין קכ) בחלק לסוף כ"ד דורות נגבה חוב זה כמ"ש (יחזקאל ט) קרבו פקודות העיר ב' פקודות פקודות העגל לכן הראה לו עתה הנה זכות מיתת ש"ני ב"ני א"הרן גרמה שהקב"ה האריך אפו (איוב א) ותפול שב"א ותקחם ר"ת ש"ני ב"ני א"הרן דמתרגמינן לילית חייבתא כי שם הרגיעה לילית בשעת חרבן ומצאה מנות ואז (איכה א) שחקה על משבתיה ונקמה נקמת שרה אמנו שאמרה (בראשית כא) גרש את האמה הזאת ואת בנה (שם כג) ותמת ש"רה ב"קרית א"רבע לכן הראה לאהרן בזא"ת חשבון ת"י שנה שאז נגבה חוב הנשאר ועד אותו זמן לא יגבה הקב"ה חובו ונתן טעם לדבר למה כ"ד דורות לזה השיב בפר בן בקר זה אברהם איל זה יצחק שני שעירים זה יעקב כי כ"ד שערים אינון לעילא לקבליהון היו כ"ד שערים בירושלים של מטה שהוא מכוון נגד ירושלים לעילא (קהלת ז) גם את ז"ה לעומת ז"ה סוד כ"ד צירופי אדנ"י ולפי שאבות העולם הם שערים העליונים לכו כ"ד רננות אמר שלמה (במלכים א ח) שרצה להעמיד דלתות ההיכל עד שזכר (תהלים כד) שאו שערים ראשיכם שהם ראשים העליונים והנשאו פתחי עולם שהפתחים הם כ"ד שהיו בעזרה לקבל זה תקנו כ"ד תיבות בברכת ולירושלים עירך ודוד אמר זה בתהלים כשבא למזמור כ"ד ורזא (ישעי' נד) ושמתי כ"ד כ"ד שמשותיך לכן נזכרו אבות העולם בתורה כ"ד פעמים כסדרן סוד אור ישר שהוא כ"ד וכ"ד פעמים למפרע על סוד אור החוזר ז"ש בזאת יבא אהרן א"ל הקודש שהיא סוד כ"ד תכשיטי כלה כ"ד צירופי אדנ"י (תהלים עד) א"ל י"שוב ד"ך נכלם ר"ת אדנ"י ונרמז על סוד (שם צג) נשאו נהרות י"י ישאו נהרות ד"ך י"ם שסוד ים העליון הוא כ"ד לכן כ"ד פעמים כפרה איתמר ביו"הכ בתורה אמור ואחרי מות ופנחס וכן כ"ד עריות בפרשה וכן כ"ד תועבות בהפטרה (יחזקאל מי"ו עד מ"ד) כ"ד פעמים הו"י בישעי' כ"ד פעמים אשרי בתהלים זה לעומת זה
בזאת יבא אהרן. סוד ג' ג' קולות השופר כי ג' פעמים קו"ל בגי' זא"ת וג' קולות אלו הם סוד (שיר ב) קול דודי הנה זה בא וחזר ומפרש מאן אינון קלין (שם) מדלג על ההרים שהם אבות הקד"ש בגי' אבו"ת ואם היא מלא בו' קודש הוא ג"כ חשבון ת"י כמו בזאת חושבניה דדין כדין ז"ש בפר זה אברהם קלא תקיעותא ואיל קול של שברים יצחק ועז קול של יעקב תרועת מלך בו לכן היו תוקעין שש תקיעות במקדש תלת גו תלת גם בתפלה צריך להמליך באבהן תחלה לסדר שבחו של מקום תחלה אבות גרורות קדושות השם וארז"ל (ברכות ב) לעולם ישהה אדם שני פתחים ואח"כ יתפלל והקשה ב' פתחים ס"ד אלא אימא כשיעור ב' פתחים וקשה למה לא אמר בקיצור כשיעור אלא תרווייהו איתניהו ב' פתחים הם חסד דין אברהם ויצחק הקשה ב' פתחים ס"ד הלא (תהלים כד) מבקשי פניך יעקב סלה כי (שם מו) י"י צבאות עמנו משגב לנו אלקי יעקב סלה אימא בשיעור שהוא יעקב כלול משתיהן והוא עמודא דאמצעיתא כלול משתיהן יושב אוהלים ז"ש בזאת יבא אהרן אל הקודש סוד קדישים כי אבות לקבל אברהם גבורות לקבל יצחק קדושות לקבל יעקב ואין התפלה נשמעת עד שבא לחצר הפנימית נוכח בית מלכות ז"ס ג' ימים שהלביש' אסתר ועומדת לכן דרז"ל ג' אבות בזה הפסוק כי דרך אלו ג' האבות התפלה הולכת לכן תנינן (יומא כח) שאמרו ברקאי לזכור זכות ישיני חברון לכן אומרים פסוק (תהלים ה) ואני ברוב חסדך לקבל אברהם (שם) היכל קדשיך זה יצחק ביראתך זה יעקב (בראשית כח) מה נורא המקום הזה:
או יאמר בזאת יבא אהרן אל הקודש ע"ד אין עומדין להתפלל אלא מתוך הלכה פסוקה (משלי כח) מסיר אזנו משמוע תורה גם תפלתו תועבה לפי שאין להקב"ה בעולמו רק ד' אמות של הלכה. וכשלומדין למטה בזאת ה' אחרונה של השם יבא אהרן אל הקודש היא י' של שם שהוא חכמה עלאה מן חכמה תתאה לעילאה ז"ס (שם ט) חכמות בנתה ביתה תרין יב"א נוטריקון י"ב א"ותיות שהם סוד שם של י"ב חלת ברכאן (במדבר ו) י"ברכך י"אר י"שא ג' שמות שבברכת כהנים והם סוד ג' אבות יברכך מסיטרא דאברהם פר יאר מסיטרא דיצחק איל ישא מסיטרא דיעקב עז משם זכו ישראל לברכת כהנים י'ב'א י"צירה ב"ריאה א"צילות כל אחד כלול מד' אתוון סוד יצירה מד' כנפות הארץ ד' כנפים של טלית מתלבש ביצירה ד' אותיות של אדנ"י בריאה שם של אהי"ה ד' אתוון לקבליהון ד' פרשיות של תפילין של יד (שמות יז) כי יד על כ"ס עולם דמיושב הרי ניתקן עולם בריאה בתפילין של יד אימא עלאה מקננא בכורסייא תפילין של ראש ד' בתים לקבל אצילות לקדם מלכא עלאה בעינן למיקם נמצא נתקנו עלמין בעובדא בזה היום נתקן אדם כתנות עור שלו שהם רזא דתפילין ד' בתים של עור ד' בתים של יד לקבל ד' בגדי זהב ד' בתים של ראש לקבל ד' בגדי לבן לכן במסורה ב"פ וילבישם (בראשית ג) כתנות עור וילבישם ואצל בגדי כהונה ולבשם כי לבש הקב"ה לא"הר בגדי כהונה כי אחר החטא של אד"הר נתן לו כפרה בח' בגדים א' ח'ר'י נוטריקון א"דם ח"וה ר"אש י"צירים ז"ש במדרש עז לקבל יעקב (שם כז) שני גדיי עזים טובים לך שתקבל הברכות על ידיהם וטובים לבניך על שיתכפרו ביו"הכ כמ"ש (ויקרא טז) כי ביום הזה יכפר וקשה מה ענין הברכות של יעקב לכפרת יו"הכ ולדידי ניחא כי עשו לקח בגדי חמודות מנמרוד שהם בגדים של אד"הר שהיו בגדי כהונה כי עשו היה הבכור והואמשתמש בבגדי כהונה לכן אמר במדרש כשלבש עשו אותו לבוש היו כל חיות ועופות מתקבצין אליו והיו נכנעין לפניו. הענין כי בגדים אלו הם לבושים אל מרכבה עלאה ותתאה ואז היה הוא בצלמו ובדמותו לקבל ב' רתיכין עלאה ותתאה ואותו בגד הוא של כ"ג וירש ג"כ עשו שהיה ג"כ בכור לכהונה לכן כשבא עשו אל השדה לצוד ציד לקח אותו לבוש עמו כשאמר ליעקב (בראשית כה) הלעיטני נא מן האדום האדום הזה שהיה רוצה להתלבש רק בבגדי זהב לבד ולא בבגדי לבן כי יתאדם יתאוה לדם אמר לו יעקב (שם) מכרה לי בכורתך כי בזה הבגד נתלה הבכורה ודינא קאמר לי' יעקב לעשו אם רוצה אתה להתלבש בסיטרא דדינא קשיא מן האדו"ם האדו"ם מסיטרא דסמאל כמין גמל שרכב על הנחש לכן אמר הלעיטני (בשבת) מלעיטין את הגמל א"כ צריך אתה לפשוט מעליך בגדי לבן שהם בגדים של כה"ג שבהם נתלה העבודה ואותו לבוש לבש יעקב בשעה שבא אל יצחק אביו ליתן לו הברכות כי כן הדר לו לכן צווח עשו ככרוביא (בראשית כז) את בכורתי לקח מכח מה שלקח את בכורתי ונעשה בהם כה"ג להשתמש הוא בבגדי לבן (שם) עתה לקח את ברכתי כי מזה באו לו כל הברכות של אד"הר כדאיתא בזוהר י' ברכאן אלו של (שם) ויתן לך לקבל י' קללות והנה שפיר קאמר במדרש טובים לך שקבלת הברכות על ידם ומכח אלו הברכות נעשה כה"ג בלבושים של אד"הר טובים לבניך שנתכפר על ידם כי בכל יו"הכ נתלבש כה"ג בח' בגדים אלו ומכפר על ישראל בהם ז"ס סמיכות הפרשיות כי יצוד ציד חיה ועוף וכסוי הדם בזה הפרש' כי באלו הבגדי' צדים כל בהמות וחיו' בעולם שהוא לבוש של אד"הר ולכן ביום שהוקם המשכן נתאספו ג"כ כל חיות ועופות סביב המשכן כאשר ביארתי בפ' שמיני ז"ס סמיכת פרשת זאת החיה אשר תאכלו בהמות חיות ועופות להקמת פ' המשכן בפ' ויהי ביום השמיני (תהלים קד) כי שם צפרים יקננו כשנתלבש כה"ג ח' בגדים ביום השמיני למילואים שהיה עולם מלא על שם מלא הן הן ב' שמהן אלו ד' בגדי זהב אדני ד' בגדי לבן הוי"ה גם כסוי הדם בא מכסוי הדם של הבל שכיסו חיות ועופות ז"ס דבר אל אהרן אחיך קדמאה בגלגולא (בראשית ד) קול דמי אחיך צועקים אלי מן האדמה. או סמיכות הפרשיות שחוטי חוץ רזא דגלגולא אל אי' בס' התמונה גלגולא קדמאה מסיטרא דאברהם זה לדעתי סוד בזאת יבא א'ה'ר'ן אל הקודש על סוד אד"הר ר"אש נ"בראים נקרא אהר"ן על סוד ד' חיות הקודש שיש להם רנ"ו כנפים כמנין א"הרן ורזא דאדם הוא תלת גלגולים (איוב לג) הן כל אלה יפעל אל פעמים מסיטרא דאברהם ויצחק ושניהם מסיטרא דיעקב (תהלים כד) מבקשי פניך יעקב סלה ז"ס בפר בן בקר בגלגולא קדמאה דאברהם ואיל מסיטרא דיצחק רוח ועז מסיטרא דיעקב (משלי יז) מצרף לכסף דא אברהם כור לזהב דא יצחק ובוחן לבות י"י דא יעקב כ"ג כשלבש ד' בגדי לבן דא אברהם מצרף לכסף בגדי זהב דא יצחק אבל כשקישר ב' שמהן יחד משולבות אשה אל אחותה לחבר הלולאות ולקשור (שמות כה) כרוב אחד מקצה מזה אדני כרוב א' מקצה מזה הוי"ה ובמחברת השנית כשחוזר ש"ץ לתפלה בחזרה אומר אמן ומחבר (שם כו) והיה המשכן אחד. ז"ס פר' שחוטי חוץ כששוחטין בהמה חוץ לעזרה אזי הנשמה שמגולגלת בתוך בהמה ג"כ כשיוצאת מן הבהמה אין מניחין אותה למעלה במקום קדוש רק באה מחוץ בסוד (ויקרא ו) זאת תורת העולה היא העולה קרינן וכתיב הוא העולה ותרווייהו איתניהו כשרות הבהמה היורדת מטה אז רוח העולה הוא למעלה כי מיכאל כה"ג מקריב אותו אז למעלה לפני הקב"ה על מוקדה למטה על המזבח למעלה,. לכן פתח פר' שחוטי חוץ ג"כ בתלת גלגולין אלו שור מסיטרא דגלגולא קדמאה מאברהם בפ"ר בגי' מחנ"ה מו"ל מחנ"ה ב"ן בק"ר בגי' ב"פ ג"ן עד"ן כי המשכן היה דמות גן עדן בארץ שאז נכנס לגן העליון בפ"ר ב"ן בק"ר בגי' י"ב פעמים אבן שנחלקו על י"ב אבנים כל אבן בגי' ג"ן הרי י"ב גנים לי"ב שבטי יה כל אחד יש לו מדור לפי כבודו (במדבר ב) איש על דגלו באותות לבית אבותם כל אחד מכיר דגל שלו:
דבר אל אהרן אחיך. כאן רמיז ליה על (בראשית ד) קול דמי אחיך צועקים דאתמר גבי קין דהוא היה מן טוב של קין ומשה מן טוב של הבל לכן צריך לתקן עתה ונשמע קולו בבואו אל הקודש (תהלים קלג) מה טוב ומה נעים שבת אחים שניהם כאן טובים (שם קכה) הטיבה י"י לטובי"ם ולישרים בלבותם שנתן חושן על לב אהרן. ג' בתי מקדשים הם על ג' אבות בית ראשון בפר בן בקר זה אברהם שקרא הר בית שני יצחק איל לעולה קראו שדה בית ג' יעקב קרא בית לקבליה ע"ז ז"ש בזאת יבא אהרן אל הקודש כי בכל ג' בתי מקדשות הוא עזרא עלה מבבל גלגולו של אהרן נתוספו לו על שמו ראשון כ"ב אותיות כי מתחלה כלל כל כנפי החיות רנ"ו אח"כ הוסיפו לו כ"ב ונקרא עזר"א ע"כ אמרו בגמרא (סנהדרין כא) ראוי היה עזרא שתנתן התורה ע"י כמשה ואע"פ שלא ניתנה התורה ע"י נשתנה הכתב על ידו לכן אמר רזא דא בזו הפרשה דבר אל אהרן אחיך דייקא שכמו שע"י ניתנה התורה כן ראוי הוא שע"י יתן הקב"ה התורה ז"ש בזאת יבא אהרן אל הקדש שגם הוא ראוי לקבל התורה שנקראת זאת ורמז כאן ג' גלגולים בג' בתי מקדשות כשם שהקריב אהרן מילואים כן יקריבו לע"ל מילואים בימי כהן צדק א' מד' חדשים שראה זכריה הנביא ע"ד השכל ג' אלו הם ג' עיקרים תורה נגד הורה מן השמים עבודה נגד מציאות השם ג"ח נגד שכר והשגחה נגד זה תקנו לומר בבוקר פ' עקידה נגד עבודה פ' המן נגדהשגחה שכר לצדיקים עשרת הדברות נגד תורה הנה פ' המן לקבל אברהם כמ"ש במדרש הנני ממטיר לכם לחם בזכות אברהם שאמר (בראשית כב) הנני לכן כפל בבוקר בזכות בוקר של אברהם נת"ן לח"ם ס"ת מ"ן (תהלים קיח) כי לעולם חסדו בזכות חסד של אברהם פ' עקידה לקבל יצחק פ' עשרת הדברות לקבל יעקב (שם קמז) מגיד דבריו ליעקב י' דברות עק"ב תיבות אמר בזא"ת בזאת יבא אהרן לאעברא תלת קליפין (בתיקונים תיקון י"ח דף צ"ה) תלת גוונין דאית בהו בקשת אינון ג' גוונין דג' קליפין דאגוזא עלייהו אתמר אין דורשין בעריות בג' בגין דא אסור לאסתכל בג' גוונין דקשת דא רזא דערלה ג' קליפין דצריך לאעברא מאות ברית קודש ומיד (בראשית ט) ראיתיה לזכור ברית עולם ועל אילין תלת קליפין אתמר (שמות ג) של נעליך מעל רגליך ובזמנא דהוה משה מתלבש בהון אתמר (שם) אל תקרב הלום מיד דאתפשיט מינייהו אתקרב תמן דא רזא דקרבנא דהוה נחית אשא לאדלקא אילין תלת קליפין הדא הוא דכתיב זאת תורת העולה היא העולה על מוקדה תלת גוונין דאשא דהוה נחתין בתלת צלותין לאוקדא אלו ג' קליפין לכן אמר בקרבתם לפני י"י כי באלו הקרבנות סלוקי' בה' ו' בה' כדאתמר התם ז"ש דבר אל אהרן אחיך כי גם משה לא יכול לקרב אל המקום אשר הוא עומד שם אדמת קודש רק בהתפשט תלת קליפין ממנו לכן אמר גם לאהרן יגיד שלא יבא בכל עת אל הקודש רק בזאת וראיתיה לזכור ברית עולם ג' קרבנות אלו לקביל ג' קליפין אלו לאעברא אותן ולכן בזו הפרשה פרשתא דעריות שאין דורשין בהו בשלשה גם בזאת יבא אהרן באורייתא דלא אתיהבית רק אחר העברת ג' קליפין אלו לכן אמר (שמות יט) היו נכונים לשלשת ימים ז"ס (שבת נה) אוריין תליתאי אל עם תליתאי על יד תליתאי להעביר ג' קליפות אלו וביום תליתאי ותלת גוונין נהורין בכהנים לווים ישראלים דעלייהו אתמר (שיר ז) מה יפו פעמיך בנעלים איהי נעילת חגים ומועדים שלש רגלים תחוג לי בשנה בזא"ת בגי' אליה"ו משי"ח יב"א י"ונה ב"ן א"מיתי שהוא בן יוסף וכן קוד"ש הכי הוי הקד"ש חסר ו' בגי' אבו"ת זכות אבות בכנס עמו וחוזר ומפרש ג' אבות כסדרן בזא"ת בגימ' ת"י נימין יש בכל קוצא וקוצא (שמות כה) ועשו לי מקדש ושכן ת"י בתוכם טעם שבית ראשון עומד ת"י כמנין קוד"ש שעולה ת"י:
ד"פ בד רזא עלאה בזוהר פ' פקודי ד"פ שש כי בגדי דכ"ג רזא דשש אתוון בסוד (ישעי' סא) בגדי ישע הנרמז בה' פסוקים של בראשית ד' ווין בראשי ד' פסוקים עיין בסוד צמצום:
בד בבד יהי'. ב"ד בא"ת ב"ש ש"ק כי מן הקליפה כשמוצאין ניצוץ טהור נעשה מן אורו ניצוץ מוחין בסוד י"ה י"ה (זכריה יד) ביום ההוא יהי"ה י"י אחד ר"ל כשיהיה י"י אחד אז נעשה מן שק קליפין בד ומוחין נקראו י"ה י"ה ז"ש בד בבד אז נעשה ממנו י"ה י"ה ז"ס שלשים צדיקים שבאין בכל דור מן גוים להתגייר בין ישראל כד"א בחולין פ' גיד הנשה (דף צ"ב) ז"ש (בראשית יח) ואברהם היו יהי"ה לגוי גדול שאין לך דור פחות משלשים צדיקים כאברהם ר"ל אברהם קדמאה לגיורין וכל נשמות של גרים באים ממנו. באידרא נשא ת"י קוצין מנין קדו"ש ז"ש ועשו לי מקדש ושכן ת"י בתוכם לכן הי' ת"י שנה בבית ראשון בסוד אלף בית אלף בינה ז"ש בזא"ת יבא אהרן שהוא ת"י אל הקודש עלאה אינון ת"י קיצין דתמן והסוד כמוס לאו כל מוחא ומוחא סביל דא: