שם האחד גרשם כי אמר גר היתי בארץ נכרי'. לא אמר גר כאן רק גר שם לפי דברי המדרש שהיה מלך בארץ כוש ונעשה שם עמו הרבה ניסים וניצול שם מכשפו של בלעם ויונוס ויומברוס בניו וע"ז אמר וזה לך האות כי אנכי שלחתיך לארץ אחרת כוש שנרמז בנו' ר"ת (תהלים עו) ושם שבר רשפי קשת קליפה שניה של ארבע קליפות מבוארין בפסוק (בראשית י) ובני חם כוש מצרים פוט כנען כמו שאמר פרעה לבני ישראל נבוכים הם בארץ סג"ר עליהם המדבר סג"ר בגימטריא ח"ם ה"וא א"בי כ"נען וד' קליפות אלו באין מקין לכן בראשי תיבות שלהם מ"צרים פ"וט כ"וש כ"נען בגימטריא קי"ן פ"רעה מ"לך מ"צרים בראשי אתוון גם כן הכי כוי וס"ת משט"ן בגימטריא מ"טה מ"שה שהוא היה מטה הזה תקח בידך לעשות בו את האותות ובן הראשון של משה שהיה השם לאשתו שהיתה בת יתרו שהוא קין כד"א (שופטים ד) חבר הקני נפרד מקין והיא היתה באמנה אתו תאומה יתירה של הבל שעליה ם קין בשד"ה והרג להבל עליה עתה בסיבוב שני דה בחיקו של קין והשיב האבידה לבעליו לכן קראה לבנה הראשון ג"ר שם רזא עלאה שם בסיבוב ראשון נפלין בתרין חולקין ג"ר בגי' קי"ן והב"ל:
ויצילני מחרב פרעה. במדרש שוחר טוב שנהפך החרב מעל צווארו של משה שנעש' צווארו שיש ונהרג קסטיני באותו חרב לקיים קרא (תהלים לז) חרב פתחו רשעים לנו וגו' חרבם תבא בלבם הנדרש על קין והבל שהם עתה ברזא דגלגולא שיתרו היה חבר הקני נפרד מקין ז"ש למשה א"ני ח"ותנך י"תרו שרמז לו בראשי אתוון גם קין השיב על ששמע מתן תורה ובא באומרו להקב"ה (בראשית ד) השומר אח"י אנכי ר"ל שיקיים י' דברים שמתחילין באנכי וכי קבל הבל התורה גם דבור אנכי כנגד לאתרצח ז"ש הקב"ה (שם) קול דמי אחיך צועקים אלי ר"ל שהראה לו הקב"ה שקשה עונשן של רציחה כעונש ע"ז ז"ש קול דמי אחיך שהוא ענין לא תרצח צועקים אלי ר"ל שקול קטרוג של דמי אחיך דמקטרגים צועקים כ"כ כמו אותו עון שמגיע אלי והוא עונש אנכי שהיא ע"ז לכן עשה תשובה ואמר (שם) גדול עוני מנשוא מאחר שהרציחה הוא נוגע לעונש ע"ז אין הפרגוד ננעל בפניהם (ישעיה סה) העם המכעיסים אותי הם על פני תמיד גם על עונש רציחה אמר דמי אחיך צועקים אלי דייקא בלי פרגוד ובלי שליח. רזא דמתניתין (ב"ק כב) הכלב והגדי שקפצו מראש הגג למן היום שבא נחש והטיל זוהמא בחוה שהיה קין משורש נחש (שם טו) יצא צפ"ע זה קין וכמ"ש קין גדול עוני מנשוא מלשון נשואין שנשא הנחש את חוה כמ"ש (בראשית ג) הנחש השיאני מלשון נשואין מאותן נשואין נעשה עונו גדול כמ"ש בזוהר (שם ד) נע ונד תהיה בארץ עון נ"ד שעונו היה שבא נחש על חוה ונעשית ממנו נדה נע מסמאל נד מלילית והוליד אד"הר (ויקרא יט) ערלתו את פריו את הטפל לפריו שהוא הקליפה שנקראת שומר לפריו ועז"א קין כתמיה קיימת השומר אחי אנכי ר"ל אנכי הוא שומר של אחי שהוא אבי כנען והכנעני אז בארץ כדרך הקליפה שהיא קודמת למוח ולפי שמזווג זה של נח"ש תרין גזרין דדינא התקועין בנחש שור חמור נזדווגו יחד ומחציפותא דלהון נפיק כלב לכן כשהולידה חוה מן נחש הבן הראשון נקרא כלב שנפיק מזווג תרין אלין והבל נקרא גדי (בראשית לח) אנכי אשלח גדי עזים מן הצאן וכה"א אצל יעקב (שם כז) שני גדיי עזים טובים לן ולבנן שקפצו מראש הגג הוא א"הר שנקרא ראש לכל הגאים שבעולם כי אדם מתגאה על ג' גאים שהם מרומזין במלת (בראשית ד) גדול עוני מנש"א ר"ל עוני כ"כ גדול עד שמרוב העון כמשא כבד יכבדו ממני שהחיות שנושאים את הכסא מזיעין מרוב הכובד שמתישין כח של חיות ז"ש אדם (תהלים לח) כי עונותי עברו ראשי כמשא כבד יכבדו החיות (ירמיה כג) נ"הר ד"ינור יוצא על ראש רשעים יחול וז"ש מאותה הזיעה עונותי עברו על ראשי שמזיעין מכובד המשא שהם יכבדו החיות מני נרמז בו במלת נש"א נ"שר ש"ור א"ריה ואדם גדול על כלם ועתה גדול עוני השנים אלו כלב וגדי קפצו מראש הגג:
אני חותנך יתרו. במדרש דרש על השכינה שנקראת אני ד' שבאדני מורה על ארבע רגלי השכינה רזא עלאה איכא הכת מבואר בפי' הראב"ד לספר יצירה על (בראשית ג) הנחש השיאני שנסתלקו שני דלתין מרזא דתרין שמהן שד"י אדנ"י שמכח הזוהמא של נחש גרמו סגירות שני דלתות שהם שני שערים העליונים שעליה אמר דוד בגלגול של אדם (תהלים קיח) פתחו לי שערי צדק לי דייקא אותם שערים שננעלו בשעת חטא של אד"הר פתח הוא אח"כ כשנסתלקו שני דלתין נשאר השיאני לכן דרז"ל על יתרו (איוב לא) בחוץ לא ילין גר זה יתרו דלת"י לאורח אפתח זה יתרו שהוריד לו הקב"ה את המן (תהלים עח) ויצו שחקים ממעל ודלתי שמים פתח רזא דהאי דלי"ת שנפתח לו ונתקן שם של אדני במלוי ז"ש אני חותנך יתרו בא עתה לתקן מדת אני לקיים קרא ודלת"י לאורח אפתח כי יתרו שהיה אורח ופתח דלת גרים הנכנסים תחת כנפי השכינה שנקראים גרי צדק אינון וודאי שפותחים להם שערי צדק ז"ש ויבא יתרו לאכל לחם לפני אלקים שהיא השכינה כי אני הוא סוד השכינה ד' הם ד' רגלי המרכבה ומשה אמר אדנ"י למה הרעות לעבדך הוא ענין ל"א סעודות שאכלו ישראל מן חררה וטעמו בה טעם מצה רזא דמלה שהשלימו שם של אדני כהויתו כי ד' מן אני מורה על מצה פרוסה שהיא לחם עוני על בחינות ד' שבאדני (שופטים ד) חבר הקני נפרד מקין קנ"י נוטריקון ק"ליפות נ"גה י"תרו דאיהי רזא דשרי בחבורא וסיים בפירודא ז"ש נפרד מקין גר הייתי בארץ נכריה ניצוצות טהורות שהיו בכוש שהעלה אותם משה במלכו שם מ' שנה והוא תיקן אותם. יתרו לקבל דכורא רחב לקבל נוקבא ליתרו הוסיפו ו' שהוא כלול דכורא של שש הנה שנא ה' דייקא שאמר יתרו עתה ידעתי כי גדול י"י ורחב גם היא רצתה לעלות באות אמ"ת שנתנו ליתרו עד שהשיבו להם תקות חוט מפני שהיא סוד נוקבא יהושע פני לבנה נרמז שם של אדני תקות הוא סוד אני מן אדני חוט השני מורה על השכינה (משלי לא) כי כל ביתה לבוש שנים: