ויקח קרח בן יצהר בן קהת בן לוי וגו' (במדבר טז א). ילמדנו רבינו מהו להציל כתבי הקדש בשבת, כך שנו רבותינו, כל כתבי קודש מצילין ותן מפני הדליק בשבת, בין שקורין בהן, ובין שאין קורין בהן, אבל ספרי מינין, אני קורט אזכרותיהן ושורף את השאר, א"ל ר' טרפון אקפח את בני שאם יפלו ספרי מינין לתוך ידי, שאני שורפן עם אזכרותיהן, ואם יהא אחד רודף אחרי, שאני בורח לבית עובדי ע"ז, ואיני בורח לבית המינין, שעובדי ע"ז אינן מכירין את הקב"ה וכופרין בו,[והללו מכירין וכופרין בו], ועליהם אמר דוד הלא משנאיך ה' אשנא ובתקוממיך אתקוטט וגו' (תהלים קלט כא), מי גרם לקרח לאבד מן העולם, אינו אלא שפירש למינות, וחלק על משה ועל אהרן, מנין ממה שקראו בענין ויקח קרח וגו'. (Numb. 16:1:)1This supplement comes from Codex Vaticanus, Ebr. 34. It is found neither in Buber’s primary Oxford manuscript nor in the traditional version of the Tanhuma. NOW KORAH BEN IZHAR BEN KOHATH BEN LEVI BETOOK HIMSELF (literally: TOOK)…. Let our master instruct us: Is it legitimate to save the Holy Scriptures on the Sabbath? Thus have our masters taught (in Shab. 16:1): IN THE CASE OF ALL HOLY SCRIPTURES,2I.e., Torah, Prophets, and Writings, all three. ONE SHOULD SAVE THEM FROM THE FIRE WHETHER ONE READS FROM THEM OR DOES NOT READ FROM THEM.3According to Sanh. 115a, the Prophets are what one reads from and the Writings are what one does not read from. As for the books of the minim, however, one does not save them from the fire on the Sabbath.4TShab. 13(14):5 mentions gilyonim in this context. While gilyonim properly refers to the unwritten portions of a scroll, it became a term for the Christian Gospels and seems to have this meaning here and in Shab. 116a. R. Jose the Galilean says: If I find the books of the minim, I cut out their Divine Names and burn the rest.5See yShab. 16:1 (15c); Sifre to Numb. 5:23 (16); Numb. R. 9:36; also Sanh. 110b. R. Tarfon said to him: May I bury my children, if the books of the minim should fall into my hands, I should burn them together with their Divine Names. Moreover, if someone were pursuing me, I should flee into an idolatrous temple, but I should not flee to a house of the minim. <The reason is> that idolaters do not know the Holy One when they deny him, [while these do know him when they deny him]; and it is concerning them that David said (in Ps. 139:21): DO I NOT HATE THOSE WHO HATE YOU O LORD? AND LOATHE THOSE WHO RISE UP AGAINST YOU …? What caused Korah to disappear from the world? It could only be that he withdrew into heresy (minut) and sided against Moses and Aaron. Where is it shown? From what they read on the matter (in Numb. 16:1): NOW KORAH <BEN IZHAR BEN KOHATH BEN LEVI> TOOK (heretical texts)….