מזמור שיר ליום השבת. אמר ר' יצחק (שמות טז כט) ראו כי ה' נתן לכם השבת. מהו ראו. אמר רבי יוסי מרגניתא דיהיבת לכון. אמר רבי יצחק כל עיסקא דשבתא כפול. עומר כפול (שם כב) שני העומר לאחד. קרבנו כפול (במדבר כח ט) וביום השבת שני כבשים. עונשה כפול (שמות לא יד) מחלליה מות יומת. שכרה כפול (ישעיה נח יג) וקראת לשבת עונג ולקדוש ה' מכובד. אזהרותיה כפולות זכור ושמור. מזמורו כפול מזמור שיר ליום השבת. זה שאמר הכתוב (קהלת א ב) הבל הבלים אמר קהלת הבל הבלים. שבעה הבלים אמר קהלת. הבל אחד. הבלים שנים. הבל הבלים ששה. הכל הבל הרי שבעה. למה כנגד שבעת ימי בראשית. אמר שלמה מה נברא ביום ראשון שמים וארץ. ומה סופן (ישעיה נא ו) שמים כעשן נמלחו והארץ כבגד תבלה. אמר הבל. ומה נברא ביום שני רקיע. ומה סופו (שם לד ד) ונגולו כספר השמים. אמר הבל. ומה נברא בשלישי (בראשית א ט) יקוו המים. ומה סופן (ישעיה יא טו) והחרים ה' את לשון ים מצרים. אמר הבל. ומה נברא ברביעי מאורות. שנאמר (בראשית א יז) ויתן אותם אלקים ברקיע השמים. ומה סופן (ישעיה כד כג) וחפרה הלבנה. אמר הבל. ומה נברא בחמישי (בראשית א כ) ישרצו המים. ומה סופן (צפניה א ב) אסוף אסף כל מעל פני האדמה. אמר הבל. ומה נברא בששי אדם. ומה סופו (בראשית ג יט) כי עפר אתה ואל עפר תשוב. אמר הבל. ומה נברא בשביעי שבת. חוזר ומסתכל לכאן ולכאן למצוא וליתן פגם בו ולא מצא אלא כולה קדושה ומנוחה. א"ר יצחק אחרי כן הסתכל וראה שאדם חוטא בו ומתחייב בנפשו ואמר גם זה הבל. לכך אמר הכל הבל. הרי שבעה. לפי שברא יום שביעי שלא לעשות בו מלאכה לא נאמר בו ויהי ערב ויהי בקר. משל למה הדבר דומה למלך אחד שהיה לו כלי חמדה ולא רצה להנחילו אלא לבנו. כך יום שבת מנוחה וקדושה ולא רצה להנחילו אלא לישראל. תדע לך שכן הוא כשיצאו ישראל ממצרים עד שלא נתן להם את התורה נתן להם את השבת ושתי שבתות שבתו עד שלא נתן להם את התורה שנאמר (נחמיה ט יד) ואת שבת קדשך הודעת להם וגו' ביד משה עבדך. והקב"ה בירך וקידש את השבת וישראל חייבין לקדשו. תדע לך שכן הוא שכל ארבעים שנה שהיו ישראל במדבר בששת ימי המעשה היה נותן להם את המן ובשבת לא היה יורד. לא מפני שלא היה כח ליתן אלא מפני ששבת לפניו. כיון שראו העם כן שבתו גם הם שנאמר (שמות טז ל) וישבתו העם. אמר הקב"ה השבת הזה נתתי לישראל אות ביני לבינם. בששת ימי המעשה פעלתי את העולם ובשבת נחתי לפיכך נאמר (שם לא יז) ביני ובין בני ישראל. שבעה רקיעים בראתי ומכולם לא בחרתי למכון שבתי אלא ערבות שנאמר (תהלים סח ה) סולו לרוכב בערבות. שבע ארצות בראתי ומכולם לא בחרתי אלא ארץ ישראל שנאמר (דברים יא יב) תמיד עיני ה' אלקיך בה. שבעה ימים בראתי ומכולם לא בחרתי אלא ים כנרת והנחלתיו לשבט נפתלי שנאמר (שם לג כג) נפתלי שבע רצון (מהו) ומלא ברכת ה' ים ודרום ירשה. שבעה עולמות בראתי ומכולם לא בחרתי אלא שביעי. ששה לצאת ולבוא ואחת שכולו שבת ומנוחה לחיי העולם. שבעה ימים בראתי ומכולם לא בחרתי אלא יום שביעי שנאמר (בראשית ב ג) ויברך אלקים את יום השביעי. שבע שנים בראתי ומכולם לא בחרתי אלא שנת השמטה שנאמר (דברים טו א) מקץ שבע שנים תעשה שמטה. וכל מי ששומר את השבת הקב"ה מוחל לו על כל עוונותיו שנאמר (ישעיה נו ב) כל שומר שבת מחללו. מחול לו: A Psalm, a song for the Sabbath day. Rabbi Yitzchak said (Exodus 16:29), "See that the Lord has given you the Sabbath." What is meant by "see"? Rabbi Yosei of Marganita said, "[It means] it was given to you." Rabbi Yitzchak said, "Every engagement of the Sabbath is doubled." The omer offering is doubled (Leviticus 23:16), [combining] the two omer offerings into one. Its sacrifice is doubled (Numbers 28:9), with two lambs offered on the Sabbath day. Its punishment is doubled (Exodus 31:14), one who violates it shall surely be put to death. Its reward is doubled (Isaiah 58:13), "And you shall call the Sabbath a delight, the holy [day] of the Lord honored." Its warnings are doubled, "Remember" and "Keep." Its Psalm is doubled, "A Psalm, a song for the Sabbath day." This is what the verse means when it says (Ecclesiastes 1:2), "Vanity of vanities," said Kohelet, "Vanity of vanities; all is vanity." Kohelet said there are seven vanities. One vanity is [the fact] that the seven days of Creation correspond to it. Solomon said, "What was created on the first day? The heavens and the earth. And what will be their end? 'The heavens will vanish like smoke, and the earth will wear out like a garment' (Isaiah 51:6)." [This is] vanity. [He said,] "And what was created on the second day? The firmament. And what will be its end? 'And the heavens will be rolled up like a scroll' (Isaiah 34:4)." [This is] vanity. [He said,] "And what was created on the third day? The gathering of the waters. And what will be their end? 'And the Lord will utterly destroy the tongue of the Egyptian sea' (Isaiah 11:15)." [This is] vanity. [He said,] "And what was created on the fourth day? The luminaries. As it is said (Genesis 1:17), 'And God set them in the firmament of the heaven.' And what will be their end? 'And the moon will be confounded' (Isaiah 24:23)." [This is] vanity. [He said,] And what was created on the fifth day? "Let the waters swarm with swarms of living creatures" (Genesis 1:20). And what is their end? "I will utterly sweep away everything from the face of the earth" (Zephaniah 1:2). Says the Preacher, "Vanity of vanities!" (Ecclesiastes 1:2). And what was created on the sixth day? Man. And what is his end? "For you are dust, and to dust you shall return" (Genesis 3:19). Says the Preacher, "Vanity of vanities!" And what was created on the seventh day, the Sabbath? He looked around to see if there was any flaw in it, but found it all holy and serene. Rabbi Isaac said that afterwards he saw that man sinned on it and was held accountable, and he also said, "This too is vanity." Thus, all seven days are considered vanity. As it says, "Then I considered all that my hands had done and the toil I had expended in doing it, and behold, all was vanity and a striving after wind" (Ecclesiastes 2:11). The reason why all seven days are considered vanity is that on the seventh day, which is the Sabbath, no work is done. This is expressed by the phrase "And there was evening and there was morning, the seventh day" (Genesis 2:2-3). This is similar to a king who had a precious vessel that he did not want to bequeath to anyone but his son. Similarly, Thus, the Sabbath is a day of rest and holiness, and God only wanted to bestow it upon the Israelites. Know that it was the same when the Israelites left Egypt, before they were given the Torah, God gave them the Sabbath and they observed two Sabbaths until they received the Torah, as it is said in Nehemiah 9:14, "You made known to them Your holy Sabbath." And the Lord blessed and sanctified the Sabbath, and the Israelites are obligated to sanctify it. It is known that every forty years that the Israelites were in the wilderness, during the six days of the week, God provided them with manna, but on the Sabbath, no manna would come down, not because God lacked the power to give it, but because of the Sabbath. When the people saw this, they also observed the Sabbath, as it is said in Exodus 16:30, "So the people rested on the seventh day." Then God said, "This Sabbath I have given to Israel as a sign between Me and them." During the six days of creation, God worked on the world, and on the Sabbath, He rested. Therefore, it is said in Exodus 31:17, "Between Me and the children of Israel, it is a sign forever." God created seven heavens, but He did not choose any of them as His dwelling place except the Sabbath, as it is said in Psalm 68:5, "A father of orphans and a judge of widows is God in His holy dwelling." God created seven lands, but He did not choose any of them except for the land of Israel, as it is said in Deuteronomy 11:12, As it is said (Deuteronomy 11:12) "the eyes of God are always upon it." I created seven seas, and from all of them, I chose none except the Sea of Galilee, which I gave as an inheritance to the tribe of Naphtali. As it is said (Joshua 19:32-33) "Naphtali, he possesses the Sea and the south." I created seven worlds, and from all of them, I chose none except the seventh. Six were created for coming and going, and one, the entire seventh, was created for rest and repose for the life of the world. I created seven days, and from all of them, I chose none except the seventh day, as it is said (Genesis 2:3) "God blessed the seventh day." I created seven cycles of seven years, and from all of them, I chose none except the year of release, as it is said (Deuteronomy 15:1) "At the end of every seven years, you shall grant a release." And anyone who observes the Sabbath, the Holy One, blessed be He, forgives all his sins, as it is said (Isaiah 56:2) "Happy is the man who does this, he who holds fast to the Sabbath, not profaning it. And he who abstains from evil shall find favor."
מזמור שיר ליום השבת. (תהלים סח יב) ה' יתן אומר המבשרות צבא רב. בלשון מרובה היה הדבור יוצא ונחלק לשבעה קולות והשבעה קולות לע' לשון. רבי יהושע בן לוי אמר כאדם שהוא מכה על הסדן וניצוצות יוצאות לכאן ולכאן. רבי יוסי בר חנינא אמר כאדם שהוא מכה בפטיש על האבן וניצוצות ניתזות לכאן ולכאן. כך המבשרות צבא רב. (שמות כ ח) זכור את יום השבת. והן מכבדין אותו במאכל ומשתה ובכסות נקיה שנאמר (ישעיה נח יג) וקראת לשבת עונג. ולא עוד אלא כשהוא נכנס אנו מקבלין אותו בשירין ובזימרין שנאמר מזמור שיר ליום השבת. בשש שעות בערב שבת נכנס אדם בגן עדן והיו מלאכי השרת מקלסין לפניו ומכניסים אותו. א"ר לוי כשעבר אדם על צוויו של מקום ישב לו בדין לספק לו. כיצד את מוצא בערב שבת נברא אדם הראשון. שעה ראשונה עלה במחשבה. שניה נמלך עם מלאכי השרת. שלישית כנס עפרו. ברביעית גבלו. חמישית עשאו גולם. ששית רקמו. שביעית נפח בו נשמה. שמינית העמידו על רגליו. תשיעית צוהו. עשירית חטא. אחת עשרה נידון. שתים עשרה נתגרש. בא ליתן לו איפופסין נכנס השבת פינהו משם והיו מלאכי השרת קוראין לו (תהלים מט יג) אדם ביקר בל ילין נמשל כבהמות נדמו. נדמו שניהם. בא יום שבת נעשה לו סניגור ואמר לפני הקב"ה רבון העולמים בששת ימי המעשה לא נענש אדם בעולם ובי אתה מתחיל זו היא קדושתי וזו היא מנוחתי. ובשביל השבת ניצל מדינה של גהינם. כיון שראה אדם כחה של שבת בא אדם לומר הימנון לשבת מזמור שיר ליום השבת. אמר לו השבת לי אתה אומר הימנון אני ואתה נאמר הימנון להקב"ה שנאמר טוב להודות ליי': A Psalm, a Song for the Sabbath day. (Psalm 92:12) "The Lord gives voice to the many messengers." In the plural form, the bee exits and divides into seven voices, and the seven voices into seventy languages. Rabbi Yehoshua ben Levi said it is like a person striking a reed, and sparks fly out in all directions. Rabbi Yossi bar Hanina said it is like a person striking a rock with a hammer, and sparks shoot out in all directions. So it is with the many messengers. (Exodus 20:8) "Remember the Sabbath day." And we honor it with food, celebration, and clean clothing, as it is said (Isaiah 58:13) "And you shall call the Sabbath a delight." Moreover, when it enters, we welcome it with songs and hymns, as it is said (Psalm 92:1) "A Psalm, a Song for the Sabbath day." At sunset on Friday, a person enters the Garden of Eden and the ministering angels welcome him and lead him in. Rabbi Levi said, "If a person fulfills the commandment of the Sabbath, he is given a special treasure." How was Adam, the first man, created on Friday? In the first hour, he was formed in the mind. In the second hour, he was molded with the ministering angels. In the third hour, his dust was gathered. In the fourth hour, his limbs were formed. In the fifth hour, a golem was created. In the sixth hour, he was clothed with skin. In the seventh hour, his soul was breathed into him. In the eighth hour, he stood on his feet. In the ninth hour, he was commanded. In the tenth hour, he sinned. In the eleventh hour, he was judged. In the twelfth hour, he was expelled. When he came to offer supplications, the Sabbath intervened and removed him. The ministering angels then called out to him (Psalm 49:13), "A man who is in honor, yet does not understand, is like the beasts that perish." Both were alike in their appearance. When the Sabbath arrived, it acted as an advocate for him and said before the Holy One, blessed be He, "Master of the Universe, during the six days of creation, Adam was not punished in the world, but for me he sinned and was punished. This is my holiness and this is my rest." And for the sake of the Sabbath, he was saved from the punishment of hell. Once a person saw the power of the Sabbath, he came to say a hymn for the Sabbath, a song for the Sabbath day. The Sabbath said to him, "You say a hymn for me, and you and I will say a hymn to the Lord," as it is written, "It is good to give thanks to the Lord."
דבר אחר אמר רבי לוי מזמור שיר ליום השבת. שלא שמש בו אפלה. את מוצא בכל יום ויום כתיב (בראשית א ה-לא) ויהי ערב ויהי בקר. ובשבת לא כתיב בו ערב. אמר רבי לוי בר נזרא שלשים ושש שעות היה יום ערב שבת ולילו שהיה בקר ושבת עצמה. כיון שראה אדם מוצאי שבת עם דמדומי חמה ומתחיל החשך לבוא התחיל אדם טופח על פניו ואומר אוי לי שמא זה שאמר הקב"ה (שם ג טו) הוא ישופך ראש. הוא מביאו עכשיו. שנאמר (תהלים קלט יא) ואומר אך חשך ישופני. והיה יושב ומהרהר בלבו שמא יבוא הנחש שהטעה אותי בערב שבת וישופני עקב. נשתלח לו עמוד אש להאיר לו ולשמרו מכל דבר רע. ראה לעמוד האש ושמח בלבו ואמר עכשיו אני יודע שהמקום עמי. ובירך בורא מאורי האש וכשהרחיק ידו מן האש אמר עכשיו אני יודע שנבדל יום הקדש מן החול שאין לבער אש בשבת. ואמר ברוך המבדיל בין קדש לחול. ויש אומרים שזימן לו הקב"ה שתי אבנים אחת של אופל ואחת של צלמות שנאמר (איוב כח ג) קץ שם לחשך וגו' אבן אופל וצלמות. ונטל אדם הראשון את שתי האבנים והקישן זו לזו ויצא מהן אש משתי האבנים והבדיל. ולפיכך אנו מבדילין על האור במוצאי שבת. א"ר הונא אף ביום הכפורים מבדילין ששבת האור באותו היום: Rabbi Levi said, "Recite a Psalm for the Sabbath day, for there is no darkness in it." It is written (Genesis 1:5), "And there was evening and there was morning, one day," referring to every day except for the Sabbath. Rabbi Levi bar Nissimah said, "The thirty-six hours of twilight on Friday signify the approach of the Sabbath, followed by the night and then the Sabbath day itself." When a person sees the departure of the Sabbath accompanied by the dimming of the sun and the onset of darkness, he begins to worry and say, "Woe is me, perhaps what God said (Isaiah 21:12) will happen to me: 'He will pour out my head like water.' " He brings the verse (Psalm 139:11), "But the darkness will cover me." He sits and contemplates in his heart whether the serpent, which deceived him on the eve of the Sabbath, will come and bite him as retribution. A pillar of fire is sent to illuminate him and protect him from any harm. He sees the pillar of fire and rejoices in his heart, saying, "Now I know that God is with me." He blesses the Creator of the lights of fire and, when he withdraws his hand from the fire, he says, "Now I know that the Sabbath is distinguished from the weekdays, for we are not permitted to light a fire on the Sabbath." He recites the blessing, "Blessed are You, who distinguishes between holy and mundane." Some say that God gave him two stones, one of darkness and one of brightness, as it is written (Job 28:3), "He has set an end to darkness," referring to the stone of darkness, "and all perfection he has created," referring to the stone of brightness. Adam, the first man, took the two stones and struck them together, and fire emerged from them, which distinguished between holy and mundane. Therefore, we distinguish between light and darkness at the conclusion of the Sabbath. Rabbi Huna said, "We also distinguish between holy and mundane on Yom Kippur, by separating the light at the same time."
דבר אחר ליום השבת. ליום ששבתו המזיקין מן העולם ליום שישבו עמו בשלום שנאמר (ישעיה לב יח) וישב עמי בנוה שלום. דבר אחר ליום ששבת מן המלחמות. גירש אדם ויצא מגן עדן וישב לו בהר המוריה ששערי גן עדן סמוכין להר המוריה משם לקחו ולשם החזירו במקום שנלקח משם שנאמר (בראשית ב טו) ויקח ה' אלקים את האדם. מאי זה מקום לקחו ממקום בהמ"ק. וישב חוץ לגן עדן בהר המוריה שנאמר (שם ג כג) לעבוד את האדמה אשר לוקח משם. רבי יהודה אומר הקב"ה שמר את השבת בעליונים ואדם שמר אותו ראשון בתחתונים. והיה יום השבת משמרו מכל רע ומכל שרעפי לב שנאמר (תהלים צד יט) ברוב שרעפי בקרבי תנחומיך ישעשעו נפשי. רבי יהושע בן קרחא אומר מן האילן שנחבאו תחתיו לקחו עלים ותפרו שנאמר (בראשית ג ז) ויתפרו עלה תאנה. רבי אליעזר אומר מן העור שנפשט הנחש עשה הקב"ה כתנות כבוד לו ולעזרו שנאמר (שם כא) ויעש ה' אלקים לאדם ולאשתו כתנות עור וילבישם: ... The first man was driven out of the Garden and settled on Mount Moriah, because the gates of the Garden of Eden are close by Mount Moriah. From there He took him and to there He returned him to the place from which he was taken, as it says “Now the Lord God took the man…” (Bereshit 2:15) From where did He take him? From the place of the Holy Temple, and he settled outside of the Garden of Eden on Mount Moriah, as it says “…to till the soil, whence he had been taken.” (Bereshit 3:23)…
טוב להודות לה'. אדם הראשון אמרו. כדי שילמדו כל הדורות שכל מי שמודה על פשעים ועוזב ניצל מדינה של גהינם שנאמר טוב להודות לה'. להגיד בבקר חסדך לכל באי עולם הבא שהן דומין לבקר. ואמונתך בלילות לכל באי העולם הזה שהן דומין ללילה. יגידו ויאמרו אמונתו וחסדו שעשה עמי והצילני מדינה של גהינם. עלי עשור. כל עדיות נאמנות לישראל בעשרה. הכנור שהיה דוד מנגן בו היה בעשרה. עדות המת בעשרה. ברית מילה בעשרה. עדות ברכת השם בעשרה. עדות חליצה בעשרה שנאמר (רות ד ב) ויקח בועז עשרה אנשים. אמר הקב"ה איני רוצה מישראל זמר בכנור אלא הגיון פיהם שנאמר עלי הגיון בכנור. כי שמחתני ה' בפעלך. אמר רבי חזקיה ברבי ירמיה מעשה בתלמיד אחד של ר' שמעון בן יוחאי דאזיל להודקי ואזיל טעין ובא עשיר. כי אתא לגבי רבי שמעון בן יוחאי והיו התלמידים רואין את הריוח היו מצירין על עצמן. מה עשה רבי שמעון בן יוחאי נסב לתלמידיו ונפק עמהון בבקעתא חדא. אמר בקעה בקעה התמלאי דינרי זהב. ונתמלאה. מיד אמר לתלמידיו יטול כל אחד ואחד חלקו כל מה שאתם רוצים. אבל תהיו יודעים שכל מי שהוא נוטל ממתן שכרו של עולם הבא הוא נוטל. כיון ששמעו כך משכו ידיהם התחילו אומרים כי שמחתני ה' בפעלך. כי שמחתני ה' בפעלך. אמר אדם שמחני הקב"ה והכניסני בגן עדן והראני מקום שכינת הצדיקים בגן עדן והראני ארבע מלכיות מושלן ואובדן והראני בן ישי מושלו לעתיד לבוא ולקחתי משנותי שבעים שנה והוספתי על ימיו שנאמר (תהלים סא ז) ימים על ימי מלך תוסיף שנותיו כמו דור ודור. ונתן לאל רנן ושבח וזמר במעשיו שנאמר במעשה ידיך ארנן: "It is good to give thanks to God," as said by Adam, the first man. So that all generations will learn that anyone who confesses his sins and abandons them is saved from the hellish state, as it is said, "It is good to give thanks to God." To say in the morning, "Your kindness extends to all who exist in the next world, that they are similar to the morning, and your faith extends to all who exist in this world, that they are similar to the night." They will say and proclaim, "His faith and kindness saved me from the hellish state, on me for a decade." All testimonies are given with ten people: the harp that David played was played with ten, testimony of a dead person is given with ten, circumcision is done with ten, the blessing of God's name is given with ten, and the testimony of the redemption of a property is given with ten, as it is said, "And Boaz took ten men." The Holy One, Blessed be He, said, "I do not want a song with a harp from Israel, but rather the meditation of their lips," as it is said, "My meditation on Him shall be sweet." Rabbi Hezekiah, the son of Rabbi Jeremiah, said, "There was an incident with one of the disciples of Rabbi Shimon ben Yochai who went to Hadakai and returned rich. When he came to Rabbi Shimon ben Yochai, the students saw his wealth and envied themselves. What did Rabbi Shimon ben Yochai do? He went with them to a certain valley and said, "Valley, valley, fill with gold coins," and it was filled. Immediately, he said to his students, "Each and every one of you may take as much as you want, but know that whoever takes from his share of the reward of the world to come, takes away." Once they heard this, they withdrew their hands and began to say, "My happiness is in your deeds, O Lord." A person should say, "May the Lord make me happy and bring me into the Garden of Eden, and show me the place of the righteous in the Garden of Eden, and show me the four kingdoms that are ruled and lost, and show me the son of Jesse who will rule in the future, and I will add seventy years to my life, as it says, "May He add days upon days."
מה גדלו מעשיך ה'. התחיל אומר ומהלל לשם הגדול ואומר מה גדלו מעשיך ה'. אבל לעומק מחשבותיך תהום רבה. איש בער לא ידע. אדם שהוא בער מישראל חכמי ישראל ילמדוהו דברי תורה שנאמר (תהלים צד ח) בינו בוערים בעם. אבל אדם בקי בעכו"ם הוא כסיל שאינו יודע דברי תורה שנאמר וכסיל לא יבין את זאת. בפרוח רשעים. בזמן שאתה רואה רשעים שרבו כמו עשב והציצו כל עובדי כו"ם. ולא אמר הללויה עד שהן עתידין להשמד שנאמר להשמדם עדי עד. וכן הוא אומר (שם קד לה) יתמו חטאים מן הארץ ורשעים עוד אינם ברכי נפשי את ה' הללויה: "What are Your deeds, O God? One begins by praising Your great name and says, 'What are Your deeds, O God?' But the depth of Your thoughts is a great abyss. No one can know them fully. A simple person from Israel should learn from the wise sages of Israel, as it is said, 'Understand this, you senseless among the people; and you fools, when will you be wise?' (Psalms 94:8). But a person who is knowledgeable in the ways of the nations is like a fool who does not understand the words of the Torah, as it is said, 'A fool does not understand this' (Psalms 92:7). During the flourishing of the wicked, when you see them increasing like grass and blossoming like the workers of iniquity, do not say 'Hallelujah' until they are destined to be destroyed, as it is said, 'Let them be destroyed forever' (Psalms 92:8). And similarly, it is said, 'Let sinners be consumed from the earth' (Psalms 104:35), and 'The wicked are not so, but are like chaff that the wind drives away' (Psalms 1:4). But You, O Lord, are exalted forever.
כי הנה אויביך ה'. אמרו ישראל לפני הקב"ה רבון כל העולמים נתנו אויביך עלינו עול קשה על צוארנו אבל אנו יודעים שהן עתידין לאבדון שנאמר כי הנה אויביך יאבדו. וכל עובדי כו"ם יתפרדו כמוץ לפני רוח שנאמר יתפרדו כל פועלי און. ואתה מרום לעולם ה'. אמר רבי ברכיה לעולם מן עיליתא. ותרם כראם קרני. מה ראם זה קרנותיו גבוהות והוא מנגח לארבע רוחות העולם כך מנחם בן עמיאל בן יוסף מנגח לארבע רוחות העולם. ועליו אמר משה (דברים לג יז) בכור שורו הדר לו וקרני ראם קרניו בהם עמים ינגח והם רבבות אפרים והם אלפי מנשה. עמו רבבות אפרים והם אלפי מנשה ועליו יתיצבו מלכים להורגו שנאמר (תהלים ב ב) יתיצבו מלכי ארץ. וישראל שבארץ בצרה גדולה. אבל בצרתם הם כזית רענן שנאמר בלותי בשמן רענן ותבט עיני בשורי בקמים עלי. וישראל רואין במפלתן שנאמר ותבט עיני בשורי: Israel said before the Lord, 'Master of the universe, our enemies have imposed a heavy burden upon us, but we know that they are destined to be destroyed, as it is said, 'For behold, Your enemies, O Lord, for behold, Your enemies shall perish' (Psalms 92:10). And all the workers of iniquity shall be scattered like dust before the wind, as it is said, 'All the workers of iniquity shall be scattered' (Psalms 92:10). But You, O Lord, are exalted forever. Rabbi Berechiah said, 'The world is always under Your control' (from the Aramaic phrase "min ila'ita," meaning "from the highest heights"). And You raise up Your horns like a wild ox, as it is said, 'His firstborn ox, majesty is his, and his horns are the horns of the wild ox; with them he shall gore the peoples, all of them, to the ends of the earth; they are the ten thousands of Ephraim, and they are the thousands of Manasseh' (Deuteronomy 33:17). With them he shall gore the peoples, all of them, to the ends of the earth; they are the ten thousands of Ephraim, and they are the thousands of Manasseh. And upon him, kings will stand to slay him, as it is said, 'The kings of the earth take their stand' (Psalms 2:2). And Israel, who is in great distress, is like a fresh olive tree, as it is said, 'But I am like a green olive tree in the house of God; I trust in the steadfast love of God forever and ever' (Psalms 52:10). And they see their downfall, as it is said, 'My eyes have seen the downfall of my enemies' (Psalms 92:12)."
צדיק כתמר יפרח. מה התמרה הזאת נאה במראיה וכל פירותיה מתוקין וטובים כך בן דוד נאה במראהו וכל מעשיו מתוקין וטובים לפני הקב"ה. אמר ר' יצחק בר אדא מה התמרה הזאת צלה רחוק ממנה כך מתן שכרן של צדיקים רחוק מהן עד עולם הבא שנאמר (דברים ז יב) והיה עקב תשמעון. וכתיב (שם ט) לשומרי מצותיו לאלף דור. דבר אחר מה התמרה הזאת אינה חסרה משלש אוכוכלין כך ישראל אינן חסרין משלשה צדיקים כאברהם יצחק ויעקב וחנניה מישאל ועזריה. דבר אחר מה התמרה הזו יש בה לולב להלל וקורות לסוכה ואפילו הסיב שלה לחיזוק ועצה להדליק. כך ישראל אינן חסרין צדיקים ישרים בני תורה וגומלי חסדים ואפילו בורים שבהם שנאמר (שיר השירים ד ג) כפלח הרמון רקתך. דבר אחר מה התמרה הזאת עושה תמרים רטובים מקולסין ועושה סילין כך תלמידי חכמים הוי זהיר בגחלתן שלא תכוה שכל מי שאינו נזהר מהם לוקה שנאמר (בראשית יב יז) וינגע ה' את פרעה נגעים. (כך ישראל יש בהם בעלי תורה ובעלי משנה בעלי תלמוד בעלי אגדה). דבר אחר מה התמרה הזאת לבה מכוון למעלה כך ישראל לבם מכוון לאביהם שבשמים. דבר אחר מה התמרה הזו יש לה תאוה כך ישראל תאותן להקב"ה. אמרו רבותינו מעשה היה בתמרה אחת שהיתה בחמתן ומרכיבין אותה ולא היתה עושה פירות. אמר להם דקלי אחד תמרה זו היא רואה מיריחו והיא מתאוה לה. הלכו והביאהו ממנה מיד עשתה פירות. כך תאותן של ישראל להקב"ה. אי מה התמרה הזו אין עושין ממנה כלים כך ישראל. תלמוד לומר כארז בלבנון. אמר רבי תנחומא שאלתי אותה את רבי הונא ואמר לי ראינוה בבבל וממנה כלים ושלחנות ומנורות. אי מה ארז אין עושה פירות כך ישראל. תלמוד לומר תמר. מה תמר זו עושה פירות כך ישראל. אי מה תמר זה אין גזעו מחליף אף ישראל כן. תלמוד לומר ארז. מה ארז גזעו מחליף כך ישראל. ומה הארז שבלבנון שרשיו מרובין למטה בארץ ואפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו כן ישראל שתולים בבית ה' ועתיד הקב"ה לקבץ אותם מארבע כנפות הארץ. וכגן שהוא נטוע מערוגה לערוגה כך ישראל. וכך עתיד הקב"ה ליטע אותם מארץ טמאה אל ארץ טהורה שנאמר שתולים בבית ה'. וכעשב הזה יפריחו ויצמחו בבית המקדש שנאמר בחצרות אלקינו יפריחו. עוד ינובון בשיבה. מה השיבה הזאת הדר וכבוד לזקנים כך הם הדר וכבוד. דשנים ורעננים יהיו. גבורי כח במעשיהם הטובים שנאמר דשנים ורעננים: The righteous will flourish like a palm tree. This palm tree is beautiful in appearance, and all of its fruits are sweet and good. Similarly, the son of David is beautiful in his appearance, and all of his actions are sweet and good before the Lord. Rabbi Yitzhak bar Ada said: "Just as the shade of the palm tree is far from it, so too is the reward of the righteous far from them until the World to Come, as it is written (Deuteronomy 7:12), 'And it will come to pass, if you shall hearken.' And it is written (ibid. 7:9), 'To keep His commandments unto a thousand generations.' Another interpretation: Just as this palm tree is not lacking in any of its three kinds of produce, so too Israel is not lacking in three righteous individuals, such as Abraham, Isaac, and Jacob, or Hananiah, Mishael, and Azariah. Another interpretation: This palm tree provides a lulav for the holiday of Sukkot, and its branches for kindling, as well as strength and advice for illumination. Similarly, Israel is not lacking in upright righteous individuals who are knowledgeable in Torah and do acts of kindness, even among the unlearned, as it says (Song of Songs 4:13), 'Your shoots are an orchard of pomegranates, with choice fruits.' Another interpretation: This palm tree makes moist dates from dry ones and produces baskets. Thus, the wise student should be careful with their embers, so as not to be burnt, for anyone who is not careful with them will be punished, as it says (Genesis 12:17), 'And the Lord struck Pharaoh with great plagues.' (Similarly, Israel has among them those who are knowledgeable in Torah, Mishnah, Talmud, and Aggadah.) Another interpretation: This palm tree's heart faces upward, so too do the hearts of Israel face their Father in Heaven. Another interpretation: This palm tree has desires, so too does Israel desire the Lord. Our rabbis said: There was a story about a palm tree in one of the hot springs, which they would ride upon, but it did not produce fruit. One date palm said to them, "This tree sees the fragrance of the miriacho and desires it." They went and brought the miriacho, and immediately it bore fruit. So too, the desire of Israel is for the Holy One, blessed be He. Just as they do not make utensils from this palm tree, so too Israel. It is written, "Like a cedar in Lebanon." Rabbi Tanchuma said, "I asked Rabbi Huna about it, and he said to me that they saw it in Babylon and made utensils and tables and lamps from it." Just as the cedar does not bear fruit, so too Israel. It is written, "Like a date palm." Just as the date palm bears fruit, so too Israel. Just as the date palm, its trunk does not change, so too Israel. It is written, "Like a cedar." Just as the cedar changes its trunk, so too Israel. And what about the cedar in Lebanon, whose roots are numerous below the ground, and even all the winds in the world come and settle upon it, they do not move it from its place, so too Israel, who are planted in the house of God, and the Holy One, blessed be He, will gather them from the four corners of the earth. And like a garden planted from row to row, so too Israel. And so will the Holy One, blessed be He, plant them from an unclean land to a pure land, as it is said, "Planted in the house of the Lord." And like this herb they will flourish and grow in the Temple, as it is said, "They shall flourish in the courts of our God." They will still bring forth fruit in old age; they shall be fat and flourishing. They will show forth the Lord's good works, as it is said, "They shall still bring forth fruit in old age; they shall be fat and flourishing."
להגיד כי ישר ה'. כל אלו למה להגיד שמו של הקב"ה שהוא צדיק וישר ואין עול שנאמר צורי ולא עולתה בו. דבר אחר מה התמר והארז גדולים מכל האילנות כך ישראל שנאמר (אסתר ט ד) כי גדול מרדכי וגו'. (שמואל-ב ה י) וילך דוד הלוך וגדול. אי מה התמר והארז אם נעקרו ממקומן אין נחלפים כך ישראל. תלמוד לומר שתולים בבית ה'. אמר רבי חנן בר פזי עד שהן שתולין בבית ה' אלו התינוקות שהם בבית הספר. בחצרות אלקינו יפריחו. אלו השירות. רבי נחמיה ורבי פינחס אמרי (במדבר ג טו) מבן חדש ומעלה תפקדם. וכי מבן חדש משמר אלא כיון שהוא עתיד לשמר כאילו שמר. אמר רבי שמואל בר רב יצחק בן לוי עד שהוא במעי דאימיה נכתב באסרטיא של מעלה שנאמר (שמואל-א ז טו) וישפוט שמואל את ישראל כל ימי חייו. וכי כל ימי חייו שפט והלא לא שפט אלא שלש עשרה שנה. הדא אמרה בן לוי עד דהוא במעי אימיה נכתב באיסרטיא של מעלה. עוד ינובון בשיבה. זה אברהם שנאמר (בראשית כה א-ב) ויוסף אברהם ויקח אשה. ותלד לו את זמרן. שהיו מזמרין בהן לעכו"ם. יקשן. שהיו מקישין בתוף לעכו"ם. הוי עוד ינובון בשיבה. ר' יהושע בן קרחא אומר העלה ניבין בן מאה שנים והוליד בן למאה שנה: To say that God is upright. Why say His name, the Holy One Blessed be He, who is righteous and upright and there is no injustice in Him, as it is said, "My Rock, in whom there is no injustice." Another matter, why are the date palm and cedar trees greater than all other trees? Thus it is said about Israel, "For Mordecai was great among the Jews," and "David went on and grew great." As for the date palm and cedar trees, if they are uprooted from their place, they cannot be replaced, so too with Israel. It is taught to say that they are planted in the house of God. Rabbi Chaninah bar Pazi said until they are planted in the house of God, these are the infants who are in the house of study. In the courtyards of our God, they will flourish. These are the prayers. Rabbi Nechemia and Rabbi Pinchas say, "From one month old and up shall you count them." And is a one month old child able to keep watch? Rather, since he will keep watch in the future, it is as if he has already kept watch. Rabbi Shmuel bar Rav Yitzchak ben Levi said, "Until he was in his mother's womb, he was written in the upper heavenly register," as it is said, "And Samuel judged Israel all the days of his life." And did he really judge all his days? Did he not judge only for thirteen years? This is what Ben Levi said, "Until he was in his mother's womb, he was written in the upper heavenly register." "They will still yield fruit in old age." This is Abraham, as it is said, "And Abraham took another wife, and her name was Keturah. And she bore him Zimran." They would make music with them for the gentiles. "They will still grow in old age." Rabbi Yehoshua ben Karcha says, "Nivin brought forth a son when he was one hundred years old, and he fathered a son when he was one hundred years old."
להגיד כי ישר ה'. אמרו למשה מי עשה שלא תכנס לארץ. אמר להם אני גרמתי לעצמי. אמרו לו ולא הקב"ה עשה לך. אמר להם חס ושלום אפילו אתם רואים שהקב"ה מצדיק את הרשע ומחייב את הצדיק (דברים לב ד) אל אמונה ואין עול. אמרו לו לאדם הראשון מי גרם לך מיתה. אמר להם אני גרמתי לעצמי. אמרו לו ולא עשה לך הקב"ה דבר זה. אמר להם חס ושלום לא אבל אני גרמתי לעצמי. משל למה הדבר דומה לחולה שהיה מוטל במטה. הלך הרופא וראה אותו התחיל מצוה ואומר לו דבר פלוני לא תאכיל אותו שהוא רע לו ומסוכן למות. לימים אכל ממה שאמר לו הרופא שלא לאכול אותו שהוא מסוכן למות. אמרו שמא הרופא עשה לך דבר זה. אמר להם לאו אני הוא שעשיתי לעצמי שעברתי על מה שצוה לי. כן (בראשית ב יז) מעץ הדעת טוב ורע לא תאכל. שהוא רע לך ומסוכן למות. ואני הוא שעשיתי. (הושע יד י) כי ישרים דרכי ה'. הוי להגיד כי ישר ה'. אמר רבי יוחנן הוא קולע על יראיו ויראיו קולעים אותו. אתם אומרים כי ישר ה'. ואף אני אומר (צפניה ג יג) שארית ישראל לא יעשו עולה: To say that "God is just". They said to Moses, "Who caused you not to enter the land?" He said to them, "I caused it myself." They said to him, "But did not God do this to you?" He said to them, "God forbid! Even you can see that God justifies the wicked and obligates the righteous." (Deuteronomy 32:4) They said to Adam, "Who caused you to die?" He said to them, "I caused it myself." They said to him, "But did not God do this to you?" He said to them, "God forbid! But I caused it myself." This can be compared to a sick person who was lying in bed. The doctor came and saw him and began to command, saying, "Don't eat such and such food because it is harmful and dangerous to your life." Days later, the patient ate what the doctor had told him not to, and he became dangerously ill. They said, "Did the doctor do this to you?" He said to them, "No, I did it to myself. I transgressed what he had commanded me." (Genesis 2:17) "But of the tree of the knowledge of good and evil you shall not eat, for on the day that you eat of it you shall surely die," because it is harmful and dangerous to you, and I am the one who caused it. (Hosea 14:10) "For the ways of the Lord are right." Woe to those who say that "God is just," for they will be held accountable. But I also say (Zephaniah 3:13), "The remnant of Israel shall not do wrong."