ה' מלך גאות לבש. זה שאמר הכתוב (ירמיה י ז) מי לא ייראך מלך הגוים. אמר לו הקב"ה לירמיה ולאו מלכיהון דישראל אנא. אמר לו לפי שאמרת לי (שם א ה) נביא לגוים נתתיך. אף אני קורא אותך מלך הגוים. לך יאתה לך מלכותא יאה. ה' מלך גאות לבש. אמר רבי חנינא יש לך שהוא נאה ללבושו ולבושו אין נאה לו. אבל הקב"ה הוא נאה ללבושו ולבושו נאה לו שנאמר ה' מלך גאות לבש. שבעה לבושין לבש הקב"ה. אחד במלחמת הים שנאמר ה' מלך גאות לבש. זה כנגד מלחמת הים שנאמר (שמות טו א) אשירה לה' כי גאה גאה. אחד בסיני שנאמר (תהלים כט יא) ה' עז לעמו יתן. כנגד עוז שנתן לעמו בסיני. ואחד כנגד בבל שנאמר (ישעיה נט יז) וילבש בגדי נקם תלבושת. וכן הוא אומר (ירמיה נא יא) כי נקמת ה' הוא נקמת היכלו. ואחד כנגד מדי שנאמר (ישעיה נט יז) וילבש צדקה כשריון. וכן הוא אומר (אסתר ח טו) ומרדכי יצא מלפני המלך. ואחד כנגד יון שנאמר (ישעיה נט יז) ויעט כמעיל קנאה. כך היו בני חשמונאי לבושי בגדים של קנאה. ואחד כנגד אדום שנאמר (שם סג א) מי זה בא מאדום חמוץ בגדים. שביעי לימות המשיח שנאמר (דניאל ז ט) לבושיה כתלג חוור: "The Lord reigns, He is clothed with majesty; the Lord is clothed, He has girded Himself with strength. The scripture says (Jeremiah 10:7), 'Who would not fear You, O King of the nations?' The Lord said to Jeremiah, 'But am I not the King of Israel?' Jeremiah replied, 'Because You have said to me (Jeremiah 1:5), "I have appointed you as a prophet to the nations," therefore I call You the King of the nations.' 'Go and take possession of the kingship,' said the Lord. 'The Lord reigns, He is clothed with majesty.' Rabbi Chanina said, 'You have a garment that is becoming to You, but Your garment does not become You.' But the Holy One, blessed be He, has a garment that is becoming to Him and His garment becomes Him, as it is said, 'The Lord reigns, He is clothed with majesty.' The Lord has seven garments. One is for the war with the sea, as it is said, 'The Lord reigns, He is clothed with majesty' - this is the war with the sea, as it is said (Exodus 15:1), 'I will sing to the Lord, for He is highly exalted.' One is for the war of Sinai, as it is said (Psalm 29:11), 'The Lord will give strength to His people.' This corresponds to the strength that He gave to His people at Sinai. One is for the war of Babylon, as it is said (Isaiah 59:17), 'He put on garments of vengeance for clothing.' And so it says (Jeremiah 46:10), 'For it is the vengeance of the Lord, the vengeance for His Temple.' One is for the war of Media, as it is said (Isaiah 61:10), 'He has clothed me with garments of salvation, He has wrapped me in a robe of righteousness.' And so it says (Esther 8:15), 'And Mordechai went out from the king's presence.' One is for the war of Greece, as it is said (Isaiah 59:17), 'And He put on righteousness like a breastplate.' So too, the Hasmoneans were dressed in garments of zeal. One is for the war of Edom, as it is said (Isaiah 63:1), 'Who is this who comes from Edom, with garments of glowing colors?' And the seventh is for the days of the Messiah, as it is said (Daniel 7:9), 'His clothing was white as snow.'"
אף תכון תבל בל תמוט. אמר ר' אבהו משל למה הדבר דומה למלך שמלך תחלה עמד לגיון אחד אמר לו הימנון נתן לו המלך פרוקפי שאינה זזה ממנו. כך כשמלך הקב"ה בעולמו אמרה הארץ הימנון תחלה אלו מים העליונים שנאמר מקולות מים רבים. אמר להם הקב"ה אני נותן לכם פרוקפי שנאמר (תהלים קד ה) יסד ארץ על מכוניה בל תמוט עולם ועד. (אף תכון תבל בל תמוט). נכון כסאך מאז. זה אחד משבעה דברים שעלה במחשבה קודם בריאתו של עולם ואלו הן - כסא הכבוד שנאמר נכון כסאך מאז. ושמו של מלך המשיח שנאמר (שם עב יז) לפני שמש ינון שמו. ולמה נקרא שמו ינון שהוא עתיד לינון ישיני עפר. והתורה שנאמר (משלי ח כב) ה' קנני ראשית דרכו. וישראל שנאמר (תהלים עד ב) זכור עדתך קנית קדם. בית המקדש שנאמר (ירמיה יז יב) כסא כבוד מרום מראשון. התשובה שנאמר (תהלים צ ב-ג) בטרם הרים יולדו. תשב אנוש עד דכא. (נשאו נהרות ה') גיהנם שנאמר (ישעיה ל לג) כי ערוך מאתמול תפתה. אמר ריש לקיש בשעה ששבו פלשתים את הארון התחילו מתגאין ואומרין לא לארון בלבד שבינו אלא לאדונו של ארון. הדא הוא דכתיב נשאו נהרות ה'. ואין נהרות אלא פלשתים שנאמר (מלכים-א ה א) מן הנהר ארץ פלשתים. אמר הקב"ה ישאו נהרות דכים. אני מדכאן ביסורין קשים. דכים. א"ר שמואל בר נחמני כנה הפנימית שלהן נושרת. רבי שמעון בן לקיש אמר כנה החיצונה נושרת. הוי נשאו נהרות ה': "Even the world was not stable, Rabbi Abbahu said a parable: What is this matter like? It is like a king who first conquered a certain province. The leader of the province gave the king a cornerstone that did not move from its place. Similarly, when the Holy One, blessed be He, created His world, the earth shook and said, 'I am not stable.' The Holy One, blessed be He, said to it, 'I will give you a cornerstone,' as it is written, 'He founded the earth upon its bases; it shall not falter forever and ever.' (Psalms 104:5) True is Your throne from the beginning. This is one of seven things that were created before the world was created, and they are: the Throne of Glory, as it is written, 'True is Your throne from the beginning,' the name of the King Messiah, as it is written, 'Before the sun, his name is Yinnon,' (Psalms 72:17) and why is he called Yinnon? Because he will ennoble those who are downtrodden like a dove that is crushed and turns to dust. The Torah, as it is written, 'The Lord acquired me as the beginning of His way' (Proverbs 8:22), Israel, as it is written, 'Remember Your congregation which You acquired long ago' (Psalms 74:2), the Temple, as it is written, 'A throne of glory, exalted from the beginning, is the place of our sanctuary' (Jeremiah 17:12), repentance, as it is written, 'Before the mountains were born, before You brought forth the earth and the inhabited world, from eternity to eternity You are God' (Psalms 90:2), and Gehenna, as it is written, 'For from yesterday it was prepared' (Isaiah 30:33). Rabbi Shimon ben Lakish said: When the Philistines returned the Ark, they began to boast and say, 'It was not only the Ark that was between us and our Lord, but also His Master.' This is what is written, 'The rivers raise, O Lord' (Psalms 93:3). And what are the rivers? They are none other than the Philistines, as it is written, 'From the river is the land of the Philistines' (1 Samuel 5:6). The Holy One, blessed be He, said, 'The rivers will raise themselves with haughtiness, but I will break them with hard afflictions.' 'With haughtiness.' Rabbi Samuel bar Nachmani said: Their internal affairs are corrupt. 'I will break them.' Rabbi Shimon ben Lakish said: Their external affairs are corrupt. 'The rivers will raise, O Lord.'"
דבר אחר נשאו נהרות ה'. אמר רבי ברכיה בשם בן עזאי המים היו עולים ומגיעים עד כסא כבוד שנאמר (בראשית א ב) ורוח אלקים מרחפת על פני המים. וכן הוא אומר (דברים לב יב) כנשר יעיר קנו. וכשהיה הדבור יוצא מפי הגבורה (בראשית א ט) יקוו המים. עלו מקצות הארץ הרים וגבעות ונתפרצו על כל הארץ ונעשית עמקים עמקים על תוכה של ארץ והמים נתגלגלו ונקוו לעמקים שנאמר (שם י) ולמקוה המים קרא ימים. מיד נתגאו המים ועלו לכסות הארץ כתחלה עד שגער בהם הקב"ה וכבשן תחת כפות רגליו ועשה חול גדר לים כאדם שהוא גודר לכרמו. וכשהן עולין ורואין את החול לפניהם חוזרין לאחוריהן שנאמר (ירמיה ה כב) האותי לא תיראו נאם ה' וגו' אשר שמתי חול גבול לים. ועד שלא נקוו המים נבראו התהומות ואלו הן התהומות אלו שתחת לארץ שהארץ על התהומות היא נרקעת כאניה שהיא צפה בלב ים כך הארץ מרוקעת על המים שנאמר (תהלים קלו ו) לרוקע הארץ על המים. ולהיכן הלכו אותן המים. רבי ברכיה בשם רבי יודן ורבי יהודה ברבי שלום. משל למה הדבר דומה לשתי קערות בשעה שאחת מליאה אחת ריקנית אבל אם היו שתיהן מלאות מה הן יכולין לעשות. הנודות בזמן שהן נפוחות ממלאות את הטרקלין ובשעה שהרוח יוצא מהן הן נפנות למקום אחד. כך היה העולם כולו מלא מים במים מה עשה הקב"ה כבש עליהן ויצא הרוח מהן שנאמר (איוב יב טו) יעצר במים וייבשו. וכן הוא אומר (שם ט ח) ודורך על במתי ים. ואומר (תהלים לג ז) כונס כנד מי הים. ולהיכן הלכו. אמר ר' לוי מלחשין אלו באלו להיכן אנו הולכין והם אומרים דרך ים דרך ים להדך פלן להדך פלן. ר' הונא מפיק לישנא לדוכתא פלן לדוכתא פלן. אמר רבי יהושע הכהן דכים מדוככין אנו קבלונו. אמר רבי ברכיה בשם רבי עזאי קולו של הקב"ה היה מטרטר לפניהם שנאמר (שם כט ג) קול ה' על המים. הוי נשאו נהרות דכים: Another thing the rivers of God lifted up. Rabbi Berechiah said in the name of Ben Azai that the waters were rising and reaching up to the throne of glory, as it is said, "And the spirit of God was hovering over the face of the waters" (Genesis 1:2). And it also says, "As an eagle awakens its nest, hovering over its young" (Deuteronomy 32:11). And when the bee emerges from the mouth of the Almighty (Genesis 9:10), the waters would gather together. Mountains and hills rose up from the ends of the earth and spread throughout the land, creating valleys upon valleys in the midst of the earth, and the waters would roll and gather into the valleys, as it is said, "And he called the gathering of the waters 'Seas'" (Genesis 1:10). Immediately, the waters swelled and covered the land, until God rebuked them and pressed them beneath His feet, forming a border for the sea as a man makes a fence around his vineyard. And when the waters rose and saw the sand before them, they receded, as it is said, "Fear not, O Jacob My servant," says the Lord, "for I am with you; for I will make a complete end of all the nations where I have driven you, but I will not make a complete end of you. I will rightly correct you, for I will not leave you wholly unpunished" (Jeremiah 46:28). And before the waters were gathered together, the deeps were created. These are the depths that are beneath the earth, and the earth above them is split like a crack in a vessel, gazing into the heart of the sea. Thus, the earth is anchored upon the waters, as it is said, "Who laid the foundations of the earth, that it should not be removed forever" (Psalm 104:5). And where did those waters go? Rabbi Berechiah said in the name of Rabbi Yudan and Rabbi Yehudah, the son of Rabbi Shalom: "What is this thing like? It is like two bowls, one full and one empty. But if they were both full, what could they do? When they are full, they pour into the channel, and when the wind passes through them, they turn to one place. So the whole world was filled with water. What did the Holy One, blessed be He, do? He restrained them, and they dried up, as it is said, 'He holds back the waters, and they dry up; also, he sends them out, and they overturn the earth' (Job 12:15). And it also says, 'He walks on the high places of the sea' (Job 9:8), "He holds back the waters, and they dry up." And it also says (Micah 1:3), "He treads upon the high places of the sea." And it says (Psalm 33:7), "He gathers the waters of the sea together as a heap." And where did they go? Rabbi Levi said, "These whisper to these, 'Where are we going?' And they say, 'The way of the sea, the way of the sea, to make war with that country, to make war with that country.'" Rabbi Huna drew out a tongue of fire to each side. Rabbi Joshua ben Karcha said, "We have received that the voice of the Holy One, blessed be He, was roaring before them, as it is said (Psalm 29:3), 'The voice of the Lord is upon the waters.' The rivers raise their voice."
מקולות מים רבים. מעשה באדריאנוס שביקש לעמוד על סופו של אוקינוס נטל חבלים והיה משלשל שלש שנים. שמע בת קול אומר כלה אדריאנוס. עוד ביקש לידע מה המים מקלסין להקב"ה. עשה תיבות של זכוכית ונתן בני אדם לתוכן ושלשלן לאוקינוס ועלו ואמרו כך שמענו לאוקינוס מקלס אדיר במרום ה': "Many waters have lifted their voices." There was a story about Hadrian who wanted to stand at the edge of the ocean, so he took ropes and was dragged for three years. He heard a voice saying "End, Hadrian." He then asked what the waters were murmuring to God. He made glass boxes and put people inside them and threw them into the ocean. The people inside the boxes went up and said, "We heard the ocean murmuring great things in the heights."
דבר אחר נשאו נהרות ה'. אוי להן לרשעים שהן סבורין שישראל (לעצמו) [לעצמן] שבו ולא שבו לעצמן בלבד אלא נשאו נהרות. ואין נהרות אלא גליות שנאמר (ישעיה יז יב) הוי המון עמים רבים. לכך ישאו נהרות דכים וידכאו ישראל בצרות ועכשיו יבואו גם הם וידכאו אותם. הוי ישאו נהרות דכים. מקולות מים רבים אלו העליונים. ונקראו המים של מטה רבים שנאמר (חבקוק ג טו) דרכת בים סוסיך. הרי שלמעלן נקראו רבים ושלמטן נקראו רבים. משל למלך שהיו לו שני לגיונות כשהיה המלך נכנס אצל זה נקרא גדול היו אומרים גדול הלגיון הזה שהמלך נכנס בו. וכשנכנס אצל זה היו אומרים גדול הלגיון הזה שהמלך נכנס בו. כך כשהיה הקב"ה למעלן נקראו עליונים רבים מקולות מים רבים. וכשירד למטן נקראו המים התחתונים רבים שנאמר (שם) חומר מים רבים: Another saying is that the rivers have lifted their voices to God. Woe to the wicked who think that the Land of Israel belongs only to themselves and not to others. Rivers refer to the waves, as it is said, "Woe to the many peoples" (Isaiah 17:12), which means the waves that will beat down and oppress Israel in their troubles. And now the enemies will come, and they too will be oppressed. "Woe to the many rivers that beat down." "Many waters" refer to the upper waters, while "many waters" below are called "the great waters of the sea." Just as a king who had two regiments, when he visited one, they would say, "This regiment is great because the king visited it." And when he visited the other, they would say the same. Similarly, when the Lord is above, the upper waters are called "many waters," and when he descends below, the lower waters are called "many waters," as it says, "The waters were exceedingly strong" (Psalm 93:4).
עדותיך נאמנו מאד. אמר משה לפני הקב"ה רבונו של עולם השפלת קולה של תורה וקולה של ביתך והגבהת קולן של רשעים הגבה קולה של תורה וקולה של ביתך. לכך נאמר לביתך נאוה קדש ה' לאורך ימים. אם עשית כן לא כבראשונה. שלמה בנה אותו וחרב עזרא בנה אותו וחרב. אבל עתה לאורך ימים. אמר רבי סימון שלש עשרה מדות בהקב"ה שנאמר (שמות לד ו) ה' ה' אל רחום וחנון. רב אמר אחת עשרה. ורבנן אמרי עשר. ועל אי זה מהן השתחוה. רב חסדא אמר על החסד שנאמר (שם ח) וימהר משה ויקוד ארצה וישתחו. רבי אליעזר בן יעקב אומר על ארך אפים. ורבנן אמרי על מדת רחמים. א"ר יצחק אמר משה לפני הקב"ה מפני מה אדם חוטא ואין אתה פורע לו מיד. אמר לו הקב"ה משה את צריך לומר זה ולא גליתי לך מדותי ואת אומר כן חייך שתצטרך. לא עשה הרבה עד שאמר לו (במדבר יד יב) אכנו בדבר ואורישנו. אמר לפניו (שם יז) ועתה יגדל נא כח ה' וגו'. היכן דבר ה' אל רחום וחנון. אמר רבי חגאי יורד הייתי לדפליסט בטבריה ושמעית קלהון דטלייא בגו כנישתא דכולהון מברכין ואומרים עדותיך נאמנו מאד. יכול כשם שמאריך רוחו עם הרשעים כך מאריך עם הצדיקים תלמוד לומר אל נקמות ה': Your testimony is very reliable. Moses said before the Lord, "Master of the Universe, humble the voice of the Torah and raise the voice of Your House, and elevate the voice of the wicked. If You do so, Your House will be a holy abode for all time." Solomon built it and Ezra built it again after it was destroyed, but now it will stand forever. Rabbi Simon said there are thirteen attributes of mercy, as it says, "The Lord, the Lord, compassionate and gracious." Rav said there are eleven, and the rabbis said there are ten. As to which one to bow down to, Rav Hisda said it is for the attribute of kindness, as it says, "Moses quickly bowed down to the ground in homage" (Exodus 34:8). Rabbi Eliezer ben Jacob said it is for the attribute of patience, and the rabbis said it is for the attribute of mercy. Rabbi Isaac said Moses asked the Lord, "Why does a person sin, yet You do not immediately punish him?" The Lord said to him, "Moses, you should not have asked this question. I have not revealed to you My ways, yet you ask such a question? I swear by My life that you will need this knowledge." Moses persisted until the Lord said, "I have forgiven them as you have asked" (Numbers 14:20). Moses then said, "Now let the power of the Lord be great, as You have promised, saying, 'The Lord is slow to anger and abounding in kindness.'" Rabbi Haggai said he went down to Daflesit in Tiberias and heard the congregation there say, "Your testimony is very reliable." One might think that just as the Lord is patient with the wicked, He is also patient with the righteous. Therefore, it says, "To God, vengeance belongs."