א. ויהי דבר ה' אלי לאמר ואתה בן אדם וגו'. פירש רבינו האר"י ז"ל דיחזקאל היה גלגול קין ולכך קורהו בן אדם שהוא קין והיה ברפיון ונתחזק עכ"ד ואפשר שז"ש ויהי דבר ה' אלי כלומר הדבר נוגע אלי כי קין הי"ל קנאה והרג אחיו. ונבואה זו על האחדות והשלום ונוגעת אליו לתקן אשר עיות קין.
ב. הנה אני לוקח את בני ישראל וגו'. הכונה דהגלות היה בעבור שנאת חנם ואיך יתכן שתהיה גאולה בעוד שעדין יש הרעה של שנאת חנם נוהגת. לכן בדבר ה' אמר להם שצריך שיהיה אחדות נמרץ בין ישראל ואח"כ יבא גואל דלא יתכן בלתי אם נועדו והיו לאחדים. ואומרו מבין הגוים אשר הלכו שם וכו' הגם שהליכתם היה באונס אלו הן הגולין אמר אשר הלכו שם כאלו הדבר ברצונם לפי שהיה צורך גדול ללקט ניצוצי הקדושה אשר בארץ ההיא ולהורות שהיה צורך גדול אמר אשר הלכו שם ואפשר לרמוז תיבת הלכו באמצע תיבת כל שהוא יסוד ואותיות ו"ה בתחילה וסוף שהוא רמז להעלות י"א סמנים גימטריא ו"ה ובבחינת ה"ו היה עיקר השבירה והדברים עתיקים.
ג. אשר נתתי לעבדי ליעקב. פירשו המפרשים שנתתי לו נחלה בלי מצרים והיינו שאמרו רז"ל שעתידה ירושלם להיותה ככל ארץ ישראל. וארץ ישראל תתרחב בכל העולם כי כל ההרים הרבים אשר בארץ ישראל יהיו מישור כמש"ה והיה העקום למישור והרכסים לבקעה וכו' ואז יהיה ניכר עוצם ארכה ורחבה של ירושלם וארץ ישראל וז"ש ועשיתי אותם לגוי אחד בארץ בהרי ישראל. ועוד נראה שעל ידי רוחניות התורה מתרחבת הארץ. והדברים ק"ו שנזכה אז ללמוד תורה מפיו יתברך ועי"ז תתרחב מאד ועמ"ש בהפטרת ט"ב ע"ש ודוק.