אגדתא דשמעון כיפא (נוסחא ב׳)
[בית המדרש ח״ו 9]
בעת הזאת היה בישראל אחד שנקרא שמעון כיפא בשביל שהיה יושב על האבן, שניבא עליו יחזקאל הנביא כי היא בנהר כבר, והיה הראש של משוררים, והיה יוצא קול לו מהאבן והיה לו חכמה רבה, ויקנאו בו [הנוצרים] להיות בישראל איש כזה. וידע ר״ש מהקנאה, מה עשה? עלה [אליהם] בזמן סוכות על הר הזיתים ביום הושענא רבה, והתחילו לדבר עם ר״ש, והוא היה נוצחם בכל החכמות, ולא היה להם יכולת להשיבו וחרדו ממנו. וכאשר ראו שהיתה חכמתו גדולה נתיעצו ואמרו, לא נניח איש חכם כזה ביהודים ונקח אותו מהם, מפני שבזמן מועט יקלקל תורתנו. תיכף תפשוהו ואמרו לו, יודעים אנו כי אין בישראל חכם אחר כמוך, ובידך יש יכולת להוסיף ולגרוע להסיר העשוי ולקיים כל דבר, וה׳ נתן לך חן לפני ישו לקיים דתנו, וכל חכמינו הם היהודים, ובראותנו מעשיך אמרנו ראוי אתה לקיים דתנו. ואנו בכל יום ויום מתרבים, והיהודים הולכים וחסרים, ואיש כמוך אין דרך נכונה שתהיה עמהם, אלא תבא עמנו, שתורנו מצות וחקים טובים ותנחילנו עוה״ב, ונשימך בראשינו ראש, ואין מי שיאמר לך מה תעשה. השיבם, דבריכם טובים אבל איני רוצה לעזוב דתי. אמרו לו, אם לא תבא אלינו נהרוג אותך ואת כל היהודים עד שלא ישאר אחד מהם חי. אמר להם, הכל בידי שמים וה׳ יעזרנו. התחילו להרוג את היהודים, ופחדו ורגזו, ובאו כלם בתחנונים לפני ר׳ שמעון ואמרו לו, עשה מה שהם אומרים והצילנו מידם, ועל נפשנו זה החטא, ותעשה בחכמתך הגדולה. והגוים היו גונבים וגוזלים היהודים ומוכרים אותם במטבע אחת, ושלשה יהודים בעד ג׳ מטבעות, כי כן נמכר ישו. כשראה ר״ש זאת, אמר טוב שיאבד שמעון ומאה כמוהו ולא תאבד נפש אחת מישראל. מה עשה, אמר שיהיה עמהם, והנה הפאפ"א והושקב"ו של"א (?) באו עמו, ואמר להם מה תרצו ממנו, אם אתם תרצו ותשמידו ליהודים איני רוצה לישב עמכם, אבל אם אתם תרצו לעשות מה שצוה סט' פאולו בשם ישו שדבריו קיימים, זהו מה שתעשו: לקבל מחדש ולקיים התנאים שאמר לכם שתניחו מלסקול ליהודים, ולהניחם ליכנס בבתי תועבות שלהם כשירצו, וכן בבתי כנסיות שלנו תניחום, כדי שיוכלו גם הם לבוא להאמין בישו, כי אם לא תעשו כן יאמרו היהודים אתם רודפים אותם כדי שלא יראו בפעולתם הבלים ושקרים. תיכף קבלו דברי ר״ש, וגם הפאפ"א של"א, ואמרו כל מה שתצוה עלינו ותתקן עלינו נעשה, ונשאר אז חוק קיים כי כל יהודי שירצה ליכנס בתועבות שלהם שיוכל ליכנס. עוד אמר להם, אני מצוה אתכם ומקבל עלי לנדר, כי בכל חיי לא אוכל בשר ביום ששי, כי ביום ההוא נהרג ישו, ולא אשתה יין כל ימי כדי שלא לשמוח בשביל אהבת ישו, ואהיה מובדל מכל האנשים ויושב בבית לבדי, כדי שלא יטעו עיני, ולקיים מה שכתוב מדבר שקר תרחק, ולהיות שקבלתי בחרם להיות נבדל מכל אדם לתקן להם חוקים ומשפטים ולגלות להם סודות העולם, כדי שתדעו ותאמינו האמת, לכן הנה אני מצוה לכם שתבנו מגדל גבוה לשבתי אני כל ימי חיי, כדי שלא תנזקוני ותבלבלוני מעבודתי וחכמתי, כי אין אני לוקח האמונה לרע, אלא אני יודע שזאת היא הדרך האמתית, וע״כ מכאן ולהבא לא תאנסו שום אדם לבא בתורתכם באונס ובאסטומ"ו אלא שיבא ברצונו הטוב, כי אם תעשו כן תביאו היהודים לדתכם ותבינו להם שדתם אינה טובה. ע״כ כל מי שרוצה לבא לדת יבא מרצונו. ואפילו שיאמר שיבא מרצונו, עם כל זה לא נקבלהו עד שישב שלשים יום בבית אנשים טובים, ותינוק פחות מתשע שנים לא תקבלוהו, כי התינוק אינו עושה דבריו בהשכל. ותיכף עשו הגוים מגדל גדול כדי שיהיה יושב בו, וזה היה הפאפ"א הראשון שהיה בעולם שהיונים קראוהו קלויאור"י. וכל מה שהיה עושה היה במרמה גדולה, שלא לאכול מאכלם נבלות וטרפות ושלא להשתחוות לצלמיהם. וישב שם במגדל לבדו ותקן הרבה דברים, והגוים קבלוהו עליהם בחרם, ובאותו הזמן עצמו שישב שם עשה פזמונים גדולים לישראל וכלם קיימים בשמו מזה הענין. וכתב, דעו בית ישראל המאמינים בה׳ ובתורתו התמימה, כי היא תורת אמת וישראל נקראים נחלתו, אני שמעון כיפא הסובל באהבתו כל הצרות רעות ורבות, כי אני יודע האמת והשקר, הנה תקבלו ממני הפיוטים שעשיתי כדי שימחול ה׳ לי ולכם, כי כל מה שעשיתי עשיתי בשביל שלומכם ולישועתכם. וקבלו הכתב בשמחת לבכם ושלחוהו לריש גלותא, והראו הפיוטים לראשי ישיבות ולסנהדרין, וכלם אמרו שהם טובים ונעימים ושהם ראוים שיאמרו החזנים בתפלותיהם ועוד עד היום נוהגים לאמרם כל שבת ושבת (רמז על תפלת נשמת כל חי שמיוחס ג״כ לר״ש כיפא). וזה שמעון כיפא הוא מה שקורין הגוים סט׳ פיטרא. The Legend of Simeon Kefa (Version 2)
At that time, there was in Israel one called Simeon Kefa, because he would sit on a stone, as prophesied by Ezekiel the prophet, for it was in the River Kevar. And he was the head of poets, and a voice would emanate for him from the stone, and he had great wisdom. And [the Christians] were jealous of him, for there to be such a man among the Jews. And Rabbi Simeon knew of their jealousy. What did he do? He went up to them on the Mount of Olives on Hoshana Rabbah, during Sukkot. And they began speaking with Rabbi Simeon, and he would defeat them in all areas of wisdom, and they had no ability to respond to him, and they trembled before him. And when they saw that his wisdom was great, they conspired and said, “We will not allow such a wise man to remain among the Jews, and we will take him from them, because soon he will corrupt our religion.” Immediately they seized him and said to him, “We know that among the Jews there is no other wise man like you, and you have the power to add and subtract, to remove what is made and uphold anything, and God has given you favor before Jesus to uphold our religion, and all our wise men are Jews. And when we saw your deeds, we said you are fitting to uphold our religion. And we increase every day, while the Jews dwindle. And there is no man like you whose proper path is to be with them. Rather, come with us, for our Torah is good commandments and statutes, and grants the world to come, and we will make you chief over us, and no one will tell you what to do. All our wise men are Jews, and when we saw your deeds, we said you are fitting to uphold our faith. And we increase every day, while the Jews dwindle. And there is no man like you whose proper path is to be with them. Rather, come with us, for our Torah is good commandments and statutes, and grants the world to come, and we will make you chief over us, and no one will tell you what to do.” He responded, “Your words are good, but I do not wish to forsake my religion.” They said to him, “If you do not join us, we will kill you and all the Jews until not one of them remains alive.” He said to them, “Everything is in the hand of heaven, and Hashem will help us.” They began killing the Jews, and there was fear and turmoil. And they all came pleading before Rabbi Simeon and said to him, “Do as they say and save us from their hand, and we take this sin upon ourselves. And act with your great wisdom.” And the gentiles would steal from and rob the Jews, and sell them for one coin, and three Jews for three coins - for so was Jesus sold. When Rabbi Simeon saw this, he said, “It is better that Simeon and a hundred like him perish and not one soul of Israel be lost.” What did he do? He said he would join them. And behold, the Pope and the Archdeacon came with him. And he said to them, “What do you want from me? If you want to destroy the Jews, I do not want to dwell with you. But if you want to do what Saint Paul commanded in the name of Jesus, whose words endure - this is what you should do: Accept anew and uphold the conditions he stated to you, that you should stop stoning Jews, and allow them to enter into their abominable houses whenever they want, and likewise allow them into our churches, so that they too can come to believe in Jesus. For if you do not do so, the Jews will say you pursue them so that they will not see the vanity and lies of your deeds.” Immediately they accepted the words of Rabbi Simeon, and also the Pope and the Archdeacon. And they said, “We will do everything you instruct us and establish upon us.” And then an enduring law was established that any Jew who wished could enter into their abominations. Further, he said to them, “I command you and take it upon myself to vow that all my life I will not eat meat on Friday, for on that day Jesus was killed. And I will not drink wine all my days, so as not to rejoice for the love of Jesus. And I will be separated from all people, sitting alone in my house, so that my eyes not go astray, and to fulfill 'Distance yourself from falsehood' (Exodus 23:7). And since I have accepted in vow to be separated from every person to establish laws and ordinances for them and reveal to them the secrets of the world, so that you will know and believe the truth - therefore, behold, I command you to build me a high tower for my dwelling all the days of my life, so that you will not disturb me or confuse me from my service and wisdom. For I do not take the faith lightly, but I know that this is the true path. And therefore, from now on, you shall not compel anyone to come to your religion by compulsion and coercion, but he shall come of his good will. For if you do so, you will bring the Jews to your religion, and show them that their religion is not good. Therefore, anyone who wishes to come to the religion shall come of his own free will. And even if he says he comes of his own free will, nonetheless we will not accept him until he dwells with good people for thirty days. And we will not accept a child under nine years old, for a child does not act with understanding.” And immediately the gentiles built a great tower for him to dwell in. And this was the first pope who was in the world, whom the Greeks called Caligula. And everything he did was with great deceit - not to eat their forbidden foods and carcasses, and not to bow to their images. And he dwelled alone in the tower, and instituted many matters. And the gentiles accepted him upon themselves as a vow. And at that very time when he dwelled there, he composed great poems for Israel, and they all exist in his name, about this matter. And he wrote: “Know, O House of Israel who believe in Hashem and His perfect Torah, that it is a Torah of truth, and Israel are called His heritage. I am Simeon Kefa, suffering with His love all the bad and great troubles, for I know the truth and falsehood. Behold, accept from me these poems that I composed, so that Hashem will forgive me and you, for everything I did, I did for your peace and salvation. And accept the writing joyfully, and send it to the Exilarch. And show the poems to the heads of academies and the Sanhedrin.” And they all said that they are good and pleasant, and are fitting for the cantors to recite in their prayers. And still to this day they are accustomed to recite them each Shabbat” (this alludes to Nishmat Kol Chai, which is also attributed to Rabbi Simeon Kefa). And this Simeon Kefa is who the gentiles call Saint Peter.