מדרש תמורה בשלשה פרקים, מיוחס לר׳ ישמעאל ולר׳ עקיבא, הוא דרוש לשבת סוכות מיוסד על הפסוקים בקהלת (ג' א' – ח'): לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם. עֵת לָלֶדֶת וגו׳ עֵת מִלְחָמָה וְעֵת שָׁלוֹם – בס"ה כ"ח זמנים או "עתים", מזכירו לראשונה הרב המאירי בספרו בית הבחירה על אבות (פתיחה דף ט״ו ע״ב) בשם מדרש תמורות, ור׳ אברהם אבולעפיא בספרו חיי עולם הבא קוראו בשם ספר תמורה (עי׳ רב פעלים צד 123). Midrash Temurah in three chapters, attributed to Rabbi Ishmael and Rabbi Akiva, is a discourse for the holiday of Sukkot based on the verses in Ecclesiastes (3:1-8): 'To every thing there is a season, and a time to every purpose under the heaven. A time to be born, etc. A time of war, and a time of peace.' It mentions twenty-eight times or 'seasons'. Rabbi Meiri first mentions it in his book 'Beit HaBechira on Avot' (Introduction page 15b) as 'Midrash Temurot', and Rabbi Abraham Abulafia in his book 'Life of the World to Come' refers to it as 'Sefer Temurah' (see Rav Pe'alim page 123).
עיקר הדרוש להראות כי לכל יש תמורה חוץ מאחד שהוא הקב"ה. המדרש נדפס ראשונה ע״י בעל שם הגדולים בסוף ח״ב (ליוורנו תקמ"ו), וע״י ר״א בן הגר״א עם אגדת בראשית (ווילנא תקס״ב), ובספר ילקוט הרועים, וע״י יעלינעק בבית המדרש ח״א. ולפי דעתו נתחבר מדרש תמורה במאה הי״ג, והמחבר השתמש בספרי הראב"ע ובספר הנפש של גאלינוס (עי׳ אוצר ישראל ע׳ תמורה). The main theme of the discourse is to demonstrate that everything has a counterpart or alternate, except for one entity, which is the Holy One, Blessed be He. The Midrash was first printed by the author of 'Shem HaGedolim' at the end of part two (Livorno, 1766), and by R. Meir ben Gedaliah along with 'Aggadah of Genesis' (Vilna, 1802), and in the book 'Yalkut HaRo'im', and by Yellinek in 'Beit HaMidrash' part one. According to his opinion, the Midrash Temurah was composed in the 13th century, and the author made use of Rabbi Abraham ibn Ezra's works and the book 'Sefer HaNefesh' by Galenus (see 'Otzar Yisrael' page Temurah).