מדרש על ברכת יעקב אבינו לבניו מיוסד על הפרשה "ויקרא יעקב אל בניו ויאמר האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים" וגו׳ (בראשית מ"ט), והיא כעין צוואת יעקב לי״ב שבטים ע״פ הדרש.
המדרש הנמצא בכ״י נדפס בסוף ס' משפטי שבועות ודיני מקח וממכר לרב האי גאון (המבורג תקמ״ב) בשם שיטה חדשה לבראשית רבה על ברכת יעקב אבינו לבניו, ויעלינעק הדפיסו בבית המדרש ח״ב בשם מדרש ברכת יעקב אבינו ע״ה. גם הדפיס כ״י מלקח טוב לר׳ טוביה בר"א על ברכת יעקב אבינו ע״ה בבית המדרש ח״ה. כנראה הוא מדרש ברכני שמובא בספר מקור חיים שחבר ר׳ שמואל צרצה המכונה ן׳ סנה בפ׳ ויקרא וז״ל: במדרש ברכני כמו שהתחתונים צריכין לעליונים שימשכו מהם להם תועלת מהברכות כן צריכים העליונים לתחתונים לברך אותם ולהתפלל שלא יפסוק החסד מהם עכ"ל. ובזה יובן מ״ש (ברכות ז׳.) תניא א״ר ישמעאל בן אלישע פעם אחת נכנסתי להקטיר קטרת לפני ולפנים וכו׳ וא״ל ישמעאל בני ברכני וכו׳ (רב פעלים 39). ויש אגדה בבני יעקב או צוואת נפתלי בן יעקב לבניו שהדפיס ווערטהיימער בשנת תרמ״ט ע"פ כ"י בסוף הוצאתו של ספר היובלות לר״י כ״ג וגם בשם אגדה בבני יעקב בבתי מדרשות ח״ב מכ״י פארמא שהוא בכמה שנויים. צוואת נפתלי בן יעקב הדפיס ר״מ גאסטר מכ״י. ע״ע ויסעו.