ויתן ה' את חן העם בעיני מצרים גם האיש משה גדול מאד. ראיתי דלא כשנראה בדור סורר ומורה (מורה דרך למוריו הישנים) כאשר ישאו חן בעיני או"ה או בהשיגם עושר מיד יבעטו באבותיהם, וישן בפני חדש יוציאו, ועוף אחד יש בכרכי הים "וקרום" שמו וכשחמה זורחת עליו מתהפך לכמה גוונים יפשוט צורה ולובש צורה אחרת והאמת נעדרת, וכאן אע"פ שהשיגו עושר רב בכ"ז גם האיש משה, שלא לקח מאומה רק חכמת אלקים הי' בו גדול מאד, ועפרד"י וישב (ל"ט ב') ויהי ה' איש מצליח בשם בל"ע, ועי' ברכות נ"ד: דיליף מבהעלותך (י"ב ג') דאיש זה משה דכ' שם והאיש משה, וצ"ע של"ה קרא הקודם כאן, ובאמת בשאלתות סי' כ"ו הביאו, וכן קשה מיומא ע"ו. וסוטה י"ד. ועי' בשאילות שלום ובקונטרסו שטרי המאוחרין, ובפר"ד סוף דרוש ד'. ומצינו איש לשון חשוב בש"א (כ"ו ט"ו) איש אתה, ומ"א (ב' ב') והיית לאיש, משלי (ת' ד') אישים אקרא, וביומא ע"א. לחכמים וגדולים, ומש"ה מכונה איש כנ"ל, ויהושע איש אשר רוח בו בפנחס (כ"ז כ"ח), תהלים, בני איש (ד' ג') וברש"י, יומא י"ח. אישי כ"ג, איש ירושלים שם ל"ט., איש הר הבית פ"א מ"ב ממדות, וחז"ל דרשו מאיש חשיבות, וירא (י"ח ב') שלשה אנשים מלאכים, וישלח (ל"ב כ"ה) ויאבק איש עמו מלאך, וישב (ל"ז ט"ז' וימצאהו איש גבריאל, בדניאל (ט' כ"א) והאיש גבריאל, (וי"ב ו') והאיש לבוש הבדים, בבשלח (ט"ו ג') ה' איש מלחמה, זהר משפטים צ"ד: וירושלמי יומא פ"א ה"ה וכל אדם לא יהיה באהל אפילו מלאכים, ויתבאר ע"פ יחזקאל (א' ט') פני אדם ובמד"ר חקת פי"ט שמדמים דמות גבורה של מעלה לצורת אדם שנ' ואשמע קול אדם מדבר (יחזקאל א' כ"ד), ועי' מקו"ב ח"א ד' שמ"ג, וע"ע מ"ש בפ' יתרו (י"ח ו'):