כחצות. ערש"י וזה"ק ל"ח: וברכות ו': ומהרש"ח ופנ"י ולשון הזהב ועיון יעקב, ואדני פז פ' לך וחנה"ת ולוי"ח ושו"ת מאיר נתיבים סוף ח"ב, ובצל"ח כ' כחצות כי השתא גי' ישינה הוא, ובזה ל"ה קשה קושית תוס' ד"ה ואתא. אמנם טעות דאיך אפשר דה' דיבר עם משה בחצות הלילה, והלא לא דיבר בשום פנים עם משה רק ביום כמ"ש רש"י בפ' החודש, ונלע"ד דאף דבעמדו לפני פרעה נאמר לו, י"ל שה' דיבר עמו ביום סמוך לחשכה והתמהמה משה שם בפלטרין של פרעה עד חצות הלילה:
ובשו"ת הרדב"ז תתי"ד, מה שנחלקו חז"ל (במכילתא פי"ג וע"ש בתוה"מ) ויהי בחצי הלילה ח"א יוצרו חלקו וח"א יודע עתותיו ושעותיו חלקו, ושאלת מה ביניי', תשובה כגון דא צריכא רבא, ואקדים לך שיש קו' שא"א לצמצם חצי לילה ולא חצי יום שהרי הגלגל חוזר לעולם וכהרף עין נוטה מחצות ולא יספיק אדם לומר עתה הוא חצות לילה עד שכבר עבר חצות, וק' להו מי חלקו ת"ק יוצרו יש בידו לחלקו והרי גלגל בידו כחומר ביד היוצר והעמיד הגלגל כל דהוא כדי שיכירו בעולם שהוא מחולק חציו האחרון מחציו הראשון, וח"א ס"ל שאין צריכים לנס אלא גלגל כמנהגו נוהג וחוזר, אלא שיודע עתותיו ושעותיו חלקו וצמצם בחצי הלילה ממש, ובאותו רגע הכה כל בכור דרגע הוי כמימרא, ואע"ג דא"א לצמצם הוא ית' יודע לצמצם ולכוון הנקודה עכ"ל:
ובס' ישועות, מלכו הביא זה"ק ל"ח. דאותה הלילה שיצאו התחיל להאיר בחצי הלילה, וא"ש ק' תוס' ברכות ט'. ד"ה ר"א על ראב"ע שס"ל דאכילת פסח עד חצות, והא כ' לא תותירו ממנו עד בקר, ולזהר ניחא דזה כ' בפסח מצרים ואז הי' בקר מחצות, ומדוקדק הא דכחצות ולא כחצות כי באמת ל"ה אז חצות לילה רק סוף הלילה רק כחצות בלילה שלפניו או לאחרי', ובשם ר"ר יהונתן ז"ל ראיתי שהק' הא דברכות ג'. באשמורה שני' כלבים צועקים והיינו בפלגא דשני' והוא חצות, וא"כ הי' יכול לידע מתי חצות, אך כ' ולכל ב"י ל"י כלב לשונו, ועפנ"י שם ד"ה ודוד ג"כ העיר בזה, וע' שער ב"ר, בית ועד לחכמים שנה י"א סי' ל"ח, הפרדס סי' ג', ועמש"ל (י"ב כ"ט ומ"ב):
ובענין כף הדמיון "כחצות" עס"ח תע"ט, ומקו"ח ונפ"ח סי' שכ"ו ומ"ש בפ' משפטים (כ"ב ל'), וע' א"ע אין יכולת לידע רגע חצי יום או לילה, וע' מד' איכה פ"א ל"ב מנא הוי ידע ריב"ז, ועשו"ת חבלים בנעימים ח"ד סי' ג' שהעיר בכל הלכות התלויות בביהמ"ק כחצות לילה מנא ידעו, וי"ל שידעו ע"י כנור שמנגן ברוח צפונית כברכות ג':, או ע"י כלי המוזכרת בב"ר פמ"ט, וירו' פ"א ה"ג מר"ה, וגם הא יכלו לידע בזמן מאוחר דודאי היא לאחר חצות:
יוצא ע' רוקח סי' צ"ג מדלא אמר אני אכנס ש"מ הכנסה קרויה הוצאה: