לדורותיכם חקת עולם. רש"י שומע שנים ת"ל עולם, ובשו"ת נוב"ת או"ח פ"ז הביא זי"ר על מכילתא דמהכ"ת לומר רק ב' דורות ואפ"ל דהו"א משבאו לארץ א"צ לזכור יצי"מ ביו"ט רק ביאת הארץ כמ"ש בירמיה (ט"ז י"ד) ולא יאמר עוד חי ה' כו', ול"ק דיכתב חקת עולם ולמ"ל לדורותיכם, וי"ל שהו"א שאותו דור יחוגו לעולם, ובכלי חמדה במדבר בקונ' מיד ולדורות האריך בזה ותי' ג"כ דאתי למעט יום י"ד דאינו נוהג לדורות, רק יו"ט של פסח נוהג לדורות ולא ק"פ, דלא תימא כיון דבפסח מצרים ופסח דורות היו ענינים חלוקים דבמצרים ל"ה זריקה והקטרה ובדורות שמצותו רק במשכן ומקדש דינו ככל קרבנות, והוא בזמן שאין מקדש נהי דא"א לעשות פסח דורות אבל עכ"פ נעשה כפסח מצרים כיון דאינו זורק ומקטיר א"ד כקדשים להיות אסור בחוץ, קמ"ל דאינו נוהג לדורות ופסח מצרים כמו שהי' במצרים ל"ה אלא בפעם זה בלבד ולא לדורות, וע"ע באמרי בינה ריש ה' דיינים: