כן עשו ערש"י ובשו"ת כתב סופר או"ח י"ח כ' דק' פשיטא שגם הם עשו, רק דארז"ל משה זכה וזיכה רבים זכות רבים תלוי בו, וכן בכל מצות ומצות ק"פ שצוה ה' ע"י משה ואהרן, ומה שעשו ישראל נחשב ג"כ למו"א דע"י הקריבו כל ישראל, וכן בנשא (ז' י"ח) ביום השני הקריב נתנאל ב"צ וכ' רש"י בכל השבטים ל"נ הקריב ורק הוא נתן עצה זו, ועי"ז הי' לו חלק בכל קרבן וביום הב' הקריב קרבנו, ובכל יום הי' לו חלק מחבירו, ועמד"ר נשא פי"ג י"ד, העלה עליהם הכ' כאלו כולם הקריבו ביום א' וכולם הקריבו ביום אחרון כו' ועמ"ש בשו"ת משיב שלום שע"ו - וברא"ם כ' סד"א כיון דמו"א אינם מהנגאלים דל"ה בשיעבוד לא הוצרכו קמ"ל דעשו, ובת"א כ' ע"פ תוס' פסחים ג': דמי שאי"ל קרקע פטור מק"פ, ובמל"מ פ"א ה"א מק"פ תמה ע"ז, וצ"ל מה שנתחייבו בפסח מצרים, דא"י מוחזקת לנו מאבותינו בב"ב קי"ט: אבל שבט לוי שלא נטלו חלק בארץ הו"א שמו"א פטורים, ועצל"ח ומנ"ח מ' ה' אות ז', חי' מהרא"ך או"ח ח"א בסופו תשובה מזקיני הג' מלאסק ז"ל, ובתשובותי' הרד"ד או"ת מהדו"ב ל"ג, בנפלאות מתורת השי"ת ח"ב דס"ז:, ובהגהות מהרש"ם על פסחים ג': ונ"ח: בזה הרבה: