צאו עאוה"ח וכת"א וראיתי בשו"ת חשק שלמה בסופו בהוספת הרבה ממני, בסופ"ק דברכות הרי אני כבן ע' ול"ז שתאמר יצי"מ בלילות ע"ש ב"ז כו' ופי' אע"פ שנעשה לי נס שהלבינו שערותי אעפ"כ לא נצחתי כו', והפי' ל"ז לא נצחתי דחיק ע' מפו', וי"ל דיש פלוגתא אי קודם מ"ת הי' להם דין ב"נ עפר"ד ד"א, ובע"נ דרוש א' לשה"ג הוכיח מיצי"מ דהי' להם דין ישראל, דק' איך יצאו קודם הזמן, והתי' שפרעה שיחררם קומו צאו, ולשון צא רק בעבד עברי עיו"ד רס"ז, ולכאו"ק דהי' ע"י אונס המכות, והתי' דמהני תליוהו וזבין מחמת הנאת ממון גמר ומקנה ב"ב מ"ח., ולפרעה ומצרים הי' הנאת ממון כמ"ש במד' החיות מערוב לאכול, וא"ש מ"ש אנכי ה"א אשר הוצאתיך מאמ"צ, ול"א אשר בראתי העולם, דבשבת פ"ח. מידעה כו' והקשו הא תליוהו וזבין מהני, והי' להם רכוש מצרים וים (עי' בית מאיר שבת) והתי' דתליוהו וזבין רק מדין תורה, ואם לא יקבלו התורה ל"ש זה כלל, וא"ש אנכי אשר הוצאתיך מאמ"צ, והי' קודם הזמן ורק ששיחרר, וק' דהי' באונס וע"כ תליוה וזבין מהני, וממילא אנכי ה"א אף באונס, אך ק' הא דמודעה כו' הא מהני באונס, וי"ל דבב"מ פ"ג. בשקולאי א"ל דינא הכי א"ל למען תלך בדרך טובים, מוכח דבאדם גדול לפמשה"ד הוי כדין, וא"כ אף דתליוה וזבין מהני, לפמשה"ד ל"מ גבי השי"ת, ופסקינן תפלת ערבית רשות והטעם דכל תפילותינו אינם ראוים לעלות רק דמתעורר אברהם ויצחק וימשכו גם תפילותינו, ובערבות א"א להתעורר ליעקב דלא מת (תענית ה'.) של"ה עליו חטא, וק' הא הי' חטא ב' אחיות, וצ"ל שהי' להם דין ב"נ, נמצא אי ערבית רשות הי' להם דין ב"נ, וראב"ע דנעשה כבן ע', הי' בויכוח בין ר"ג ור"י בתפלות ערבית רשות בברכות כ"ז:, ור"ג ס"ל דחובה וסלקוהו ורצו לעשות נשיא לראב"ע ונעשה נס ונראה כזקן מוכח דערבית רשות, וטעם דצריך לספר נס יצי"מ ביום ולילה, שביום הי' הגאולה שיצאו ממצרים, ובלילה אמר קומו וצאו, ומצאו מוכח דהי' להם דין ישראל, וא"ש הרי אני כבן ע' מוכח דערבות רשות והי' להם דין ב"נ דיעקב לא חטא ולא זכיתי לספר בלילות, דכל הטעם שבלילה הי' גאולה צאו, ובב"נ ל"מ צאו ול"צ לספר בלילה, וע"ל בפמ"א ודו"ק כי קצרתי וזה דבר חידוד:
וזה י"ל מה שק' למ"ל גם אתם גם בנ"י, האם משה ואהרן אינם בכלל בנ"י וע' אוה"ח, רק להנ"ל דצאו הי' שחרור, ותינח בנ"י אבל משה ואהרן משבט לוי ל"ה בשיעבוד ול"ה צריכין לשחרור, לזה קאמר גם אתם דגם הם צריכים לשחרור, דאף דשבט לוי ל"ה בשיעבוד רק שיעבוד קשה אבל שיעבוד קצת היו כמ"ש במד"ר והביאותי' בפ' שמות (ד' י"ט) עש"ה: