1
וה' ערמב"ן כ"מ שנאמר וה' הוא ובית דינו, ה' ביום וב"ד בלילה, עי' בהקדמה לשו"ת מהרש"ם ח"א אות כ', ובישיע"ק סו"ה ציצית ביאר מ"ש והסר שטן מלפנינו ומאחרינו, דדרך העולם כשקורין איש על שמחה, אז השליח הולך לפני האיש הקרוא, כי בטוח שילך אחריו, אבל אם שוטר בא ליקח אותו למאסר אז השליח הולך מאחריו שלא יברח, וז"ש והסר שטן והוא היצה"ר הוא המלאך המות (ב"ב ט"ז.), מתחלה מסיתו לעבירה, ואדם טח עיניו מראות, רץ אחריו והשטן מלפני', ואח"כ כשמוליכו לדין הולך השטן מאחריו, וע"ל (י"ד י"ט), ומהרש"א ע"ז ה'. על עושה מצוה מקדמתו והולכת לפניו לעה"ב:
2
לנחותם ערש"י, ובמג"א תקפ"ב סק"ד בלחיים ובמחצה"ש ובאר היטב, ובמו"נ ח"ג פכ"ד כ' שלולי טרחם במדבר, ל"ה יכולים לכבוש הארץ, כי המנוחה תסיר הגבירה, וצוק הפרנסה והעמל יתנו הגבורה, והוא הטובה שבאה בזה הענין באחריתם: