1
מצות יאכל, ובראה (ט"ז ח') כ' ל"ת עליו חמץ ש"י תאכל מצות, והקשה רא"ם למה אינו עובר אוכל חמץ בעשה ול"ת, ותי' דזה ל"ה לאו הבא מכלל עשה כיון דליכא יתור בקרא ע"ש, אך באמת בירושלמי פ"ק דפסחים מפורש דר' יהודה ס"ל דאיכא גם עשה מש"י תאכל מצות ולא חמץ, ובמנ"ח בקומץ מנחה מ' י"א הביא רשב"ץ בס' זהר הרקיע שכ' ג"כ כן, ונ"מ לכמה דברים דאסור אפי' כ"ש דהא לא כ' בי' אכילה רק לענין רשות, ועפמ"ג פתיחה לה' שחיטה, וגם יהי' אסור שלכה"נ לדעת מהריב"ל ורש"ל שבועות כ"ג. וע"ל (י"ב ט"ז) מ"ש בזה, ובס' מחנה ראובן פסחים כ"ח: הק' מסו"פ כ"ש מ"ב. דכל היכי דכ' לאמור בתחלת פרשה לאו, וכתבו תוס' דוקא היכי דאיכא לאו הכא מכלל עשה וכאן דבקרא ש"י תאכל מצות כ' לאמר בתחלת הפרשה, אם כן קשה למה אמר ר"י בירושלמי עובר בעשה ול"ת הול"ל עובר בשני לאווין וצ"ע (ועמש"ל י"ב ט"ו):