אז ערש"י אשר ישכון הענן צ"ל אשר יהיה הענן (במדבר ט' כ'), גאות עשה, (ישעי' י"ב ה'), וע' מהרש"א סנהד' צ"א:, ובידי משה פכ"ג כ' דביהושע (י' י"ג) וידום השמש, ובשוח"ט ורש"י, וע"ז כ"ה, דהשמש כל זמן שמהלכת אומרת שירה וא"ל יהושע שתהי' שותקת ותעמוד והוא יאמר שירה תחתיה, וז"ש אז ידבר יהושע ולא דיבר יהושע, אלא שאמר שירה על שביטל השמש משירה שלה, ול' ידבר הוא בשביל אחר, וכאן ג"כ מלה"ש היו רוצים לומר שירה ואמר ה' מע"י טובעים כו', א"כ ע"י ישראל ביטלו משירה לכן כשעלו מים כבר עבר זמן שירה דרק בלילה, ואמרו ישראל בשבילם, וז"ש אז ישיר את השירה דייקא פי' מה שהי' למה"ש לומר אמרו הם בשבילם: ובאור דוד על מג"א (א' א') כ' שאמר דוד בתהלים (כ"ח ז') בו בטח לבי ונעזרתי ויעלוז לבי ומשירי אהודני, שהי' בבטחון בעת צרה שיושע ועלה בלבו שכבר נושע וז"ש אז ישיר על זמן מוקדם. ועפרד"י וישלח דרנ"ח, עיון יעקב סנהד' צ"א., חו"י סי' רכ"ה, ומ"ש בזה בפ' שמות (א' א'). עי"ל דבסוטה י"ב: אותו יום כ"א בניסן הי' ואמרו מה"ש מי שעתיד לומר שירה על הים ביום זה ילקה במים כו', וזה ירמוז "אז" מאז שהושלך ליאור אמרו מה"ש ישיר משה שמוכן לומר שירה, והצלתו הי' מוכן אז כדי שישיר אח"כ שירה: ובהקדמה לשו"ת חדות יעקב ח"א הביא בשם הרה"ק יחזקאל מקאזמיר ז"ל על המד' אז ישיר רמז על תחה"מ, כי עיקר עבודה אמת ואמונה, ובקי"ס שראתה שפחה על הים כו' ל"ש אמונה, להכי רמז תחה"מ שזה הי' אמונה שהאמינו בתחה"מ:
ואגב אעלה מה ששמעתי מפה קדוש הגה"ק אדמו"ר ז"ל השפת אמת בהא דסוכות כ"ז: כל ישראל ראוין לישב בסוכה אחת כו', דיש אמונה ובחירה, ואמונה כל ישראל שווין אפי' הפחות יאמין בה' שהוא אחד, שאל"כ לאו בכלל ישראל הוא, ובחירה יש מעלות ומדרגות איש לפי גדלותו, ובזה"ק נקרא חג הסוכות צלא דהימנותא, ובאמונה הכל שווין, וז"ש כ"י ראוין לישב בסוכה אחת ופח"ח - והה"ק מראדזאמין ז"ל אמר דלהכי חותמו של הקב"ה אמת דא"א לזייף דאם יזייף אינו אמת, וע' שערי תורה שנה י"ב חוב' ד' סי' ט"ו, ודבר בעתו דרוש ד' לפסח:
ויאמרו לאמור, והוא מיותר ע' אבן עזרא ואור החיום, ובספר פרפראות לחכמה כ', דק' דבחולין צ"א. ישראל מזכירים השם אחר ב' תיבות ומלאכים אחר ג', ואיך הזכיר ה' אחר תיבה א', וי"ל דבאמת כך התחיל השירה, "את השירה הזאת לה'" אחר ג' תיבות עש"ה, ובפרד"י בראשית דף ה'. וע"ע בזה"ק וילך רפ"ד:, ובכלי יקר כ' כי לא נאמר שם את השירה הזאת אומר אני וכו' ופליאה עצומה דהא שם נמי כ' את השירה הזאת בחקת (כ"א י"ז), ופלא שהעלם עיני' מזה ועוד כתב דרוש ע"ז וצע"ג:
סוס ורכבו ערש"י ובויחי (מ"ט ו'), ולחמי תודה דקנ"ט דהרכיב חיגר ע"ג סומא, וע"ל (ט"ו כ"א):