ותען להם, בכנ"י הק' להן מבע"ל וע' בקול שמחה, ובפרד"י ויצא רכ"ז. הבאתי כשראו אנשים שמרים לקחה תוף בודאי שאלו אותה מה זאת, וענתה להם שתאמר לנשים שירו לה' כו', ומדויק הל' ותען שאל"כ הול"ל ותאמר, וע' בילקוט ראובני בשם כנפי יונה לא לנשים אמרה רק למשה ובנ"י דזמרן גוברין ועניין נשיא כו', וע' סוטה מ"ח. זמרין גברי מעני נשי פריצותא, וע' סוכה ריש דנ"ב, וי"ל זה רק בשירי חול ולא בשירי תפלה, וע' חו"י סי' רכ"ב במ"ש ותשר דבורה וברק (בשופטים ה' א') ע"פ הדבור שאני, ובמנחת קנאות להרצ"ח ז': כ' דתשר דבורה שהיא חברה השיר ולא שבעצמה שרה, וע"ס היובל להג' מלובלין ז"ל דף קי"ט. ובל"ז י"ל ותען אינו לשון תשובה רק לשון הרמת קול וכמ"ש בתבא (כ"ו ה'), וענית ואמרת ופרש"י הרמת קול, ועי' בירחון אהל תורה, סי' נ"א, ולעיל בשמות (א' כ"א):
סוס ראיתי בשם הבי"צ ז"ל דלכן שרה על מפלת סוס, שידעה שכל יצי"מ רק שיקבלו התורה כמ"ש בשמות (ג' י"ב), ונשים פטורות מת"ת ומה השמחה להן, אך אי' בברכות י"ז, וסוטה כ"א, נשים במאי קא זכיין באקרוי בני' לבי כנישתא ונטרו לגבריי' עד דאתי מבי רבנן, ויש להם ג"כ זכות בלימוד, אך מנ"ל שגורם ומסייע נחשב כמעשה, יש ללמוד מקי"ס שנפל הסוס ומה חטאו, וצ"ל שהי' גורם ומסייע, ומדה טובה מרובה מפורעניות (ערש"י מכות ה': וכ"ג:) ולכן אמרה לנשים שירו כו', וע' נפלאות מתהשי"ת ח"ב דס"ז: ולעיל (ט"ו א'):