ויבא עמלק ערש"י ובכל"י כשיש מריבות בין ישראל מיד בא עמלק, ובמהרי"ט בחי' קידושין ל"ג: הק' דמרש"י כאן משמע משום עון היש ה' בקרבנו בא עמלק, ובבכורות ה': ברפידים שרפו ידיהם מתורה פרש"י דעי"ז בא עמלק, ובשבת קי"ח. אלמלא שמרו שבת א' לא שלטה כו' ויבא עמלק משמע דבעון חילול שבת בא, ובתו"ס קידושין ל"ג: ד"ה ואימא כ' על עון משקלות בא בסו"פ תצא סמך זל"ז ע"ש. מיהו הא דשבת י"ל דעון משקלות הי' נמחל להם בשביל שמירת שבת כדדרשו מחללו מחול לו, ודבכורות שרפו מתורה ותורה בעידנא דעסיק בי' מגינה מחטא (סוטה כ"א:) ופי' לא כתו"ס, אבל על רש"י כאן ק' דבעצמו כ' בבכורות דע"י ביטול תורה בא עמלק, וביותר תמוה לי דרש"י בעצמו בתצא (כ"ה י"ז) כ' אם שקרת במדות הוי דואג מאויב והוא כתוס' קידושין, וכאן כ' משום היש ה' בקרבנו וצע"ג, וע' מהרש"א שבת, ואהבת עולם דרוש ט"ו, וקובץ כנסת חכמי ישראל סי' קס"ט אריכות: