אנשים רש"י גבורים ויראי חטא, וע' תיב"ע וק' מנ"ל תרוויי' ובס' עיר דוד כ' דביומא ע"ה: לצדיקים נפל המן לפני ביתם ולרשעים על השדה, ובילקוט לחלשים נפל לפני פתחיהם ולגבורים בשדה וי"ל דבאמת אמר משה ויהושע כן על יראי חטא דכ"מ שנ' אנשים צדיקים כרש"י שלח (י"ג ג') אך מאין יכיר, ואין לומר שיראה שנפל המן לפני פתחיהם, הא דילמא הם חלשים, ע"כ לקח גבורים ואם נפל המן לפני פתחיהם ראיה שהם צדיקים. וע' בהקדמת ס' משנת אליעזר מ"ת אות ה' אריכות בזה:
ובס' נפלאות מתורת השי"ת ח"ב דע"ח: כ' דלהכי צוה ליהושע דעמלק הי' מעשו שהוא שעיר, ושעיר הוא מחורי וחוי, ויהושע מאפרים מיוסף מאסנת, ואסנת בת שכם בן חמור החוי לכן סיבב מיני' ובי' כו' (סנהד' ל"ט:) שיהושע שהוא מחוי יחלוש עמלק עש"ה ובבעה"ט כ' מסורה וצא הלחם, וצא השדה, ובדברי יוסף בלקוטים דקע"ו: כ' דאי' דעמלק יפול בידי בני רחל, כי כל זכות עשו בשביל כבוד אב, אך הלא אמר יקרבו ימי אבל אבי ואהרג אחי ואיה כבוד אב, אך נגד השבטים יש לו טענה הלא הם מכרו אחיהם, אך נגד בני רחל שלא פגמו בכבוד אב לא יכול עשו לעמוד, ויהושע הי' מבני יוסף ושלא יקשה למה לא אמר משה בעצמו בא המסורה לישב צא השדה בזכות כבוד אב צריך דוקא יהושע: וברש"י השוהו לו וע' הקדמה לשו"ת רע"א מימי' לא קרא לתלמידי' תלמידי כי מי יודע מי למד יותר ממי, וע"ס דברי תורה מהג' ממונקאטש שליט"א אות ס"ט:
מחר ביומא נ"ב: ה' מקראות אי"ל הכרע שאת משוקדים מחר ארור וקם, וכ"ה בירו' פ"ב ה"ז מע"ז, ותנחומא בשלח כ"ו, ובב"ר פ"פ הגי' ד' דברים ולא חשוב מחר וע' מת"כ, וביד מלאכי סי' רע"ח כ' דהיינו מתוך הכתב אבל מכי אתא עזרא ואפסקינהו יש להם הכרע, וכ"כ ביבין שמועה כלל תע"ג בשם הרא"ש וריטב"א יומא, וערשב"ם בראשית (ל"ו י"ב) ותמנע הי' פלגש, ובחומש מחוקקי יהודה: