ובניו ואשתו. בתיב"ע ובנוי דמשה, וע' במפרש, ובזה"ק ס"ט: כ' בנוי דיתרו ואשתו דיתרו, וע"ש בנצוצי אורות ובשפתי כהן, וניחא למה בפסוקים ג' ו' אי' בניה משום דהיא טרחה בהן בלא בעלה וכאן אמר ובניו משום דיתרו גדלם, וע"ס חוט המשולש דל"א בזה בטוטו"ד:
חנה שם הר האלקים, בח"א לטורא דאתגלי עלוהי יקרא דה', ולמ"ד בזבחים קט"ז. דיתרו היה קודם מ"ת, איך קראו ע"ש העתיד, ורק עצינו כן ברש"י שמות (ג' א'), ובהדוה"ע ציין לכתו' י': ואשור זו סלוקא ומי הוי אז אלא ע"ש עתיד, וע"ע מהרש"א סוטה ל"ד: דבפ' עמלק נקרא יהושע (בשלח י"ז י"ד), אף שלא נקרא כן רק בשליחות מרגלים:
ובשו"ת חת"ס ח"ו נ"ט כ' דמכאן סמך למה שהרבנים חותמים בשם חונה פה ק"ק, כי כן מצינו במ"ר אשר הוא חונה ע"ש, וכ"מ בש"א (כ"ו ה') אשר חנה שם שאול, ובישעיה (כ"ט א') קרית חנה דוד, ובשו"ת בית יצחק חו"מ סי' ס"ט כ' כיון דהוא תואר לרב ואב"ד אסור למי שאינו רב ואב"ד לחתום כן דהוי גניבת דעת שיחשבו שהוא רב ואסור להונות הבריות וגם יש בזה גיאות, ומה"ט אסור לקרות לתורה למי שאינו רב בשם מורה מורינו ע"ש, ובפ' וישלח (ל"ג י"ח) ויחן שתיקן להם תקנות (שבת ל"ג:), וכן רב כשבא לעיר יתקן דברים, וז"ש חונה פה ועמ"ש במקור ברוך ח"ג דף תתכ"ג, ואגב אעלה מ"ש הרמ"א ביו"ד רמ"ג ס"ב דאין בזה"ז ת"ח, וכ"ה סמ"ע חו"מ ט"ו סק"ד, אבל בש"ך חו"מ סי' א' סקי"ט הביא בשם מהרי"ט מ"ז דיש ת"ח ועפ"ת שם, ויו"ד סק"ג וכנסת יחזקאל חו"מ צ"ה, וע"ע ב"ש קל"ב סק"ו, וקמ"ב סקי"ח בזה"ז אין צורבא מרבנן, ועשו"ת אמרי דוד סי' צ"ב מ"ש בזה, וגם איתא בש"ך יו"ד רמ"ד סקל"א דאין עומדין רק מפני אב"ד או ראש ישיבה, ובס' טל תורה על ירושלמי בכורים פ"ב ה"ג מביא ראי' מן ירושלמי שם ע"ש, וע"ע באו"ת סי' א' סקי"ז דעכשיו דנדלדל כבוד התורה ואם לא נקנוס למבזה ת"ח יהי' הפקר, וע"ע סמ"ע רס"ב סק"ו, ובירחון הבאר ש"ז סי' כ"ד: