איש מצרי מכה איש עברי מאחיו, בתולדות יצחק כתוב משה ל"ה יכול לשאת שום עולה לא כשהמצרי הרג עברי, וגם עברי מכה עברי כמ"ש אנשים עברים נצים, ולא מצרי נגד מצרי שכתוב ויבאו הרועים ויגרשם ויקם משה ויושיען ע"ש, וגם י"ל מאחיו מוסב על איש מצרי, ר"ל אחיו של מצרי מתנהג באחוה עמו, אם ישראל מובדלים מאוה"ע אין יכולים לשלוט בהם, וגם אמר הגר"א דישראל נמשלו לאש כמ"ש והיתה בית יעקב לאש (עובדי' א' י"ח), ואוה"ע למים (שה"ש ח' ז') מים רבים ל"י לכבות כו' אלו אוה"ע, וכשמתחברים ב' הפכים אלו ע"י הפסק קדרה ע"ג תנור האש מתגבר ומבשל ומיבש המים, אבל בלא הבדל כלי המים גוברים ומכבים האש, וז"פ בברכות נו. הרואה קדרה בחלום יצפה לשלום דקדרה עושה שלום בין מים לאש, ועי' נצח ישראל פכ"ה, וז"פ בהאזינו (ל"ב י"ב) ה' בדד ינחנו, ר"ל כשהוא עם לבדד ישכון ואינו מתערב עם אומות אז ינחהו ה', וז"פ בהגדה לגור בארץ באנו שלא ירד להשתקע אלא לגור גרים ולא אזרחים וע' בתולדות אפרים, ובבל"ע דרוש כ"ה כתוב ויצא משה אל אחיו ללמוד דרכיהם ולחקור וראה מצרי מכה עברי ויפן כה וכה וראה שאין איש מישראל יציל אותו, וחשב אולי מכובד השיעבוד אין בידם לעשות מאומה, ויצא ביום השני וראה מריבת עברים זה עם זה, ושאמר לו כאשר הרגת את המצרי, כאלו נראה בעיניו שרע היה הריגת המצרי, אמר אכן נודע הדבר, עתה אדע סבה למה ל"ה מי שיציל העברי ממצרי, לא מכובד השיעבוד, שהרי לבם כלב ארי להלחם יחד, ורק שלא ירגישו מה שהוא בלא צדק, וזה סבת עכוב הגאולה ע"ש.- ועי' אוה"ח תולדות (כ"ח ה') כשגוי מכה ישראל אז יוכל הישראל להוציא ממנו הניצוצות עש"ה - ועי' מקו"ב ח"א דשל"ט: