מי אנכי, רש"י מה אני חשוב, והק' מפו' מה תשובת ה' דמשה לא ביקש אות רק אמר ענותנותו, ובפתיחה לשו"ת עטרת ישועה להג' מדז'יקב ז"ל כ' דלפעמים נצרך קצת גיאות ע"ד ויגבה לבו בדרכי ה' (דה"ב י"ז ו'), וז"פ בזמירות אל ההרים אשא עיני כהלל ושמאי (לנוסח שלנו) דתורה ניתנה על נמוך שבהרים להורות ענוה, ולמה לא ניתנה במישור, וע"כ דצריך גיאות קצת לעבודת ה' וזה אל ההרים אשא עיני לנמוך שבהרים, מזה ראי' כשמאי והלל שצ"ל ענותן כהלל וגם קצת גיאות, ומ"ר אחז מדת ענוות, והשיב ה' שנצרך קצת גיאות וזה כי אהי' עמך, אף דע"י גיאות אין אני והוא יכולין לדור ביחד כמ"ש בסוטה ה', מ"מ אהי' עמך כי גיאות נצרך ג"כ. והראי' ממה שאתן התורה על ה"ס, וזה בהוציאך כו' אל ההר ההוא דייקא לרמז שצריך לפעמים גיאות ואין עת עתה לאחוז בענוה, ועמ"ש ביתרו (י"ט כ').
וע"ס עשר אורות דל"א: למה בשליחות מצרים סירב משה שלא לקבל גדולה קודם מאחיו שהיה גדול ממנו, ובקבלת תורה שנעשה רבן של ישראל לא סירב, ותירץ שמשה ראה שבאו כל ההרים הגבוהים לקבה"ת ומאס בהם ה' ובחר בה"ס הנמוך, וגם תורה אינה מתקיימת אלא במי שמקטין עצמו, ומשה ידע שהוא שפל מכל אדם ולכן כשאמר לו ה' לקבל התורה לא סירב, וז"פ משה קיבל תורה מסיני (וק' כנ"ל והתירוץ מסיני, כלומר מסיני למד זה, והובא זה ג"כ בס' מדרש חכמים על אבות בשם הרי"י מפולנאה ז"ל: