צעקת בנ"י באו אלי, ע' אוה"ח במלת אלי וי"ל כל זמן שיצעקו כי צר למו, אכן לא יתפללו לה' בל יתן אוזן קשבת, כי ה' חפץ שיבקשו ממנו ישועה, בתהלים (כ"ב כ"ה) ובשועו אליו שמע, וכיבמות ס"ד מפ"מ הי' אבותינו עקרים מפני שהקב"ה מתאוה לתפילתן של צדיקים, וע' זה"ק האזינו רצ"ו. זכאה חולקיה מאן דקרי למלכא ואי לא ידע למאן דקרי אתרחק ה' מיני' דכל אשר יקרוהו באמת כו' וכי אית מאן דיקרא לי' בשיקרא, ורק מאן דקרי ולא ידע למאן קרי, ובר"ה י"ח. ב' שעלו לגרדום לידן זה ניצל וזה לא ניצל זה התפלל תפלה שלימה ונענה, וזה רעיון התפלה בר"ה ויה"כ הורם מה שידברו הבינם מה שידברו:
ובברכות ה'. אם יסורין באים עלי' יפשפש במעשי' שנ' (איכה ב' מ') נחפשה דרכנו ונחקורה ונשובה אל ה', וי"ל דבר צחות, דשם בברכות יסורין ממרקין עונותי' של אדם ק"ו משן ועין דרק אבר אחד ויוצא לחירות, וז"פ כשהוא שוחק אומר הדק היטב וכו' ה' מייסר את האדם ביסורין אז אומר ה' "הדק" התכלית להטיבו, דיסורין ממרקין עונותי' אבל "היטב הדק" לפעמים גם את איש הטוב שוחק ביסורין. ולמה, ומשיב מפני שהקול יפה לבשמים, כלו' קולו של יעקב תפלה יפה לצדיק המכונה בשמים כמ"ש בחולין קל"ט: מר דרור זה מרדכי דהקב"ה מתאוה לתפילתן ש"צ ומייסרן: