ולקחת ערש"י ומ"ש ביתרו (דף קמ"א:) ובטו"א ר"ה י"א. הק' לרש"י דשנות אנשים נמנין לשנות העולם מתשרי, הא דדריש שם במשה היום מלאו ימי ושנותי, והרי משה נולד בז' אדר ומת בז' מלאו ימי' ולא שנותי' עד תשרי, והוכיח מזה דלאחר מ"ח מיום ליום מנינן, ובאהבת איתן על ע"י כ' דלא על רש"י תלונתו שכ"כ במד"ר וערא"ם, וי"ל דבספרי דברים היום מלאו ימי ושנותי מעל"ע, רבי אומר היום מלאו, שבאותו יום שלמו לו מעל"ע, וצ"ב פלוגתתם, ולט"א דמילוי שנים תלי' אי מנינן שני דורות למנין כל אחד מיום שנולד או לשנות עולם, א"כ פליגי דת"ק דנקט מלאו ימי ושנותי מעל"ע דסבר דשני דורות מיום שנולד, ומשו"ה במשה שמת ביום שנולד נתמלאו ימיו ושנותי' מעל"ע, ומ"ד היום מלאו שבאותו יום שלמו לו מעל"ע סובר דרק ימים שלמו לו מעל"ע ולא שנים, דס"ל כרש"י ומ"ד דשני דורות מתשרי מנינן, וא"ש משה"ק רדב"ז משבת נ"ה. יען לא האמנתם בי הא האמנתם עדיין לא הגיע זמן, והוא נגד דמלאו ימי ושנותי, ולמ"ש י"ל דס"ל כמ"ד בספרי, וקו' רדב"ז הק' ג"כ ברא"ם וכ' שאגדות חלוקות, וא"ש רק למ"ד היום, דמלאו לו ימים בלא שנים, א"כ קשה מה ת"ל היום ת"ל מקרא את מספר ימיך אמלא, אך לגמ' שבת י"ל דה"א דבחטאם מתו רק מתו קודם זמנם ואפי' ימים לא מלאו - ובפלוג' רש"י ורמב"ן אי מונין שנות אדם מעל"ע או בתשרי ר"ה, עיע"ד ח"ב בדרשות אה"ו דרוש ח', חת"ס או"ח קמ"א ואה"ע ח"ב ס"ט, וקו"ד חוב' ו' סי' ל"א, וע"ע צל"ח סוכה כ"ה. אור יקרות דל"ת ע"ד חשבון ע"ז דהי' אחר יה"כ, בפנ"י ר"ה ג'. בגמ' ד"ה ואימא, ובב"ק פ"ב. בתד"ה כ"ד:
וברא"ם כ' דכל מ' שנה שבמדבר ל"ה מקריבין תמידין ושאר קרבנות צבור ע"ש, ותמוה מפ' תצוה (כ"ט ל"ח) על המזבח כבשים וקאי על ימי מלואים וכפרש"י פנחס (כ"ח ד'), ועי' תוס' קידושין ל"ז: ד"ה לא, וזבחים קי"א: ברש"י ותוס' דהקריבו תמידין במדבר, וע"ע שבת פ"ז, נטל עשר עטרות ראשון לעבודה פרש"י לסדר עבודת צבור תמידין, ומפורש בפ' במדבר (ד' ט"ז) ומנחת התמיד, ובילקוט פנחס רמז תשע"ו, ומשנה מנחות מ"ה: דכל האמור בחומש קרב במדבר, וע' ג"כ בזה בס' אמבוהא דספרי בהעלותך דקי"ט: