חרבו ערמב"ן והגהות רצ"ח סנהד' ל"ה. מ"ש בדברי', ועל כה אמר ה', וברש"י והיכן אמר זבח לאלהים יחרם, וק' וכי בעי ראי', ומצינו הרבה כה אמר ה' ולא הוצרך לדעת היכן נא', ובנח"ק כ' דהק' לו דעובד ע"ז בסקילה, לז"א יחרם וחרם בסייף, אך ק' דכאן הי' מועטים ויחיד בסקילה, אך הי' דינם כב"נ, ובקול יהודה יומא ס"ו: שבט לוי לא עבדו שנ' ויאספו אלי כל בני לוי, ופריך מאומר לאביו ולאמו לא ראיתי, וק' אמאי לא פריך מפ' תשא והרגו איש באחיו, וי"ל דמשה תחלה לא ידע שיבואו כל בני לוי ואמר הרגו איש באחיו, אבל אח"כ ראה שבאו כולם כ' בתורה כל בני לוי, אמנם מקרא וזאת הברכה מקשי' שפיר, וא"ש רש"י והיכן כו' דאי"ל דה' אמר למשה בפירוש, עדיין ק' דהי' לגמ' להקשות מפ' תשא דה' ידע אמת דכל שבט לוי לא חטאו, ואיך אמר איש באחי' כו' אע"כ מכלל איתמר מזבח לאלהים יחרם:
ובתדב"א ח"א פ"ד מעיד עלי שמים וארץ, שלא אמר ה' למשה להרוג כו' והוא אומר כה אמר ה', רק שמשה דן בעצמו ואומר אם אומר הרגו כו' יהי' ישראל דנין (ק"ו) ויאמרו לי לא כך למדנו סנהדרין ההורגת נקראת חובלנית, ראה בכבוד של מעלה ואמר כה א' ה', ותמוה ח"ו על מ"ר שאמר בשם ה' מה שלא אמר לו, עשו"ת עטרת חכמים אה"ע כ"ט, דבפסחים קי"ב. יתלה באילן גדול, ובעירובין נ"א., ומה שהק' במג"א קנ"ו סק"ב מתרץ באלי' רבה בג' תשובות (ע' ברמתים צופים) ולתי' א' ליכא איסור לומר בשם חכם שלא אמרו רק היכי שאין חשש שלא יקבלו ממנו אם יאמר בשם עצמו, וע"ע יבמות ס"ה. מותר לשנות מפני השלום, ור"נ אמר מצוה, וי"ל גי' ילקוט ק"ו מה מפני שלום מותר לשנות ק"ו להסיר חרון אף מישראל, ולכאו"ק בתולה באחר יש רק משום שקר, אבל באמירה בשם ה' הוי כנביאות שקר דבמיתה, אבל דהוי להצלת כל ישראל הוי כפק"נ, ועשו"ת בית יעקב ל"ט, מהרי"ק שורש קס"ז, ונובי"ת יו"ד קס"א, גם י"ל שק"ו הי' על שנהג שלא כדין דבד"נ פותחין לזכות, וכולה חייב זכאי, ובעי הלנת דין וכדומה, ולא נדונו במושב סנהדרין ונהרגו ע"י קרוביהם, וכ' יד העדים תהי' בראשונה, וצ"ל שעשה לצורך שעה ומק"ו מדין אשר לנו בקבלה, אף שלא מה"ד אם נצרך, ומעשה בא' שרכב בשבת וסקלוה דהוי לגדר:
עי"ל דאף לרש"י ומכילתא דקאי על זבח לאלהים יחרם, או למד"ר שא"ל לך רד רדי' הם צריכים, ומשה אמר בכוונה בשם ה' כדי שישמעו, ולז"א מעיד כו' דל"ה רק רמז שירד לדינם, וכן ביעקב שאמר אנכי עשו בכורך, אנכי מי שאנכי עשו הוא בכורך. עי"ל ע"פ אוה"ח אף דב"ד ההורגת נקראת חובלנית מ"מ הראו הפלגת אהבתם בבורא בהריגת קרוביהם וכמו בעקדה כו', ובחלק קי"א: אמר ה' אם אתה עושה דין בעה"נ מעלה עליכם כאלו עשיתם עולה כליל לפני, ובר"מ פ"ד הט"ז מעכו"ם מסיים ולא עוד אלא שמסלק חרון אף מישראל ומביא עליהם ברכה, ובכ"מ שם, וכן רמז מ"ר מלאו ידיכם כו' ולתת עליכם היום ברכה ושפיר אמר כה א' ה' שהכוונה על דבר ה' כדין עה"נ, וכרש"י בחומש דמשפטן כעה"נ בסייף, ע"ש עוד ובסי' ל' ובכלי חמדה: