וידבר ערש"י וח"א מהרש"א מכות י"א. ועמ"ש בפ' יתרו דף קמ"ו:
רד רש"י מגדולתך, ובס' מרגניתא דרב פי' דבפ' לא תשתחוה לאל אחר כ' רי"ש גדולה שלא תתחלף בדל"ת, ובפ' שמע ישראל כ' ה' אחד בד' גדולה שלא תתחלף על ר', ובעגל התחלפו הד' לר' וז"ש לך ר"ד מגדולתך של"צ להיות גדולה - ובס' חלקי אבנים כ' המשך רש"י באותה שעה נתנדה משה כו', דידוע דמשה הי' כ"ג, בזבחים ק"ב., ובתוס' מו"ק י"ד: ד"ה והא כ' דאין נידוי בכ"ג, ולכן מהר ה' להורידו מגדולתו ולא יהי' כ"ג ויוכל לקבל נדוי, וזה המשך רד מגדולתך, ושלא יקשה למה המהירות כ' דנתנדה משה, ועבל"ע דרוש כ"ט:
עמך פרש"י ע"ד שקבלת מעצמך וגיירתם ולא נמלכת בי כו', והם תלמידים שאין תוכם כברם, והם עשו העגל, וברש"י בפסוק כ' ובע"ז מ"ד. נתכוון לבדקם כסוטות, וזה הענין בברכות כ"ה. חצבי חיורי דמליין קיטמא כו', ואי' שם דר"ג הכריז כל תלמיד שאין תוכו כברו אל יכנס לביהמ"ד, ואח"כ הוסיפו ד' מאות ספסלי, היינו לפמ"ש במגילה כ"א. דעד ר"ג היו למדו מעומד אבל תלמידים שאין תוכם כברם צריכים ספסל: