והביטו ערש"י לשבח ובת"י לגנאי, והוא פלוגתא בקידושין ל"ג: וע"ש ברש"י ד"ה כדאיתא וכ"ה בתנחומא תצא ובילקוט סי' שצ"ג ופקודי תט"ו, ובירו' פ"ג ה"ג מבכורים, ושקלים פ"ה ה"ג לשבח מי חמא צדיקא, ומ"ד לגנאי חזי כעין אכיל מדילן ושתי מדילן כו' ותמוה הכי הי' כ"כ רשעים שמ"ר יצטרך לרעוב ובכתב סופר כ' שהי' מדברים לעצמם, מה שמ"ר צדיק גדול אינו כ"כ רבותא, אכיל מדילן כו' שאין לו דאגת פרנסה והקהל דואגים עבורו, כל א' הי' יכול להיות צדיק כמותו אם הי' מאנשי הקהל וע' בתורת משה, ולפ"ז מ"ש חז"ל והביטו לשון קנאה, והנה לא כל קנאה לרעה דיש גם קנאה לטובה, כמ"ש בב"ב כ"א. קנאת סופרים תרבה חכמה ואלו קנאו רק עד בואו האהלה, פי' במה שהוא עד בואו אהלה, מפני שנתעשר מאד מפסילתן של לוחות ולא במה שהוא באהל שהשכינה שורה שם עליו, וכמ"ש (תהל' ק"ו ט"ז) ויקנאו למשה במחנה פי' בדברים ששייך למחנה ולא בדברים שחוץ למחנה, ולאהרן קדוש ה', פי' במה זכה להיות קדוש לה' יותר מקרח והשוו עצמם למדרגות אהרן וקנאה זו לא לטובה, וע' בפ' ויקהל (ל"ה א'):
ובקידושין שם חכם עובר עומד מלפני' מלא עיני', ועפ"ח יו"ד ר"מ סק"ו, ונחלת צבי שנסתפק אי סומא חייב במ"ע דקימה, מפני אביו ורבו, דאף אי סומא חייב במצות, מ"מ בזה עיקר המצוח בראי', כמ"ש שם יכול יעמוד במקום רחוק ת"ל תקום והדרת, ופרש"י ד' אמות, ועדוה"ע דאין לפטור סומא רק מקימה מפני רבו דדמי לנשיא ביו"ד רמ"ב סט"ז ורמ"ד ס"ט, אבל באביו לא נאמר רק שמחויב לעמוד בפניו, ולא נאמר שצריך לעמוד עד שישב או עד שיתכסה כמ"ש בסי' ר"מ ס"ז, אמנם צריך קימה שיש בו הידור שאל"כ לא מוכח שבשביל אבי' עומד, וא"כ יש לפטור סומא מקימה מפני אבי', וערא"ש ה' תפילין סי' ס"ז דסומא פטור מתפילין וציצית שנ' וראיתם והק' דבציצית כ', וכ' במעדני יו"ט כיון דממעטינן סומא מציצית דכ' ראי' ה"ה תפילין דכ' ג"כ ראי' וראו כל עמי הארץ ויראו ממך זה תפילין ש"ר, ומשמע בכל מצוה שנא' בו ענין ראיה סומא פטור, וא"כ גם בקימה כן, וחיוב קימה לפני רבו דדמי' לנשיא שמפורש ל' הבטה, ועשו"ת בשמים ראש סי' ע"ג בכס"ד שם שר"ל דסומא פטור מסוכה דבעינן שלטא בו עיניו, דמה"ט למעלה מכ' פסולה וסומא לא חזי - ובקידושין שם כשנשיא עובר עומדים לפני' כו' שנ' והביטו אחרי משה, ופרש"י ומשה נביא הי' והק' בתו"ת דמה ראי' ממשה דהי' מלך בזבחים ק"ב., וצ"ל כמ"ש במ"ר עקב דלא נקרא מלך עד שקבל לוחות שנית, וע' שאלתות קדושים סי' ק"א. - כופין על מצוה זו משום יקרא דאורייתא, והק' בשאילת שלום מה קמ"ל מי גרע ממצות סוכה ולולב דכופין אותו וע"ש בהעמק שאלה, וי"ל למ"ש בכתו' מ'. דלו תהי' לאשה הוי עשה קלישתא דאי אמרה לא בעינא ל"ה עשה, וכן כאן הרב שמחל ע"כ כ"מ בקידושין ל"ב.