לא תבשל ערש"י וש"ח אות ו', ובענין בליעה בלי לעיסה אי מקרי אכילה ע' כתו' ל': תחב לו בבית הבליעה, וחולין ק"ג:, ופסחים קט"ז: בלע מצה יצא, אם כי התו"ח כ' דמצה שאני דיוצאים בה גם שלכד"א דקרויה לחם עוני, מ"מ הרי דעת רש"י פסחים ל"ה. ד"ה אין דבעי גם במצה כד"א, וע' בזה בבית האוצר ח"א כלל ע"ב, ובאתוון דאו' כלל א', וע"ע זבחים ע"נ: תד"ה טומאת, וזבחים ק"ו. ד"ה כיון, וסנהד' פ"ג: ד"ה פרט, חולין ק"ח, ד"ה שפיר, בחינוך מ' קי"ג ונובי"ק יו"ד ל"ה בזה, וע"ע גו"א דברים (י"ב ט"ו) ובבית האוצר כלל קנ"ג הביא ראי' מרש"י שבת ע"ג. דבליעה ל"ח אכילה, ובסה"מ ל"ת קפ"ז כ' אם פתח פיו ובלע מאיסור והוא חם עד שישרוף גרונו פטור חוץ מבב"ח כו', ונר' דרק בבלעו והוא חם דהוי שלכד"א משא"כ בליעה הוי כד"א. וברא"ם כ' כאן בהעתקת סה"מ אבל אם פתח פיו ובלע האיסור "או" אם אכלו חם כו' משמע להיפך וגם בבליעה לחוד חשוב שלכד"א, ובענין בב"ח עמש"ל בפ' בשלח דף ק"מ: ומשפטים דף רנ"ד, וע' ס' ויעש אברהם דף של"ג. בעטרת זקנים שם, ששאל לזקנו אם יש להקל בשבועות בחלב אחר בשר קודם ו' שעות, והשיב לו אם ישנת בצהרים יכול אתה לאכול, והרה"ק ר' בעריש ז"ל מביאלע התיר לשתות חלב בבוקר אף שלא עברו עוד שש שעות מאכילת בשר בערב: